Annons

Hjälp med värdering av följande fotogrejor, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Funderar på att sälja av en del av min fotoutrustning som i princip bara har legat i en fotoväska här dem senaste åren. Tänkte dock först höra med er vilka priser som kan vara lämpliga att sätta på prylarna. Jag tror mig ha en viss koll i alla fall, men vill ändå veta vad ni tycker kan vara rimligt!

Det gäller följande grejor där jag har varit den enda ägaren till dem:

Canon EOS 1V: Införskaffad 2004 har jag för mig. Mycket bra skick på alla sätt och sparsamt använd. Har just nu inte exakt koll på antal exponeringar, men det lär vara färre än ett par tusen i alla fall. Trådutlösare samt program för att kolla exif-filer följer med kameran!

Canon EF 24/2.8: Mycket bra skick. Har ägt det ett antal år, men säkert använt det färre än 20 ggr. Hoya UV-filter medföljer.

Canon EF 35/2.0: Mycket bra skick. Mer använt än 24:an, men ändå sparsamt använd måste jag säga. UV-filter från Hoya medföljer!

Tamron SP AF 90/2.8 Macro: Mycket fint skick även på detta, och precis som med 24:an har det inte använts så många gånger på kameran. UV-filter från Hoya medföljer även till det här objektivet!
 
EOS 1V svåruppskattad då den är analog och därmed svårsåld. Säg 1-3000:- men mycket osäkert om den blir såld.

24/2,8 2500:- (nypris 4000:)
35/2,0 1500:- (nypris 2000:)
90/2,8 2500:- (nypris 4000:)

Sedan kan man sätta upp det till högre men intresset för en annons är störst första dagarna. Om inget napp då, sänk antingen priset så annonsen är ny igen eller ta bort annonsen, vänta några dar och sätt upp igen till lägre pris. 1V kan du nog ha uppe länge: det finns nog 2 sorters köpare för den - samlare och de som valt att gå tillbaks till analogt (en liten grupp).
 
Sålde en EOS 1V med batterigrepp i absolut mint condition för 1500kr här på FS i vintras.
Fick ett par svar utstrött över en månad och en person visade såpass intresse att jag skickade lite bilder= affär direkt.

Var också på väg att sälja min EOS30 med bg för en tusing men besinnade mig.
Vill ha kontakten kvar med kemfotot annat än via rysskamerorna.
 
Tack för era svar!

Vad gäller priserna på objektiven var det i princip exakt vad jag själv hade i tankarna. Däremot hade jag faktiskt förväntat mig att kunna få en hel del mer för EOS 1V:n. Hade hoppats på kanske 4000-5000 kr av någon som verkligen var ute efter ett superbra analogt hus i mycket bra skick och som dessutom har varit väldigt sparsamt använd (få rullar tagna). Så där var jag nog lite "ute och cyklade" ser det ut som.. ;)

Med det låga priset på huset kan jag säga att man nog gör klokare i att behålla det själv i stället. Det kan ju komma till användning någongång i framtiden - kanske.. :)

Tack igen för värderingen!

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.