Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av objektiv!!

Produkter
(logga in för att koppla)

MadPoetry

Ny medlem
Hej alla kloka männiksor :) Ja har tänkt uppgradra mig från min Nikon D60 o köpa mig en Nikon D90 med kitobjektiv.
Mitt problem är att ja inte är så säker på vilket/vilka objektiv ja ska välja.
Så snälla kom med alla tips ni har!
Ja använder kameran främst till proträtt och liknande, så ett ljustarkt objektiv vore ju bra, har funderat på att iaf köpa ett 50mm f/1.8
Sen vore det ju kanon om man hade ett lite mer allround-objektiv med, kanske med zoom?

AF-S DX VR 16-85mm f/3.5-5.6G ED
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Nikon

Vad tycker ni, finns det något annat objektiv ja borde titta på?
Hade väl tänkt alla lägga runt 10.000-15.000kr.

Tacksam för ALLA tips, verkligen, man känner sig helt förvirrad bland alla dessa val av ojektiv ;)
 
Hej,

Såhär tänker jag.

Kamerahus
Nikon D90 (aug 2008) är jättebra och kostar 7300kr. För ett par dagar sedan lanserade Nikon nya D7000 som är riktigt riktigt jättebra och kostar bara 10900kr, vet inte exakt när den finns i butik.
För en månad sedan lanserades också D3100 som också är riktigt modern och bra, kostar 5000kr.

Slutsats: D90 känns lite gammal i jämförelse... jag skulle köpa D7000.

Objektiv
Nikon's coolaste objektiv är AF-S 35/1.8 som bara kostar 1900kr.

...OM man vill och verkligen behöver fler objektiv finns det massor att välja på, du har listat några av de intressantare, skulle villa lägga till Tamron 17-50/2.8 utan VC och Sigma 17-50/2.8 med OS.
 
Det ser ut som att du inte är i behov av fast bländare 2.8
Då hade jag valt 16-85, den optiken ska vara riktigt bra :)
Nikon d7000 verkar grym, men det gör inte d90 till en sämre kamera!
 
Tack för era tips o svar! :)

Anledningen till att ja funderar på en D90 är för att ja hört så mkt bra om den, även om den är "gammal" på marknaden. Har kollat lite på en D300 med men det verkar inte vara några större skillander på den och D90. En D3100 känns lite som en nyare D60 för mig o ja känner helt klart att ja vill avancera mig något. Men en D7000 hade ja inte hört talas om innan o denna verkar ju verkligen vara ett kap!

Läste detta på nätet: Det rekommenderade priset är 11.890 kronor och säljstart är den 22 september. Nikon D7000 säljs i kit med 18-105 Vr för 13.990, med 18-200 VR för 18.390 och 16-85 VR för 19.290. Butikspriserna ligger ofta 8-10 procent lägre.

Grejen är ju dock att priset skiljer sig avsevärt beroende på vilket objektiv ja väljer till.. Har hört mkt bra om 16-85mm innan med, men är det så mycket bättre som priset menar? Va tror ni?
 
Objektiv
Nikon's coolaste objektiv är AF-S 35/1.8 som bara kostar 1900kr.

Verkar helt klart intressant, är det stor skillnad på 35mm o 50mm när det kommer till bildresultat?
 
Vad får dig att vilja uppgradera? Vad är det du inte kan göra med nuvarande kamera som du vill kunna med den nya?

En variant skulle kunna vara att behålla D60:n (som inte alls är en dålig kamera, även om den inte är ny) och skaffa några riktiga kalasobjektiv istället. En nackdel med D60 jämfört med D90 och D7000 är ju att den kräver AF-S-objektiv, dvs med autofokusmotor i objektivet

AF-S 35mm/f1.8 verkar vara en riktig kalasglugg. Skillnaden mot AF 50/f1.8 är ju att den är lite mer vidvinkel... så den är inte perfekt till tighta porträtt där bara huvudet ska vara med.

Om du behåller D60:n kan en variant att spendera pengarna vara:

AF-S 17-55/f2.8. Kanonzoom som känns riktigt proffsig och ger tokbra bilder. Lite stor och tung, men så blir det ju med bra glasbitar. Kostar 13000 kr ny, men kan begagnad ofta hittas kring 7000 kr eller därikring. Sätter du den på D60n blir det som en ny kamera. Det var i alla fall vad jag tyckte om min D90 när jag hittade ett sånt objektiv till rätt pris.

AF-S 35/f1.8 för de tillfällen när du vill ha riktigt ljusstarkt objektiv. Kostar som sagt 1900 ny och billigare begagnad.
 
Tack för era tips o svar! :)

Anledningen till att ja funderar på en D90 är för att ja hört så mkt bra om den, även om den är "gammal" på marknaden. Har kollat lite på en D300 med men det verkar inte vara några större skillander på den och D90. En D3100 känns lite som en nyare D60 för mig o ja känner helt klart att ja vill avancera mig något. Men en D7000 hade ja inte hört talas om innan o denna verkar ju verkligen vara ett kap!

Grejen är ju dock att priset skiljer sig avsevärt beroende på vilket objektiv ja väljer till.. Har hört mkt bra om 16-85mm innan med, men är det så mycket bättre som priset menar? Va tror ni?

D300 är en helt annan häst än D90, det är rätt storskillnad där AF-systemet nog är den största. Det skiljer även en hel del i handhavande och vad gäller möjligheter att konfigurera, för att inte tala om ett robustare och vädertätat hus och bättre sökare. Så visst är det skillnad, men däremot är det ju inte säkert att dessa saker är tillräckligt viktiga för dig för att motivera en eventuell prisskillnad.
D3100 är lite mer än en nyare D60. Den har en ny bättre sensor och bättre AF-system bland annat, men den har ju inte inbyggd AF-motor tex, vilket ju kan tala för D90, särskilt om du funderar på AF 50/1.8.

16-85:an är mycket bra. Den är något bättre än de flesta zoomar i den klassen, men rent skärpemässigt är det kanske ingen enorm skillnad jämfört med tex 18-105VR. Däremot har den snabbare AF, bättre bildstabilisering och bättre vidvinkel. Framför allt vidvinkeln skulle JAG tycka var trevligt att ha. Det handlar ju om pengar såklart, men har du pengarna att undvara så skulle jag valt 16-85:an.

Objektiv
Nikon's coolaste objektiv är AF-S 35/1.8 som bara kostar 1900kr.

Verkar helt klart intressant, är det stor skillnad på 35mm o 50mm när det kommer till bildresultat?

Vad gäller bildvinkel/perspektiv kan du ju kolla det själv. Du borde ha ett 18-55-objektiv eller något sånt? Bara att ställa det på 35 resp 50 mm och jämföra och se vad du gillar bäst. För porträtt är 50mm oftast lämpligare. Med 35mm får man ibland gå lite väl nära, vilket gör att perspektivet blir mindre smickrande, men större näsa osv. För mer "allmän" fotogarfering tyckar jag att 35mm är trevligare.
Pratar man om ren bildkvalitet är 35/1.8 bättre. Framför allt på stora bländare

Edit: 17-55/2.8 är en finfin glugg, men det man betalar för är inte i första hand bildkvaliteten utan byggkvalitet/vädertätning. Bildkvalitetmässigt finns det billigare objektiv som ger samma möjligheter.
 
val av objektiv

Hej alla kloka männiksor :) Ja har tänkt uppgradra mig från min Nikon D60 o köpa mig en Nikon D90 med kitobjektiv.
Mitt problem är att ja inte är så säker på vilket/vilka objektiv ja ska välja.
Så snälla kom med alla tips ni har!
Ja använder kameran främst till proträtt och liknande, så ett ljustarkt objektiv vore ju bra, har funderat på att iaf köpa ett 50mm f/1.8
Sen vore det ju kanon om man hade ett lite mer allround-objektiv med, kanske med zoom?

AF-S DX VR 16-85mm f/3.5-5.6G ED
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Nikon

Vad tycker ni, finns det något annat objektiv ja borde titta på?
Hade väl tänkt alla lägga runt 10.000-15.000kr.

Tacksam för ALLA tips, verkligen, man känner sig helt förvirrad bland alla dessa val av ojektiv ;)
hei gennom at ta en snabbtitt på dina bilder o de du beskriver va som du kommer at fotta för de mesta så är de inte helt fel at köpa en nikkor 1,8-50mm de blir et utmärkt porträtt objektiv me kanonskärpa,har själv et likadan som jag köpte beg fast jag anv de på min analogakamera objektivet var faktisk bätre enn va jag hade väntat mig specielt på bl 2- 2,8 om jag säger så har de är bra på alla bl öpn förutom största de är inte dåligt där heller,men i de fallet är canons motsvarande skarpare sedann då de gäller zoom så vet jag inte riktig men men en typ 70-200 kanske,de är väl kanske de jag sk välja hoppas du hittar nåt som käns bra för dig,sedan kan man jo gå o kolla på recensj de brukar jag o gjöra om jag ska köpa objektiv kamera eller va de nu ska va hälsningar harald ha de så trevligt nu i hälgen me fottande
 
Objektiv
Nikon's coolaste objektiv är AF-S 35/1.8 som bara kostar 1900kr.

Verkar helt klart intressant, är det stor skillnad på 35mm o 50mm när det kommer till bildresultat?

På en nikon med lilla sensorn motsvarar 35mm vad 52mm gör på en kamera med 24x36mm sensor (full format). Jag tror att 35mm är ett bättre och mer användbart alternativ. Dessutom är just detta objektiv anpassat för den lilla sensorn, har modern och skarp optik, har snabb autofokus och kostar lite pengar. Nikon's 50/1.4 med snabb AF kostar 3400kr och väger 50% mer. Nikon's 50/1.8 med långsam AF är billig.

Som Canonägare hade jag köpt ett skarpt och billigt Canon EF-S 33/1.8 USM på en gång om det det bara funnits...
 
Läste detta på nätet: Det rekommenderade priset är 11.890 kronor och säljstart är den 22 september. Nikon D7000 säljs i kit med 18-105 Vr för 13.990, med 18-200 VR för 18.390 och 16-85 VR för 19.290. Butikspriserna ligger ofta 8-10 procent lägre.

Grejen är ju dock att priset skiljer sig avsevärt beroende på vilket objektiv ja väljer till.. Har hört mkt bra om 16-85mm innan med, men är det så mycket bättre som priset menar? Va tror ni?

Du kan beställa redan idag från www.komplett.se som är en seriös e-handlare med bra service till nedanstående priser:
----------------------------------
10.890kr D7000 hus
12.980kr D7000 hus + 18-105VR
15.980kr D7000 hus + 16-85VR
16.980kr D7000 hus + 18-200VR II

Ja, jag skulle säga att 16-85 VR är bra och prisvärd för 5090kr i ovanstående paket.

(eller för någon tia mer från andra handlare.)
 
Tack igen för alla svar och tips!

Anledningen till att ja vill byta kamera är dels att min börjar bli ganska sliten och främst för att ja vill utvecklas och växa mer! Kan inte säg exakt va ja saknar på min, men hade gärna velat ha snabbare AF då min e ganska slö, fast det sitter ju i objektivet i mitt fall. Dessutom skulle ja vilja ha en lite mer robust o tyngre kamera, som ligger bättre i händerna. Har fotat lite med en D200 och trivdes betydlgt bättre med den. Känner att D60 begränsar mig lite även om den har mycket att erbjuda, och säkert mkt som ja inte lärt mig med den. Det är min första systemkamera o den har tjänat mig troget i 2,5 år nu :) om det sen blir en d90 får vi se, ska nog åka o klämma o känna på en D7000 när den kommer ut i butik :) Har försökt läsa mig till allt ja kan på nätet, särskillt resensioner men det är en djungel för en amatör som jag :)

16-85mm objektivet verkar än så länge vara mest intressant för mig, sen blir det nog ett 50mm, får se om ja väljer att lägga lite mer pengar o ta det ljusstarkare alternativet på f/1.4 eller börja med f/1.8

Men som sagt är tacksam för alla visa ord, har inte blivit fullt säker på mina kommande val men har förhoppningsvis blivit klokare av den nyttiga infon :)
 
nikkor 1,4-50mm

Tack igen för alla svar och tips!

Anledningen till att ja vill byta kamera är dels att min börjar bli ganska sliten och främst för att ja vill utvecklas och växa mer! Kan inte säg exakt va ja saknar på min, men hade gärna velat ha snabbare AF då min e ganska slö, fast det sitter ju i objektivet i mitt fall. Dessutom skulle ja vilja ha en lite mer robust o tyngre kamera, som ligger bättre i händerna. Har fotat lite med en D200 och trivdes betydlgt bättre med den. Känner att D60 begränsar mig lite även om den har mycket att erbjuda, och säkert mkt som ja inte lärt mig med den. Det är min första systemkamera o den har tjänat mig troget i 2,5 år nu :) om det sen blir en d90 får vi se, ska nog åka o klämma o känna på en D7000 när den kommer ut i butik :) Har försökt läsa mig till allt ja kan på nätet, särskillt resensioner men det är en djungel för en amatör som jag :)

16-85mm objektivet verkar än så länge vara mest intressant för mig, sen blir det nog ett 50mm, får se om ja väljer att lägga lite mer pengar o ta det ljusstarkare alternativet på f/1.4 eller börja med f/1.8

Men som sagt är tacksam för alla visa ord, har inte blivit fullt säker på mina kommande val men har förhoppningsvis blivit klokare av den nyttiga infon :)
hei igjen om man ska gå efter va man skriver i testen om normalobjektiv, så får faktiskt den me ljusstyrka 1,8 bätre testvärden enn de me ljusstyrka 1,4 bra mycket billigare är de också bara för at et objektiv har en bra ljusstyrka så behöver de inte betyda at de är bra de är ljusstyrkan du bet för klarar du dig me 1,8 så finns de ingen anledning at lägga de dubbla o lite mer till på et objektiv mitt kanske skarpaste objektiv är minolta rokkor pf mc 1,4-58mm från 1970,men de hör kanske inte hit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.