ANNONS
Annons

Hjälp med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Hej!
Jag har funderat på att införskaffa ett objektiv någon gång under sommaren och har hittat några olika alternativ men behöver någon mer kunnig att ge mig råd. Jag har en Canon 5D Mark II.

Dessa är objektiven:
Tokina AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM
Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM
Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM

Som ni kanske ser så vill jag gärna ha ett med lagom vidvinkel och helst så lågt bländartal som möjligt. Hittar dock inte lägre än 2.8 här, i alla fall inte i min prisklass som jag skulle säga ligger på max 6000 kr. (Dessa ligger bra till om man beställer från USA i alla fall).

Bilder som inspirerar mig är följande:

gPn9QXz.jpg

(©) angelica blick

Hoppas ni har några bra idéer på hur jag kan uppnå det bildresultatet och om några av dessa objektiven kan vara bra nog. Tycker det är himla fint mjukt ljus och häftiga vinklar osv!

Vänliga hälsningar
Isabella

Av de objektiv du nämner är det bara två som skulle fungera bra på en 5D;

Båda ger kraftig vidvinkel på en 5D. Vad har du för objektiv idag?

Bra objektiv i din prisklass är Canons fasta vidvinkel EF 20/2.8 eller zoomen EF 17-40/4. Att zoomen har 4 som största bländare är inget stort problem.

Av de objektiv du nämner är det bara två som skulle fungera bra på en 5D;

Båda ger kraftig vidvinkel på en 5D. Vad har du för objektiv idag?

Jaså, varför inte de andra? Jag har läst att dom passar 5D?

Jag har ett vanligt Canon 50mm / 1.8

Jaså, varför inte de andra? Jag har läst att dom passar 5D?

Låter konstigt, var har du läst det?

Canons EF-S och Sigmas DC-modeller passar bara kameror med APS-C-sensor, inte fullformat (t.ex. 5D). EF-S går inte ens att montera på en 5D, och Sigmas DC tecknar inte ut hela sensorn på fullformat.

Gör så här:
Gå in på cyberphotos hemsida
välj objektiv i vänster kant
välj Canon i övre kant
klicka i Canon EF
klicka i anpassad för fullformat

växla mellan att välja vidvinkel & vidvinkelzoom & noprmalzoom.

Nu ser du alla alernativ som finns
Man får normalt vad man betalar för.

PS Samyang är manuell fokus. DS

PS II glöm inte att lägga på svensk moms i priset från IUSA och tull.
O köp inte från vad som helst, det kan straffa sig DS

Utan att vara någon expert, så ser de bilder du postat inte ut att vara speciellt vidvinkliga. Jag skulle gissa att första bilden är tagen någonstans 50-85mm. Den andra verkar ha lite mer vidvinkel, kanske 20-30mm. Båda är tagna med visst motljus (titta på skuggorna).

Jag betvivlar inte att du gärna vill ha en vidvinkel, men jag undrar om det är rätt sorts objektiv för det du vill uppnå. 16mm är ganska kraftig vidvinkel, med en hel del distorsion. Om du gärna vill ha en zoom, titta även på 24-70 f/2.8 - den har (i mitt tycke) lagom vidvinkel och går även att använda till porträtt då den sträcker sig till 70mm. Jag har själv "kusinen" 24-105 f/4 som är en favorit när jag behöver flexibiliteten med en zoom. Den är visserligen ljussvagare - men jag har å andra sidan fasta objektiv att täcka upp med när jag behöver ljusstyrkan.

Om du vet med dig att 24mm inte är tillräckligt vidvinkligt, är (precis som Colonel Bogey redan nämnt) 20mm f/2.8 och 17-40 f/4 andra alternativ som kan vara värda att titta på.

Edit: när jag började reflektera över att de flesta objektiv du nämner i första posten är anpassade för mindre sensorer än vad du har i din 5D; kan det vara så att du läst recensioner och tycker att bildvinklarna i de recensionerna verkar lagom? I så fall är det 24-70mm eller 24-105mm du borde titta på, eftersom de ger ungefär samma bildvinklar som en 17-55mm på en kamera med APS-C sensor.

Bra

Utan att vara någon expert, så ser de bilder du postat inte ut att vara speciellt vidvinkliga. Jag skulle gissa att första bilden är tagen någonstans 50-85mm. Den andra verkar ha lite mer vidvinkel, kanske 20-30mm. Båda är tagna med visst motljus (titta på skuggorna).

Jag betvivlar inte att du gärna vill ha en vidvinkel, men jag undrar om det är rätt sorts objektiv för det du vill uppnå. 16mm är ganska kraftig vidvinkel, med en hel del distorsion. Om du gärna vill ha en zoom, titta även på 24-70 f/2.8 - den har (i mitt tycke) lagom vidvinkel och går även att använda till porträtt då den sträcker sig till 70mm. Jag har själv "kusinen" 24-105 f/4 som är en favorit när jag behöver flexibiliteten med en zoom. Den är visserligen ljussvagare - men jag har å andra sidan fasta objektiv att täcka upp med när jag behöver ljusstyrkan.

Om du vet med dig att 24mm inte är tillräckligt vidvinkligt, är (precis som Colonel Bogey redan nämnt) 20mm f/2.8 och 17-40 f/4 andra alternativ som kan vara värda att titta på.

24-105 är ett mycket bra komplement till ditt 50mm 1,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar