Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:
Men för de som nu måste fundera och vrida och vända på allt. En sak som kan skilja är att en flatbäddsscanner oftast har fixfokus, vilket innebär att optiken i skannern fokuserar på glasets överkant där dokumentet ligger. Skannar man ett dokument i 300 eller 600 dpi brukar man inte märka av eventuell oskärpa. En negativskanner har oftast möjlighet att ställa fokus, ibland även manuellt. Filmen är tyvärr inte helt plan och därför kan man få en viss oskärpa i bilden.

När jag började använda Epson 2450:n till glasplåtarna så förstod jag rätt omgående att skannern troligen sätter skärpan en bit upp från glaset vid film- och dia-skanning. Glasplåtarna finns det ju ingen färdig lösning för så jag tog de mest avancerade material jag kunde hitta (papp, tejp och självhäftande namnlister för pärmar :) ) och satte ihop distanser som får upp plåten lite från glaset och placerar den rätt i sidled. På bilden nedan syns också en annan OERHÖRT avancerad sak (tejp, gem och papper :) ) som hjälper till att hålla upp mellanformatsfilm i hållaren, då Epson inte har lyckats så bra med den, i mitt tycke.

Som ni säkert förstår så sätter jag gärna ihop saker själv, som de beskrivna och en del andra. Ibland är de enkla lösningarna bäst och i andra fall finns det inga alternativ som i fallet med glasplåtarna.

Principen är generellt: "Ära vare gud i höjden. Detta har jag själv gjort i slöjden"
:)
 

Bilagor

  • resize of copy of img_8526.jpg
    resize of copy of img_8526.jpg
    24.2 KB · Visningar: 308
Skanner

Hej Hanna.
Du kanske redan hittat en skanner. Men jag har erfarenhet av den Microtek som diskuterats hos dig. Jag har föregångaren "Mikrotek 35".
Jag har skannat ca 4000 bilder med min och den fungerar fortfarande, trotts minst två vändor i golvet. Det är en långsam maskin men den ger klart bättre bilder än någon flatbädd jag provat; dom var av biligare model men försedda med filmlock.
Framför allt beror det på ljusomfånget (D-max) det räcker inte till på dom billigare flatbädsskanrana. Vilket gör att bilden blir helt svart i djupa skuggor och helt utbränd i högdagrar. En annan sak att tänka på är att hålla glaset rent och repfritt; inte så lätt på en flatbädd. En filmskanner läser bilden direkt utan att lysa genom något glas. Glas kan dessutom ge konstiga färgbrytningar, särskilt om det är repigt.
Den skanner jag har (microtek 35) är inte den ljusstarkaste men den ger faktiskt riktigt bra bilder om man pysslar lite med inställningarna. Jag brukar ställa autogama till standarvärdet och sedan skanna all typ av film som om dom vore färgdia, även svartvita negativ. Men då sänker jag färgvärdena till minimum. Sedan vänder jag dom rätt i photoshop och tar bort färgerna. Färgnegativ skannar jag också som dia. Med färgjusteringarna i normalläge.
Jag vet inte varför men det blir oftast mycket bättre på det viset. Jag har ju skannat ca 4000 bilder så jag har provat alla sätt som finns.
Det tråkigaste med den är att den INTE tar glasad ramar. Hur det är med nya modellen vet jag inte.

Den nya skanner heter Filmscanner 2700. Tyvärr vet jag inte var du kan köpa den. Jag köpte min hos Scandinavien photo men hittar den inte hos dom.

Här är en länk till tillverkaren: http://www.microtek.nl/Product.php?ThisPage=&Product=Detail&P_Id=95

Vänligen: Mats.
 
Vad skiljer dessa åt? klarar alla att scanna mellanformat sam bladfilm?

EPSON PERFECTION 2400 PHOTO
EPSON PERFECTION 2480 PHOTO
EPSON PERFECTION 2450 PHOTO
EPSON PERFECTION 3170 PHOTO
EPSON PERFECTION 3200
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.