fjalstal
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Men för de som nu måste fundera och vrida och vända på allt. En sak som kan skilja är att en flatbäddsscanner oftast har fixfokus, vilket innebär att optiken i skannern fokuserar på glasets överkant där dokumentet ligger. Skannar man ett dokument i 300 eller 600 dpi brukar man inte märka av eventuell oskärpa. En negativskanner har oftast möjlighet att ställa fokus, ibland även manuellt. Filmen är tyvärr inte helt plan och därför kan man få en viss oskärpa i bilden.
När jag började använda Epson 2450:n till glasplåtarna så förstod jag rätt omgående att skannern troligen sätter skärpan en bit upp från glaset vid film- och dia-skanning. Glasplåtarna finns det ju ingen färdig lösning för så jag tog de mest avancerade material jag kunde hitta (papp, tejp och självhäftande namnlister för pärmar ) och satte ihop distanser som får upp plåten lite från glaset och placerar den rätt i sidled. På bilden nedan syns också en annan OERHÖRT avancerad sak (tejp, gem och papper ) som hjälper till att hålla upp mellanformatsfilm i hållaren, då Epson inte har lyckats så bra med den, i mitt tycke.
Som ni säkert förstår så sätter jag gärna ihop saker själv, som de beskrivna och en del andra. Ibland är de enkla lösningarna bäst och i andra fall finns det inga alternativ som i fallet med glasplåtarna.
Principen är generellt: "Ära vare gud i höjden. Detta har jag själv gjort i slöjden"