Annons

Hjälp med teckensnitt i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

videochild

Aktiv medlem
Jag har installerat ett teckensnitt i min dator. "University - Thin".

Det fungerar alldelse utmärkt i t.ex. Word osv men i PS gör det ett JÄTTE hopp mellan vissa bokstäver t.ex. mellan e och r.

Varför? och hur kan jag få bort det?

Det låter som om kerningtabellen är trasig. Hur ser det ut i ett textpubliceringsprogram typ Adobe InDesign eller Quark XPress?

Med rätt verktyg kan du laga kerningtabellen manuellt men det är inget man vill göra. Kan du inte be Photoshop att ignorera kerningtabellen och istället göra intelligenta gissningar? Det blir inte lika bra som med en korrekt tabell men det blir kanske bättre än det du har nu. Annars kan du manuellt ''kerna'' de trasiga bokstävskombinationerna. Nu har jag inte gjort det under någon nyare version av Photoshop men i de äldre versionerna har jag för mig att man gjorde det med ALT-höger-/vänsterpil (under PC). CTRL-ALT om du ville få större steg.

Tack så mkt!!!

Jag provade men fick bara bostäverna att flytta ihop ett eller två "hack" men avståndet mellan de två bostäverna är fortfarande alldeles för långt...

Löste dock problemet genom att trycka dit ett "ä" mellan "e" och "r". Eftersom "ä" inte fanns med i teckensnittet så blev det bara ett halvt mellanslag, så får det duga....

Lars

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto