Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig bygga ljusätta min studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Du jobbar med Softbox?

Eller bättre skrivet - Är det ett uppenbart steg framåt mellan paraply till softbox.
 
Senast ändrad:
Om jag skulle inrett ett rum för att enbart fota i så skulle jag nog försöka göra det så rent och praktiskt som möjligt. Några tankar...

* Sätt upp enkla aluminiumrör i taket av typ de som används i turnésammanhang (tross). Dessa kan du fästa blixtarna i så du slipper ha massa stativ på den redan begränsade golvytan.

* Svart tyg är billigt. Sätt upp skenor i taket - både runt om hela rummet för att få bort ljusreflexer och kanske mellan kameran och blixtarna för att kunna skärma av efter behov.

* Om du sätter blixtarna i taket - placera ut 220-kontakter med jämna mellanrum för att slippa kablar som hänger ner i golvet.

* vit segelduk eller vitt lakanstyg fungerar bra för att skapa stora (billiga) ljuskällor genom att du placerar en blixt bakom. Dessa kan du också sätta som draperier i skenor i taket på några olika ställen.

/PW
 
Erik Preihs skrev:
Du jobbar med Softbox?

Eller bättre skrivet - Är det ett uppenbart steg framåt mellan paraply till softbox.

Om du jämför t.ex ett diffusionsparaply och en softbox så är karaktären på ljuset som träffar modellen lite av detsamma. Den stora skillnaden är att softboxen inte sprider något ljus bakåt som kan orsaka oönskade effekter. Ljuset från softboxen går därmed att styra mycket nogrannare. Du kan t.ex komplettera en box med ett raster för att verkligen få ett styrt softat ljus. Dock ett klart dyrare alternativ än paraflaxer. Det finns billiga softboxar från Chimera som du skulle kunna kika på. Sen finns det en hel del olika softboxar för olika typer av ljussättningar... stora, små, smala, långa, åttakantiga...

/PW
 
peter_wahlström skrev:
Om jag skulle inrett ett rum för att enbart fota i så skulle jag nog försöka göra det så rent och praktiskt som möjligt. Några tankar...

* Sätt upp enkla aluminiumrör i taket av typ de som används i turnésammanhang (tross). Dessa kan du fästa blixtarna i så du slipper ha massa stativ på den redan begränsade golvytan.

* Svart tyg är billigt. Sätt upp skenor i taket - både runt om hela rummet för att få bort ljusreflexer och kanske mellan kameran och blixtarna för att kunna skärma av efter behov.

* Om du sätter blixtarna i taket - placera ut 220-kontakter med jämna mellanrum för att slippa kablar som hänger ner i golvet.

* vit segelduk eller vitt lakanstyg fungerar bra för att skapa stora (billiga) ljuskällor genom att du placerar en blixt bakom. Dessa kan du också sätta som draperier i skenor i taket på några olika ställen.

/PW

Jag var på Granngården igår för att leta efter något sken-system till taket. De hade dock inget som verkar fungera. Var hittar man sådant?

Kontakter utspridda får jag fixa.

Tyg i skenor ska jag experimentera med så snart som möjligt.
 
Hej

Japp, som de andra skriver så är det bra för det sprider inte så illa.

Har ju ljusa tapeter.
Har två softboxar (en till varje Elinchrome) o en oktabox till en av de tre Interf.

Roine
 
roinek skrev:
Hej

Japp, som de andra skriver så är det bra för det sprider inte så illa.

Har ju ljusa tapeter.
Har två softboxar (en till varje Elinchrome) o en oktabox till en av de tre Interf.

Roine


Så med andra ord är det en tillgång med softbox i ett litet rum där väggarna är relativt tätt inpå, (jämfört med ditt vardagsrum Roine?

Vidare kommer ströljus som passerar din bakgrund i mitt fall studsa i väggen varför man kanske ska fundera på ett par skärmar för att styra "bort" reflexer?
 
Hej

Japp, det är rätt vanligt att man har mattsvartlackerade skivor för att skärma av ljusreflexer


Fästen mm har www.photax.se en del av om du behöver för div ändamål.

Roine
 
roinek skrev:
Hej

Japp, det är rätt vanligt att man har mattsvartlackerade skivor för att skärma av ljusreflexer


Fästen mm har www.photax.se en del av om du behöver för div ändamål.

Roine

Jag har precis varit i källaren och skruvat upp lite krokar samt rundstavar ; -)

Även en skena för ett draperi är nu i taket. Ska prova lite en SB24 blixt med tygbakgrund samt ett mörkt skynke som ljusfälla.Mest för att känna på utrymmet.

Jag postar en bild och lite frågor innan jag lägger mig / E
 
roinek skrev:
Hej

Japp, det är rätt vanligt att man har mattsvartlackerade skivor för att skärma av ljusreflexer


Fästen mm har www.photax.se en del av om du behöver för div ändamål.

Roine

Jag har kikat en del på Photax och de verkar ha humana priser samt ett brett sortiment som passar för studio.

Finns det andra leverantörer i Sverige, (tänker inte i första hand på Scandinavian). Jag provade att maila en engelsk firma för Interfit men de hänvisade till Photax som verkar vara generalagent i Sverige.
 
photax har rätt ok priser...
Men på paraplyer är cyberphoto billigare (300kr / paraply)... cyber är också billigare på massa andra studiotillbehör.
 
Erik Preihs skrev:
Jag var på Granngården igår för att leta efter något sken-system till taket. De hade dock inget som verkar fungera. Var hittar man sådant?

Kontakter utspridda får jag fixa.

Tyg i skenor ska jag experimentera med så snart som möjligt.

De rör som jag tänker på kan du hitta hos din lokala ljud & ljus-uthyrare för disco och PA. Det är samma dimension som de trekantstrossarna man använder. Allt i aluminium så det väger inget! Till detta köper du en kartong med vanliga hakfästen som hör till. Det finns alla möjliga sorter. Dessa sätter du i taket och hänger rören i. sedan sätter du ett hakfäste i blixten och hänger. Det finns system så du kan hänga flera rör under varandra m.m m.m m.m.... Det är bara fantasin som sätter stopp.

Såg förresten att du bor i trollhättan!! Då blev saken mycket enklare! Ring Max på HiLight. Han har massor rör liggandes... Maila mig så får du alla telefonnummer och vägbeskrivningar du behöver. Du kan ju alltid ringa o kolla.

Mvh /Peter
 
Har nu tagit några bilder på vårt yngsta barn. Jag postar dem inte då det är för privat.

Den vita matta väggen användes som bakgrund med två bygglampor som belysning samt en SB-24 blixt studsad i väggen frö att belysa Oscar

Det gick verkligen att få fram en bra ton, (gradvis ljusare bakom huvudet samt mörkare ut i hörnen) i den vitkalkade väggen.

Dock var man tvungen att köra blixten på 1/16 av effekten, (hoppar över kamera och blixt inst.).

Vidare provades lite tygbakgrunder igår med ok resultat med bygglampor. Jag tror att det blir bra med vita väggar och att komplettera med draperier från taket.

Nu till saken: Jag beställer 2 st Interfit 150 i imorgon från Photax. De borde räcka i effekt. Är effekten för låg för att köra en softbox köper jag en till med högre effekt.

Dessa två får jobbas in i en uppställning och därefter kommer det lite bilder att kika på.

Tack för all hjälp så här långt! Jag uppskattar verkligen er hjälp samt kraften som finns i forumet.

/ E
 
Studion

Jag tycker att du ska välja en blixtaggregat på 300 Ws med en bouncer och du kan kompletera med en reflexskärm. Detta ger en mycket fin och mjukt ljus (bra för porträtt).

Två av fyra väggar skall vara svarta, den röda dören bör målas vitt.

PS. I min ateljé (samma storlek och tak höjd som du har) har jag målat taket svart för att få det ljuset jag behövde.

Det gäller att ampassa sitt arbetssätt efter ateljén.
 
Re: Studion

Philippe skrev:
Jag tycker att du ska välja en blixtaggregat på 300 Ws med en bouncer och du kan kompletera med en reflexskärm. Detta ger en mycket fin och mjukt ljus (bra för porträtt).

Två av fyra väggar skall vara svarta, den röda dören bör målas vitt.

PS. I min ateljé (samma storlek och tak höjd som du har) har jag målat taket svart för att få det ljuset jag behövde.

Det gäller att ampassa sitt arbetssätt efter ateljén.

Intressant. Tack för att ger dig in med så konkreta synpunkter.

Dörrarna är på väg att bli vita. Det har bara inte blivit gjort.

Vidare beslut om att ändra takfärg o.s.v får ske efter att man kännt sig för med blixtarna.

Tror du att en reflexskärm kan bestå av en större träskiva med en sida svart och den andra sidan vit?

/ E
 
peter_wahlström skrev:
De rör som jag tänker på kan du hitta hos din lokala ljud & ljus-uthyrare för disco och PA.
Mvh /Peter

Hej, de rören du tänker på kallas för rån eller rå-rör. Dom är två tum i ytterdiam. Det finns ett företag i trollhättan som heter Cinestar vilka pysslar med film-ljus, där man säkert kan få nåra rör billigt ;)
 
jokkling skrev:
Hej, de rören du tänker på kallas för rån eller rå-rör. Dom är två tum i ytterdiam. Det finns ett företag i trollhättan som heter Cinestar vilka pysslar med film-ljus, där man säkert kan få nåra rör billigt ;)

Tackar och bockar - nu finns det två möjliga alternativ att följa upp!

Tack - jag återkommer och berättar hur det gick

/ E
 
Joakim, Det låter bekant! Så är det nog det heter ja... 2"-rör borde gå att få nån annanstans också, men aluminium är lätt och snyggt! =o)

Erik, lägg gärna en notis vem som är billigast av HiLight och Cinestar om du handlar såna rör. Det kan vara intressant om det är fler som vill bygga såna system hemma.

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Joakim, Det låter bekant! Så är det nog det heter ja... 2"-rör borde gå att få nån annanstans också, men aluminium är lätt och snyggt! =o)

Erik, lägg gärna en notis vem som är billigast av HiLight och Cinestar om du handlar såna rör. Det kan vara intressant om det är fler som vill bygga såna system hemma.

Mvh /Peter

Hinner jag så kollar jag det idag / E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.