Annons

Hjälp med val av kamera (system)

Produkter
(logga in för att koppla)

XepheX

Avslutat medlemskap
Hej!

Ser att det finns väldigt mycket kompetens på fotosidan.se och tänkte be er om lite hjälp.
Det är så att jag tänkt ta steget från mindre glad amatörfotograf till glad amatörfotograf.

Har kollat lite på Sonys NEX-serie, och den verkar onekligen trevlig. Dock är jag lite rädd för att det inte kommer att komma så mycket tillbehör till den. Och med det menar jag trådlös blixt, utbud av objektiv m.m. Vad jag har förstått så fungerar objektiv från tidigare sony-kameror, dock så var dom utan bildstabilisering om jag fattat det hela rätt.

Har tidigare tittat lite på Nikon, som jag också tycker är trevliga. Men det är ju ett litet annat format på dom.

Har ni några råd åt en vilsen själv? Säg att budget ligger runt 5-6000. Man får kanske inte så mycket för dom pengarna. Men det är i alla fall en start i systemkamerornas värld.

Har nu läst igenom och hittat en kamera som kan vara intressant. Nämligen Nikon D3100.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD31001855VR

Känns som att det är "säkrare" att satsa på en kamera av denna typen då det finns mer tillbehör att välja mellan.
Du skriver i inledningen Per att man ska titta över kravet om man verkligen ska ha en systemkamera. Och där är jag nog helt säker.

Har dom senaste åren haft ett ökat intresse för foto, men fått nöja mig med den gamla kompaktkameran samt diverse (bra - för att vara mobil) mobilkameror.

Nu har jag ytterligare lite mer kött på mina smala ben. Men dom kan gärna få öka i omfång ytterligare. ;)

Väldigt bra och vettig guide Per!

Vill inflika att det är viktigt att huset sitter skönt i handen, jag har normala händer och en D-90 och jag kan tänka mig ett snäpp större hus, 7D är skönare tycker jag och 7000 är väl lite större än D90 så den kan vara bättre men det vet jag inte då jag inte klämt på någon än.

Har nu läst igenom och hittat en kamera som kan vara intressant. Nämligen Nikon D3100.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD31001855VR

Känns som att det är "säkrare" att satsa på en kamera av denna typen då det finns mer tillbehör att välja mellan.
Du skriver i inledningen Per att man ska titta över kravet om man verkligen ska ha en systemkamera. Och där är jag nog helt säker.

Har dom senaste åren haft ett ökat intresse för foto, men fått nöja mig med den gamla kompaktkameran samt diverse (bra - för att vara mobil) mobilkameror.

Nu har jag ytterligare lite mer kött på mina smala ben. Men dom kan gärna få öka i omfång ytterligare. ;)

Nikon D3100 med 18-55VR eller ännu hellre AF-S 35/1.8 är bra val. Vill du ha mer tele finns även 18-105VR som alternativ till 18-55VR.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto