ANNONS
Annons

Hjälp mig bygga ljusätta min studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Preihs

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha konkreta synpunkter på en studio som jag håller på och bygger.

Ytan är 4x3.5 meter vilket inte är stort. Det är en del i utmaningen. Takhöjden är 2.4

Följande områden behöver jag synpunkter på:
- Fast ljus/blixtar
- Stativ/takmontering
- Softbox/Paraply/silver/genomsikt/guld
- Placering av ljus i rummet för porträtt/barn


Jag har lagt in ett ljust klinkergolv samt vitkalkat samtliga väggar och tak. Vilken styrka på blixtarna behövs? Troligen ett par små?

Vill också ha möjligheten att lysa upp bakifrån. Går det på ett så lietet rum?

Budgeten för detta har jag satt till max 10000SEK ;-)

Skriv fritt era ideér! Skissa gärna in förslag på ljussättning nedan.

Tack / Erik
 
Få se om vi kan få lite fart på tråden ; -)

Nu är det klinkers på golvet och målat.

I vecka som kommer är det tänkt att grunderna för detta bygga ska tänkas igenom så snälla: Jag vet att ni kan och har en massa bra synpunkter.

Sedan ska det snickras och beställas så;

Skriv era klokheter/missar/tankar.

Skulle väggen vara svart istället för vit? osv osv.

/ E
 

Bilagor

  • image0003.jpg
    image0003.jpg
    19.7 KB · Visningar: 1,710
Jag hade målat väggarna svarta för att få full kontroll på ljussättningen och slippa besvärande reflektion från väggarna.
 
hasse lundberg skrev:
Jag hade målat väggarna svarta för att få full kontroll på ljussättningen och slippa besvärande reflektion från väggarna.

Kan du beskriva det lite mer.

Jag har tagit några bilder i rummet och det går åt mkt lite blixtljus.

Jag sneglar på att köpa Interfit 150 då effekten är relativt låg.
Den vita värgen är matt.

Ska hänga upp en bakgrund och ta lite mer blixtbilder i veckan.

mvh Erik
 
Som du säger så går det åt väldigt lite ljus, vilket troligen beror på att blixten studsar runt dina vita väggar hela tiden och ger dig lägre kontrast i bilden.

Om du har mörka eller svarta väggar så äts ljuset upp och faller bara på det du fortograferar.

Problemet är oftast att få så pass mörkt att det går att ljussätta motivet.

Vill du inte måla väggarna och dörren så går det ju lika bra med draperi eller liknande.
 
Är inne på hasses spår faktiskt. Ett svart draperi runt hela rummet skulle vara riktigt bra.

Interfit150 skulle jag nog kanske satsat på... bra och billigt... du kan ju alltid kasta på ett par gråfilter om ljuset blir för starkt... (Snarare tror jag problemet blir tvärtom iofs).

Fråga: Varför vitt över huvudtaget?
 
hailstorm skrev:
Är inne på hasses spår faktiskt. Ett svart draperi runt hela rummet skulle vara riktigt bra.

Interfit150 skulle jag nog kanske satsat på... bra och billigt... du kan ju alltid kasta på ett par gråfilter om ljuset blir för starkt... (Snarare tror jag problemet blir tvärtom iofs).

Fråga: Varför vitt över huvudtaget?

Vit blev det för att kändes lite "permanent deppigt" att måla alla väggarna svarta. Skenor i taket med draperier tror jag är en bra lösning.

Att ha en färgad vägg, (vilken färg som helst) borde inte vara ett alternativ?

Kommer du på en layout för rummets yta?
Skissa gärna på en uppsätting draperier.

Har också funderingar på att kunna skärma av en ljuskälla med ett draperi.
 
hailstorm skrev:
Är inne på hasses spår faktiskt. Ett svart draperi runt hela rummet skulle vara riktigt bra.

Interfit150 skulle jag nog kanske satsat på... bra och billigt... du kan ju alltid kasta på ett par gråfilter om ljuset blir för starkt... (Snarare tror jag problemet blir tvärtom iofs).

Fråga: Varför vitt över huvudtaget?

Har du erfarenhet av Interfit??
 
Hej

Jag har 3 st 300Ws Interf o 2 st 500Ws Elinchrome

Det är steglöst på samtliga.


Kan varmt rekomendera Interf, de har jag aldrig haft problem med, däremot glapp i Elinchromen.

Inter. laddar dock segt, dvs du får vänta mer mellan bilderna.

Roine
 
roinek skrev:
Hej

Jag har 3 st 300Ws Interf o 2 st 500Ws Elinchrome

Det är steglöst på samtliga.


Kan varmt rekomendera Interf, de har jag aldrig haft problem med, däremot glapp i Elinchromen.

Inter. laddar dock segt, dvs du får vänta mer mellan bilderna.

Roine

Tackar det var bra info. Vet du om 150Ws också är steglös

Kan man tända med IR på samtliga Inter samt kan man tända med blixten från den ena?

mvh Erik
 
För att komma in på spåret om hur rummet kan inredas som disk. varit i denna tråd sammanfattar

A) Svart draperi
B) 2st Interfit 300
C) Två paraplyer+stativ
D) Bakgrund

En skiss kan se ut egenhändig ritad i Paint

Kan ni hjälpa till och fylla på med en massa bra detaljer förslag på mindre uppenbara ljussättningar. Hur får man till en bra bakrundsljussättning, (hår som exempel) i ett så litet rum?

Öppna bilden i Paint, (Under tillbehör) rita och spara samt bifoga ;-)

Kanske finns det en lite längre lista än A-D också?
 

Bilagor

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    9.7 KB · Visningar: 642
Hej igen

Det e vid fulleffekt, ställer du 300Ws på 150ws så torde tiden bli lika

Jag har mer än två blixtar, brukar ha en på bakgrunden o en på en Giraff, dvs så jag kan lysa uppifrån i håret osv.

Man kan tänka sig vit frigolit som ger belysning genom reflextion på ena sidan av modellen o sen ta ena av dina två till bakgrunden.

Roine
 

Bilagor

  • blixtarfs.jpg
    blixtarfs.jpg
    48.1 KB · Visningar: 626
Lite svårt att se, fotar i vardagsrummet, men okatboxen på giraffen är på en inter. blixt, sen nere till vänster syns lite av ett paraply som blyser bakgrunden
 

Bilagor

  • uppst_fs.jpg
    uppst_fs.jpg
    14.4 KB · Visningar: 622
roinek skrev:
Hej igen

Det e vid fulleffekt, ställer du 300Ws på 150ws så torde tiden bli lika

Jag har mer än två blixtar, brukar ha en på bakgrunden o en på en Giraff, dvs så jag kan lysa uppifrån i håret osv.

Man kan tänka sig vit frigolit som ger belysning genom reflextion på ena sidan av modellen o sen ta ena av dina två till bakgrunden.

Roine


Tackar. Det var något åt detta jag satt och funderade på. I källaren sitter ett trätak som det går bra att skruva i varför jag lurar på att fästa en blixt på en arm i taket. Det är säkert bra med rörlighet så någon typ av leder behövs.

Fyllnadsljuset kör du alltså också med blixtar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.