Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig! Bästa kvalite på bilder på sin hemsida.

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraEdin

Ny medlem
Jag har nyss gjort min första hemsida och stött på ett antal problem.
Men det mest irriterande problemet är att när jag lagt upp mina bilder
i mitt bildgalleri på hemsidan får jag se att när jag har dem i helskärmsläge
är de oskarpa, pixliga. Något som är så oerhört störande. Visst om det är pga ISO - taletpå vissa bilder
som jag tagit när jag fotat i en ridhall när hästar hoppar. Då var jag tvungen att ha ISO 6400 eftersom det
var dåligt ljus och snabba hästar.
Men det kan väl inte vara ISO talet som stör på mesta delen av alla bilder och speciellt
när det är bilder som är tagen när jag inte har hög ISO.

Om någon vet bästa möjliga storlek för en bild som ska läggas upp på en hemsida
med helskärmsläge får ni gärna skriva det :)

De flesta bilder jag har tagit är i storlek 4288x2848 och förminskat de till 500 px
för att de ska gå lätt att ladda upp och för att ingen ska kunna göra en förstoring av dem.

Tacksam för hjälp!

Om bilden bara är 500 pixlar och sedan förstora till helskärmsläge blir den förstås pixlig eftersom de flesta datorskärmar körs i betydligt högre upplösning än 500 pixlars bredd.

Om du lägger upp en länk till din hemsida så vi kan se exakt vad du menar blir det enklare att ge råd.

Om du vill att bilderna skall se bra ut i helskärm är det väl bra om de är helskärmstora. Hur stor är en skärm? Min är 1920x1200. Andra har kanske 1920x1080 eller 1280x1024 eller 1680x1050 eller mindre. Eller större.

Om du sparar bilderna i 1800x1200 eller 1500x1000, skärper upp dem i sin rätta storlek, och sparar med 90% JPG-komprimering blir de både tillräckligt bra och tillräckligt små för att vara snabbladdade.

och för att ingen ska kunna göra en förstoring av dem.

Där har du ditt problem. En bild på 500px ÄR bara 500px och kommer att se ut som skräp i fullskärm om du använder något visningssytem som faktiskt förstorar upp bilderna via interpolering.

Om du laddar upp bilder i 1920x1200 (eller liknande) så kommer de att se bra ut på skärmen, och ärligt talat kommer de att se lika bra ut om någon skriver ut dem i relativt stort format.

Hej Sandra

Om du vill ha fullskärm så håller jag med tidigare svar som du redan fått. Det du behöver fundera på är om du verkligen behöver just fullskärm.

Själv jobbar jag en del med gallerier på min egna sida och där laddar jag upp bilderna med en bredd mellan 900-1100 px Höjden varierar naturligtvis en del. Jag sparar bilderna i Photoshop (spara för web och enheter) och anger där jpg och kvalité 60. Detta ger bra bilder som är mellan 100-250k stora.

Du säger också att du fotar hästar inomhus. Har samma förhållanden men då i en handbollshall. Experimenterade extremt mycket med min förra kamera som inte hade ljusstarka objektiv och bara gick till ISO 1600 innan bilderna dog. En hel del av bilderna kan bli betydligt bättre genom att plåta manuellt. Ställ in lägsta bländare, justera ISO till 1600 och justera tiden och se hur resultatet blir. Sen ändrar du framförallt tiden så du får skarpa bilder, men även ISO´t kan justeras. På detta sätt lär man sig vad just din utrustning klarar av. Men det är mycket jobb och många bilder åker i papperskorgen

När det gäller att skydda bilderna från att folk trycker dem så har du rätt, men du får kanske fråga dig själv vem eller vilka skulle göra det.? Är dina bilder av ett sådant intresse så du behöver vara orolig? Du har copyrighten i vilket fall som helst, och skulle det dyka upp så kanske du ska kontakta en advokat.

Du kan själv se resultatet på min sida (kolla adressen på min profil)

Om bilden bara är 500 pixlar och sedan förstora till helskärmsläge blir den förstås pixlig eftersom de flesta datorskärmar körs i betydligt högre upplösning än 500 pixlars bredd.

Om du lägger upp en länk till din hemsida så vi kan se exakt vad du menar blir det enklare att ge råd.

Tack för alla svar.

Min hemsida är www.sandraedin.se

Men som Janne skrev så kommer ju de kunna ladda ner mina bilder eftersom
jag behöver ha pixlar på runt 1900.
Ni får gärna gå in och titta men som ni vet har jag gjort bilderna i 500px så de är väldigt oskarpa.
Men en grej är lite konstigt och det är att jag har en bild på en schäferhund, han ligger ner och tittar
uppåt med öppen mun med en pinne framför honom och den bilden är i 500px men betydligt skarpare
än de andra bilderna.

Alla bilder som är oskarpa är även min vattenstämpel oskarp hur nu det kan komma sig?
Kanske fel på mitt photoshop eller jag som gör fel. Jag är inte den säkraste användaren av photoshop.
Hästbilderna jag tagit på hemsidan har jag använt ISO 6400 för det mesta och det stör mig att bilderna är så brusiga, även många oskarpa också pga av 500 px och dåligt ljus.
Jag har en nikon d7000, den har jag hört väldigt bra om så jag hade hoppats på att den skulle leverera vid denna tävling men såg att bilderna blev väldigt brusiga trots brusreducering i kameran.

Mvh

Varför måste du prompt ha maxupplösning på webb-bilderna om du tror det blir problem med "olovlig" kopiering?

Kanske fel på mitt photoshop eller jag som gör fel. Jag är inte den säkraste användaren av photoshop.
Du har tre möjligheter.

1. Du gör bilderna 500 px stora, men visar dem i "fullskärm". Som i dag alltså. Då blir bilderna oskarpa, men stora.

2. Du gör bilderna 500 px stora, men visar dem inte i "fullskärm" utan bara just i storleken 500 px. Då blir bilderna skarpa, men små.

3. Du gör bilderna större, t ex 2000 px, och visar dem i "fullskärm". Då blir bilderna skarpa och stora.

Det är helt enkelt så att om du gör bilder som ser bra ut på skärmen så kan alla ladda ner dina bilder i just den kvalitén. Vill du ha bilder som är så dåliga att ingen vill ladda ner dem kommer de också att se dåliga ut på skärmen.

För övrigt är det alldeles lagligt för var och en att ladda ner alla bilder de ser på nätet och t ex skriva ut dem och sätta upp på väggen.

Tänk på att det finns massor att göra för att få till en krispigt skarp bild. Brusreducering, källskärpa, detaljskärpa, slutskärpa o.s.v. Alla stegen bidrar, i varierande grad, till ett bra slutresultat beroende på vad du har för utgångsläge ända till hur du vill presentera bilden på din sajt.

Alla bilder som är oskarpa är även min vattenstämpel oskarp hur nu det kan komma sig?

Kollade dina bilder och det är faktiskt så att hästarna är pixligare. Man frågar sig följande:

1. Är både hundarna och hästarna sparade som jpg 500 px?
2. Har du sparat bilderna med samma jpg-kvalitet eller har du sparat hunden med kvalitet 10 och hästen med kvalitet 4?
3. Är filstorlekarna på dina jpg-bilder ungefär lika stora för hundarna och hästarna?
4. Lade du till din logga efteråt på hundbilderna men före på hästbilderna, alltså före/efter storleksförändringen?
5. Hade du samma inställningar när du skapade bildspelen till Flash?

Ser onekligen lite konstigt ut. Kanske du kan länka till en hundbild och en hästbild som vi kan ladda ned och kolla på. Och då i din webb 500 px förstås ;)

Jag är ingen expert på tekniken men här är mina åsikter

1) Att visa bilderna i fullskärm är inte bra, jag har en skärm som är 2560 x 1600 pixlar, andra har 1366 x 768. Du kommer aldrig kunna kontrollera dina tittares setup så resultaten kommer att variera. Personligen blir jag förbannad när saker visas i fullskärm.

2) Om man verkligen oroar sig för att ens bilder blir "stulna" bör man inte lägga upp dem på nätet överhuvudtaget.

3) Din vattenstämpel tycker jag är onödigt "blaffig", det förstör dina fina bilder.

4) Fundera på varför du har en hemsida, varför du vill lägga upp bilder. Vem är din målgrupp. Hur mycket kommer att "stjälas" och vad förlorar du på det?

Sandra, har du ändrat din hemsida? När jag läser inläggen så kopplar jag inte detta till din hemsida.

Varför inte köra med till exempel Joomla och någon schyst template?
http://www.joomla.org/

3100 gratis templates
http://www.joomla24.com/

Till Joomla finns även bildgallerifunktioner. Kolla under avdelningen "Extensions" hos joomla.org

Vill du ha hjälp med installation (ganska lätt) så säg till bara. De flesta webbhotell har skript som fixar detta men det är ganska lätt och göra det manuellt.

ANNONS