Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med teman till fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Ria

Avslutat medlemskap
Hej!

När Skansen har julmarknad ska jag och några kompisar ha en liten minifotomara. Vi kör på i två, tre timmar och fotar 10-12 teman.

Tidigare gånger har vi gjort det extremt enkelt för att inte skrämma i väg de som inte tror sig vara så duktiga, men nu har de flesta fått blodad tand och jag tror att de är mogna för ämnen lite avancerade än "djur", "höst" osv.

Kan man få lite hjälp med tema-spåning? Kanske något ordspråk, någon känsla, något adjektiv... Och som fortfarande ska vara hyfsat lätt att hitta på Skansen i jultid... Vet ju inte hur vädret är heller...

/Maria

"En gång om året skall man släppa ut sina käpphästar på grönbete och se om de kommer tillbaka".

käpphästar som i fördomar alltså.

Roligt med så mycket svar så snabbt! Mera! Ojul var ju en otroligt bra rubrik :)

/Maria

Ria skrev:

Tidigare gånger har vi gjort det extremt enkelt för att inte skrämma i väg de som inte tror sig vara så duktiga, men nu har de flesta fått blodad tand och jag tror att de är mogna för ämnen lite avancerade än "djur", "höst" osv.

/Maria

Krånglar ni inte till det i onödan när ni tänker "avancerade ämnen"? En bra fotograf gör en bra och intressant bild även om temat synes vara enkel.
Bidrar gärna med förslaget "Juleljus".

Re: Re: Hjälp med teman till fototävling

Kijana skrev:
Krånglar ni inte till det i onödan när ni tänker "avancerade ämnen"? En bra fotograf gör en bra och intressant bild även om temat synes vara enkel.
Bidrar gärna med förslaget "Juleljus".

Samtidigt som en bra fotograf klarar av att bryta givna ramar, eller hur? =)

De som är med i "vår" tävling är inte bra fotografer, det är det som är grejen... Först började vi med enkla ämnen och fick ganska enkla svar. Men de vågade vara med i alla fall, även de som bara fotade halva huvuden på partyn...

Nu ser man att många vill ha lite mer utmaning och det tror jag ett aningen mer avancerat ämne kan ge... Ännu är det inte dags att ge sig på att göra något stort av det enkla med hjälp av bildsinne, teknik, osv... Det är fortfarande det påhittiga som premieras...

/Maria

Har själv hållt i fotomaror en del.
En rolig grej att se är "startnummret". Det brukar aldrig vara någon brist på fantasin då!

En reflektion, t.ex i en fönsterruta, en vattenpöl eller liknande. Alltså att motivet fotas genom en reflektion.

/Daniel

bjanha skrev:
Det var ju ett trevligt omdöme att få. Hoppas ingen av deltagarna läser ditt inlägg.

Nä nä..! Alla har det omdömmet om sig själva. Jag sa ju att de bara är vanliga människor som inte ständigt går omkring och ser världen omkring sig som genom en sökare. Mer tekniknördar med alldeles för dyra (digital)kameror som inte behärskas mer än till en fjärdedel egentligen... Men de (vi) lär oss en hel del varje gång och intresset har vaknat som sagt...

Jag gick en krokikurs en gång och jag hade gått hem efter första gången om jag hade haft inställningen att jag var en bra tecknare. Det blev inte särskilt mycket bättre efter tio gånger heller, men jag hade roligt och lärde mig förmodligen en hel del trots att det inte direkt syntes på mina alster...

/Maria

Kanske

"Tomten" "Förväntningar" "Stress" "Kommersialism" "Girighet" "Ensamhet" eller lite lättare som "onödligast julpryl" "Gladaste ungen"

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar