Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig bygga ljusätta min studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Reflexskärm

Ta en frigolit skiva, den är lätt dock inga skador om den skulle ramla.
Svart skiva kan du skaffa på en ramaffär (1mx 1,2m).
Sedan tycker jag att du ska ha ett stativ till din blixt aggregat, för att det skall vara lätt att flytta omkring. På så sätt blir det enklare att få det ljuset du vill.
 
Re: Reflexskärm

Philippe skrev:
Ta en frigolit skiva, den är lätt dock inga skador om den skulle ramla.
Svart skiva kan du skaffa på en ramaffär (1mx 1,2m).
Sedan tycker jag att du ska ha ett stativ till din blixt aggregat, för att det skall vara lätt att flytta omkring. På så sätt blir det enklare att få det ljuset du vill.
,

Två Interfix 150 i är på väg. De borde komma imorgon, (eller måndag)

Där ingår det två stativ.

Rör i tak har jag kollat me Cinestar och HiLight.

HiLight verkar vara en framkomlig väg. Dock inte den andra firman som endast vill hyra ut.

HiLight ska återkomma med ett förslag. Han var doch fullbokad i två veckor men skulle eventuellt maila lite förslag "någon kväll"

Jag återkommer om det dyker upp något matnyttigt.
 
Sammanfattning

Hej,

Två Interfit 150i är testkörda ikväll.

Här kommer ett par bilder på grejerna. Stativen var helt ok. lite funderingar på om de var snålt tilltagna när de säljs i ett kit men de visade sig vara bra och enkla.

Effekten, (150 Ws), verkar snarast vara för mycket än för lite. Jag drog ned båda nästan på min.

Nästa steg blir tyg/svart för att skärma.

-----------------------------

Min fråga nu är:

Hur använder DU dina (två) blixtar? Vilken kombination av skärmar/paraplyer?

Lägg ut bilder samt en enkel skiss på hur det är gjort.

kanske kan det bli många som deltar med bilder och vill diskutera sin set-up. Vem vet.

/ E
 

Bilagor

  • image0001.jpg
    image0001.jpg
    11.2 KB · Visningar: 478
Resultat #1

Hej,

Här kommer ett resultat från lite trixande med:

1st Interfit 150i med 45graders kon för bakgrunden.

1 st Interfit 150i lyst genom genomskinligt paraply

1st IR-trigger i tillbehörskon på Nikon D70.

Rummet är fortfarande vitt men avskärmat med en mörk duk för att ta reflexer i ena sidoväggen.

Taket är vitt.


En bild i s/v och en i färg.

mvh Erik
 

Bilagor

  • ella-downsized-ii.jpg
    ella-downsized-ii.jpg
    19.9 KB · Visningar: 466
Här kommer lite tips från en i princip ny kille på studio:


Uppsättning 1:
jag använder i princip alltid 3st ljuskällor.

1: Mainlight - 50-60grader från sidan.
2: fill - stor reflektor som ljusar skuggor. 40-50grader från mitten.

3: hårljus - stor ljuskälla uppifrån.
4: bakgrund. brukar lägga en spot så den ljusar runt håret om objektet har mörkt hår eller ansiktet om modellen har mörk hud. Annars bara allmänljus bakgrund för separation.

Mikael Kuisma har hjälpt mig ett helt gäng... han står säkert till tjänst med frågor du kan tänkas ha.
 
hailstorm skrev:
Här kommer lite tips från en i princip ny kille på studio:


Uppsättning 1:
jag använder i princip alltid 3st ljuskällor.

1: Mainlight - 50-60grader från sidan.
2: fill - stor reflektor som ljusar skuggor. 40-50grader från mitten.

3: hårljus - stor ljuskälla uppifrån.
4: bakgrund. brukar lägga en spot så den ljusar runt håret om objektet har mörkt hår eller ansiktet om modellen har mörk hud. Annars bara allmänljus bakgrund för separation.

Mikael Kuisma har hjälpt mig ett helt gäng... han står säkert till tjänst med frågor du kan tänkas ha.

Det är åt detta håll det går.

Efter diverse exponeringar har jag blivit mest nöjd med ungefär den uppställning du beskriver.
Punkt 3 har dock varit en SB24 på kameran slagen i taket inzoomad till en lite snävare vinkel.Effekt relativt lågt ställd 1/8 av full effekt.

Det ska bli några experiment vändor till nu i helgen ;-)

/E
 
Erik Preihs skrev:
Det är åt detta håll det går.

Efter diverse exponeringar har jag blivit mest nöjd med ungefär den uppställning du beskriver.
Punkt 3 har dock varit en SB24 på kameran slagen i taket inzoomad till en lite snävare vinkel.Effekt relativt lågt ställd 1/8 av full effekt.

Det ska bli några experiment vändor till nu i helgen ;-)

/E

ahhh... ok. Du kan ju alltid posta lite bilder här i denna tråd så kan vi alla ta del av det.
 
Själva studion är relativt färdig och nu kan det roliga börja.

Korttagning:

Jag har börjat treva en aning med Bländare 11 och 1/125. Blixtarna brinner av snabbt och jag tänker mig att man vill jobba med en hel del skärpa. Blixtarna, (bakgrund-snoot 45 grader, sidoljus med genomsk.paraply) ligger ungefär på halv effekt.

Som ni hör är jag novis och tar gärna emot hjälp. Ska experimentera en del och postar några bilder imorgon.

Har någon lite bra info att maila eller länka om exponeringsdata?

mvh Erik
 
Erik: Jag föreslår att du för det första lär dig använda 1 enda ljus riktigt bra innnan du börjar med flera... jag har nu lärt mig min läxa och gått ner på 1. Detta då du verkligen kan lära dig hur ljuset faller på din modell...

Litet tips bara.
http://www.northernlightphotography.se/misc/_MG_3360-01.jpg

Ovan är en bild där jag försöker lära mig endast 1 ljus... det är fortfarande vissa skuggor som inte blir bra m.m... träning träning.

Fel jag gjort på denna bild:
Haft softboxen för nära (nära för att få mjuka skuggor men det gav en hotspot på hennes panna)...

lycka till och fortsätt posta.
 
hailstorm skrev:
Erik: Jag föreslår att du för det första lär dig använda 1 enda ljus riktigt bra innnan du börjar med flera... jag har nu lärt mig min läxa och gått ner på 1. Detta då du verkligen kan lära dig hur ljuset faller på din modell...

Litet tips bara.
http://www.northernlightphotography.se/misc/_MG_3360-01.jpg

Ovan är en bild där jag försöker lära mig endast 1 ljus... det är fortfarande vissa skuggor som inte blir bra m.m... träning träning.

Fel jag gjort på denna bild:
Haft softboxen för nära (nära för att få mjuka skuggor men det gav en hotspot på hennes panna)...

lycka till och fortsätt posta.

Visst kan man leka med en blixt och lära sig mycket. Jag får kika lite även på detta när tillfälle ges. Just nu är jag sugen på mer input kring exponeringsdata.

Vilken bländare/slutar tid använde du? Jag såg att du använder en 350D så jag antar att datan ligger i RAW-filen.


Vad använder du för blixtar/softbox?

mvh Erik
 
Erik Preihs skrev:
Visst kan man leka med en blixt och lära sig mycket. Jag får kika lite även på detta när tillfälle ges. Just nu är jag sugen på mer input kring exponeringsdata.

Vilken bländare/slutar tid använde du? Jag såg att du använder en 350D så jag antar att datan ligger i RAW-filen.


Vad använder du för blixtar/softbox?

mvh Erik

Jag använder tungstens-baserade fasta ljus och softboxar av storleken 30*40cm. Fick en slutartid på ca 1/200del. Kameran var i manuellt läge så det tog ca 4-5 exponeringar för att hitta rätt slutartid. Bländare 5.0 tror jag bestämt att det var. Så med andra ord... ganska starka lampor.

Om jag får rekommendera dig en mycket bra sida med porträttinställningar så är det denna:
http://www.garageglamour.com/tips/lightf.php

Där finns mitt favoritljus:
Rembrandt-lighting.
 
hailstorm skrev:
Jag använder tungstens-baserade fasta ljus och softboxar av storleken 30*40cm. Fick en slutartid på ca 1/200del. Kameran var i manuellt läge så det tog ca 4-5 exponeringar för att hitta rätt slutartid. Bländare 5.0 tror jag bestämt att det var. Så med andra ord... ganska starka lampor.

Om jag får rekommendera dig en mycket bra sida med porträttinställningar så är det denna:
http://www.garageglamour.com/tips/lightf.php

Där finns mitt favoritljus:
Rembrandt-lighting.

Tack för länken - ska ta en stund ikväll när barnen sover och kika på detta.

mvh Erik
 
Efter att jag följt denna diskussion så väcktes mitt intresse så jag beställde lite grejer, sagt och gjort - idag provade jag.
Bifogar två bilder, en på hemmastudion och en bild på mig.
Bry er inte om min solbrända näsa utan jag vill ha massa kommentarer om ljussättningen.
 

Bilagor

  • robban.jpg
    robban.jpg
    34.7 KB · Visningar: 285
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.