ANNONS
Annons

Hjälp mig att välja (Serious Comapct)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Jag är medveten om att min fråga blir svår att svara på, och mycket finns att söka här... Men jag har vänt och vridit på detta väldigt mycket den senaste tiden, läst varenda review och tillbringat timmar på div. forum.
Jag har alltså lämnat en fullstor systemkamera och vill nu köpa en bra lite mindre kamera (känns frågan igen...) Jag själv uppskattar att arbeta med egna inställningar, men min fru vill gärna ha auto. Hon tar mycket bilder i en hobbyverksamhet, varav många är inomhus i lite sämre ljusförhållande.

Jag har funderat på om vi blir nöjda med t.ex. LX100 som ligger på 1.7 i vidvinkel och 4/3 sensor?

Vi är lite i den problematiska ekvationen av liten kamera med snabb/hög ljusstyrka och gärna lite zoom. Problemet är att jag är lite av en skärpe/pixelfetischist och tycker dessutom om att arbeta med kort skärpedjup. Jag är då rädd att jag inte kommer bli nöjd med 4/3 i en kompaktkamera.

Jag har även funderat på Fuji X-T10 (alt. X-M1) med 16-50 (alt. 18-55) och sen lägga på en 35/1.4, men den blir inte så liten och vår budget spricker med nästan 50%. Eller så struntar jag i zoomen och lär mig själv att bara använda fast 35mm.

Min första tanke var Canon G1X Mark II, men den har fått så blandade recensioner att jag blir osäker.
Sen finns ju ulven i fårakläder i form av Samsung NX500 som enligt uppgift ska ha bildkvalitet i referensklass?

Vår budget är ca 10’ (give & take) och alla förslag uppskattas.
Ps. den behöver inte vara i fickstorlek

Jag har funderat på om vi blir nöjda med t.ex. LX100 som ligger på 1.7 i vidvinkel och 4/3 sensor?

Det är givetvis omöjligt för någon annan än er att svara på, men någon hyfsat kompakt kamera som bättre uppfyller era krav tror jag det är svårt att hitta. Gå till en seriös butik och testa kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar