Annons

Hjälp med tips på nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kahlin

Ny medlem
Hej,

Jag har sedan flera år tillbaka en Nikon D50. Jag har planer på att uppgradera den men tänkte i första hand skaffa ett nytt objektiv eftersom jag och min flickvän ska åka till Norge och titta på valar i sommar. Kameran får vänta ett tag men jag har en budget på sisådär 3000-4000 kr för ett nytt objektiv.

Det här med objektiv är inte min starka sida, så jag skulle behöva lite hjälp. Till att börja med så undrar jag vilken typ av objektiv jag ska ha? En zoomlins givetvis, men kan någon hjälpa mig med vad det är mer specifikt jag behöver? Jag gissar att man kanske kommer sådär 100 meter från valarna eller så och jag vill ju gärna få bra bilder på dom såklart.

Eftersom jag dessutom tänker skaffa ett nytt hus i framtiden så behöver det objektiv jag köper nu även vara kompatibelt med nyare Nikonmodeller (D90 ligger väl närmast till hands men jag har inte kommit så långt att jag bestämt mig än). Vad är det jag ska tänka på då?

Hoppas någon har lite tips på vad jag ska leta efter för typ av objektiv (eller ännu bättre, förslag på märke och modeller)!

/Kalle

Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR!!

Mycket bra val som objektiv. Däremot en bit utanför de 4000:- som var gränsen. MEN - seriöst ett OK fungerande tele som går upp till 300mm läget får man inte för 4000:- i vart fall nytt. Det finns t.ex. på fotosidans annonsmarknad för precis under 4000 - det är bara att slå till!

Ett Nikkor 70-300 VR får man från Holland för 3500 kr ungefär :)

Det är nästan utan tvekan det mest prisvärda objektivet ni kan hitta även om det kostar lite över er budget.

VR, VibrationsReducering, är en riktigt bra grej till exempel på en båt som gungar eller liknande.

OK, det verkar ju som att ni är eniga om att det är ett bra objektiv så jag kanske får betala lite mer än vad jag hade tänkt mig helt enkelt. Det låter ju som att det helt enkelt är lite dyrare än jag tänkt mig. Jag får väl käka havregrynsgröt i några veckor istället. =)

Tack för tipsen!

Vad har du för objektiv idag? Är de ett 18-55?

De är lämpligt med en längre zoom ibland, tänk bara på att zoomarna ofta är ljussvagare ju längre de går. Nu vet jag inte hur pass mycket du tänkte fota i dunkelt ljus (svagt ljus)

Vad gillar du annars att fota?

Jag slår gärna ett slag för 18-200 objektivet, om du vill ha ett reseobjektiv.
Men kan du tänka dig att skifta lite objektiv imellanåt så verkar ju 70-300 vara ett bra val.
Den har jag dock inte testat...

Lycka till!

Vad har du för objektiv idag? Är de ett 18-55?

De är lämpligt med en längre zoom ibland, tänk bara på att zoomarna ofta är ljussvagare ju längre de går. Nu vet jag inte hur pass mycket du tänkte fota i dunkelt ljus (svagt ljus)

Vad gillar du annars att fota?

Jag slår gärna ett slag för 18-200 objektivet, om du vill ha ett reseobjektiv.
Men kan du tänka dig att skifta lite objektiv imellanåt så verkar ju 70-300 vara ett bra val.
Den har jag dock inte testat...

Lycka till!

Idag har jag ett 18-55 (det som följde med). Har funderat länge på att skaffa ett nytt men det har inte blivit av.

Jag fotar mest natur/landskapsbilder. Det känns som att ett zoomobjektiv skulle passa mig rätt bra. Eftersom jag hittils inte haft flera objektiv så vet jag inte hur jobbigt jag tycker det blir att byta med jämna mellanrum, men du kanske har rätt i att ett 18-200 skulle vara smidigare. Jag får fundera ltie till och kanske försöka prova i butiken eller något.

Tack!

Det finns ju även nikons 55-200 mm, kostar runt 2k kr. Är en naturlig förlängning av kitobjektivet. Jag skulle nog också rekkommendera nikons 70-300 då den är bättre bygd och har längre räckvidd men 55-200 är väldigt bra för sin kostnad. Kika beggat så kan du säkert hitta ett bra ex, köp inte den äldre varianten utan VR då VR är väldigt användbart på så långa brännvidder.

Om valarna är 100 meter bort finns det nog inget inom budgeten som man kommer riktigt nära med, men det ovan rekommenderade 70-300 är nog det bästa alternativet fastän jag inte provat det. Vill du komma närmare, håll utkik på begagnatmarknaden om du skulle hitta nåt äldre teleobjektiv i din prisklass. Sigmas 150-500 och 120-400 kan du eventuellt hitta till ett pris som matchar din budget, men jag är långt ifrån säker på saken...

Gillar du landskap och natur.
Då kan nog en zoom vara bra. Så att du kan få med allt du vill få med.

Hoppas du blir lite klokare, haha, mycket tips kan göra en branog förvirrad också.

Du har ingen kompis eller så som kör nikon objektiv?

Jag tror du kommer märka att 200 mm inte är så speciellt nära när allt kommer ikring, fast de beror ju på tillfälle också. Så om du vill fånga nått lite längre bort så är nog 300 att föredra.
Nackdel, de blir ännu viktigare att de är ljust, så du kan ta kortare slutartider, för att slippa skakningsoskärpa.

Men står du inomhus, så är de en helt annan 5:a, men nu tänkte jag natur, öppna vyer osv...

När jag var på valsafari på NZ hade jag 50 mm på vissa bilder när valarna var nära, bara så du vet!

Å andra sidan räckte 300 mm ingenstans när de var långt borta heller...

Jag köpte ett Nikkor 70-300 VR i helgen. Tack för tipsen allihopa!

Nu är det bara att hålla tummarna att valarna visar sig. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar