Annons

Hjälp mig att bestämma mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cornellia

Medlem
Jag funderar på att köpa en kamera.

Jag har tidigare (genom jobbet) haft en Canon EOS 10D, och privat har jag mest fotat med min analoga Canon EOS 30. Till vardags fotar jag med en liten kompaktkamera. Jag har aldrig egentligen intresserat mig för tekniken och dom olika specifikationerna på kameran, det är, och har alltid varit i mörkrummet mitt intresse funnits.

Min jag upplever att min lilla kompaktkamera är så seg, inte alls lika snabb som jag är van vid från mina EOS. Om jag försöker fota ett barn med den så har ungen sprungit fyra varv mellan jag trycker ner avtryckaren och bilden verkligen tas.

Nu ska vi få barn och jag är sugen på att köpa en "riktig" digitalkamera. Jag vill ha en kamera som är rätt liten, och egentligen så är jag inte så intresserad av olika objektiv osv, det ska mer vara en kamera som kan följa med jämt.

Den jag har tittat mest på nu är Canon PowerShot SX30 IS. Det jag är orolig för är att även den ska vara seg (iom att det endå är en kompaktkamera). Kanske borde jag välja en Canon EOS 1000D istället?

Vad tycker ni?
 
DSLR är oftast rappare när det gäller shutter lag och för actionfoto så är det shutter lag och hastighet på af som är kanske viktigast för att få bilder som man är nöjd med. Även enklare hus som 1000D eller så är ungefär lika bra som din EOS 30 så duger den åt dig af och responsmässigt så duger också en 1000D som digital motsvarighet. Gamla EOS 10D var onekligen tämligen loj, men en begagnad 20D eller 30D ger dig en klart kvickare kamera som dessutom tillåter EF-S optik och 20D, 30D (40D och 50D) är mer rejäla hus som är skönare att jobba med, men också tyngre och större.
 
Det där med sega kompakter kännar man ju igen, nyare kompakter har blivit snabbare men långt ifrån lika snabba som systemkameror. Det skiljer också mellan olika sysytemkameror och särskilt mellan olika objektiv. Olika EOS modeller tillhör de snabbaste så en 1000D eller kanske hellre den nyare 1100D är ett bra val. Och då passar dina tidigare objektiv också såvida de inte är Sigma, äldre Sigma fungerar inte med digitala EOS om de inte är åtgärdade, men paketzoomen EF-S 18-55 is som kan väljas med 1100D fungerar utmärkt och till ett bra pris, den äldre varianten utan is som levereras med 1000D är inte lika bra men därför inte heller direkt dålig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.