Annons

Hjälp med val av objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Elefant

Ny medlem
Hej!

Skulle behöva hjälp med val av objektiv till min Nikon D90. Foto är ett stort intresse, men det var inte länge sen jag gick en introduktionskurs om systemkameror, så kunskapsnivån är inte hög! Därav behöver jag er hjälp.

De objektiv jag har är:
AF-S Nikkor 35mm f/1.8G DX
AF-S Nikkor 18-105mm f/3,5-5,6G ED (VR)

Behovet jag har är att få en bättre zoom. Tex att kunna fota barnen när de leker på gården/spelar fotboll etc.

Har tittat på:
* AF-S VR Zoom-NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Telephoto Zoom Lens (dyrare än jag tänkt men är det värt det så tar jag hellre ett som man blir nöjd med från början).
*AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G (fått lite dålig kritik),
*Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro Autofocus Lens for Nikon AF-D
*Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro Autofocus Lens for Nikon AF

Vet att dessa är väldigt billiga objektiv och således säkert inte så bra. Frågan är om man behöver gå upp i prisklass för att kunna bli nöjd?! Sen ser det ut som att de inte kan ge skarpa bilder med handhållen kamera i 300mm. Är det då värt att köpa ett objektiv som går till 300? Skall man satsa på ett som går till 200 istället?

Vad tror ni? Vilket val skulle ni göra eller skulle ni välja något helt annat? Tacksam för svar!
 
Hade valt en Nikkor 70-300VR du kan nog hitta en begagnad för ett vettigt pris. Bra med bildstabiliseringen också, Sigma och Tamron har också några bra med bildstabilisering men Nikkor lär ha lite snbbare AF. Titta in på Scaninavien Photo's hemsida, ibland så har de bra priser på begagnat och du får också 6mån garanti. Annars så hittar du säkert något på Fotosidans Köp/sälj. en 200 är lite för liten skillnad mot din 105 tycker jag och 70-300 har också snabbare AF än Nikons 55-200
 
Undvik Sigma/Tamron 70-300 utan stabilisering, modellerna med stabilisering är bättre på alla sätt.

I vilka situationer ska du fota barnen? Problemet med ett 70-300 är att det är ljussvagt så det går inte att få korta slutartider i dåligt ljus och VR hjälper ju bara på motiv som rör sig långsamt vilket jag misstänker att barnen inte gör ;-)

Ett gammalt 80-200/2,8 av någon modell kanske kunde vara ett alternativ?

70-300 VR köper du billigast från Holland, Cameranu.nl eller Kamera-express.nl ligger minst en tusenlapp under svenska priser och är lika pålitliga som svenska handlare.
 
Om vi säger så här: Jag har ett Tamron 70-300 av den billigare modellen som du nästan skulle kunna få om du bara bjöd på en fika, så dåligt är det faktiskt. Jag har tagit några riktigt bra bilder med det men då har jag fått slita med ljus, stativ och annat för att kunna klämma ur det något vettigt.

Satsa på Nikons 70-300 VR, det kanske svider i plånboken just vid inköp men köper du något sämre så kommer det svida varenda gång du försöker plåta med det. Men det är ju vad jag tycker. :)
 
Tack för era svar!

Jag tänkte fota barnen utomhus dagtid så jag hoppas Nikons 70-300VR är tillräckligt ljuskänsligt för att få bra ljussättning på bilderna?! Och nej, de är inte speciellt stillsamma av sig ;-) ffa inte 3-åringen.

Då undrar jag nästa sak, vad tror ni om Nikon AF-S NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR Zoom Lens? Jag är nämligen på väg till New York och tänkte passa på att köpa objektivet där, sitter och kollar priser på B&H photo. Men har egentligen ingen brådska med att köpa ett nytt objektiv, tror man mer på ett bättre begagnat köper jag ett sånt om det är att föredra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.