ANNONS
Annons

Hjälp med val av dataskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Vilken av dessa tre bildskärmar passar sig bäst/är bäst för att bildredigera bilder i photoshop med?
Bilderna ska jag skicka till ett fotolabb och vill få en sådan exakt utskrift som möjligt.

1. EIZO FLEXSCAN S2243WE #22 (VA-panel)
http://www.dustinhome.se/pd_5010333959.aspx

2. EIZO COLOREDGE CG222WK #22 (S-PVA-panel, kan hårdvarukalibreras)
http://www.dustinhome.se/pd_5010168562.aspx

3. DELL 2209WA ULTRASHARP 22# (E-IPS-panel)
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Tacksam för råd om detta!
 
Är det en kuggfråga?

Du får vad du betalar för, Coloredgen är tveklöst bäst. Dellen är utmärkt för sitt pris, det är bara du själv som kan avgöra hur mycket pengar du är beredd att lägga på din skärm.
 
kapar tråden lite... finns det inte någon gräns som man kommer upp i då det kostar mer än det smakar sas?
är en 22" skärm för 15k verkligen 6ggr bättre än tex DELL 2209WA ULTRASHARP ?
 
Om man bortser från nummer 2 som man kan hårdvarukalibrera vilket tydligen då är bäst av dessa, vilken av nummer 1 ochh nummer 3 är bäst att satsa på?

Dellen eller den från Eizo?
Dellen är ju billigare men får man inte bättre resultat med Eizon?

Vad är det för typ av panel skärmen helst ska ha?
 
Jag har nog bestämt mig för en EIZO FLEXSCAN S2243WE eller S2233WE #22 (båda med VA-panel).
Tror någon av dem blir den bästa skärmen.

Är ju egentligen sugen på Eizo Coloredgen men den är ju mycket dyrare och så undrar man ju om man verkligen har någon nytta av den?
 
Jag har nog bestämt mig för en EIZO FLEXSCAN S2243WE eller S2233WE #22 (båda med VA-panel).
Tror någon av dem blir den bästa skärmen.

Är ju egentligen sugen på Eizo Coloredgen men den är ju mycket dyrare och så undrar man ju om man verkligen har någon nytta av den?

Förstår inte riktigt hur du vara sugen på
CG men samtidigt inte vet om du har någon
nytta av den.

Beror väl på vad du sysslar med.
Har du av någon anledning ett behov av att optimera
din färghantering och skriver ut mycket bilder med
höga krav på korrekt färgåtergivning så är CG bland
det bästa du kan investera i.

Det skärmen visar är ju den första och viktigaste
förutsättningen för bra utskrifter.

Jag är inne på min fjärde CG och har varit helnöjd
sen den första. Har för länge sedan lämnat bakom mig
den frustration som felkalibrerade skärmar genererar.

Du får väl väga pris mot det elände som dåliga skärmar
för med sig och som väl beskrivs i ett antal trådar
på FS.

Mvh

Jerry
 
Anledningen till att jag skrev att jag är sugen på Coloredgen är att jag hör att den ska vara bättre ämn de andra, just eftersom man kan hårdvarukalibrera den också.

Saken är den att jag undrar om det är värt att lägga ner dessa pengar mot en Eizo 2243 tex? Blir det sådan märkbar skillnad?

Jag har ingen erfaranhet eller kundskap så jag måste lite på andra tyvärr... När man ringer och frågar så säger de att Coloredgen mest är bra om man har bilder med mycket svarta skuggor i och så... att man klarar sig med 2243:an tex.

Jag ska skicka mina redigerade bilder för utskrift hos Crimson och då är det ju viktigt att få en så bra återgivning som möjligt för att det ska stämma överräns med utskriften.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.