Fördelen med "skitobjektiv" är just att man kommer igång till en väldigt låg uppstartkostnad och kan börja lära sig, samt lära känna sina behov. Själv startade jag med en Sigma 70-300 DG APO. Ingen jättehöjdare, långsam, brusar, ljussvag, bilder kräver ibland mycket efterbehandling.... Men fortfarande ger et mig ett mervärde då jag, numera inte fotat jättemycket på de brännvidder objektivet medger (pga att jag fotat mer andra typer av objekt) - men när jag gör det så kan det ändå ge mig möjligheten även om det innebär lite mer jobb.
Vad det däremot gett mig är information om mina behov. Jo, jag vill också ha ett riktigt bra tele samt ett rikigt bra macro.
Har man en låg budget för sitt foto - vad än skälet till det är - så är begangatmarknaden ett hett alternativ. I mitt fall lägger jag gärna pengar på de ldelar av utrusningen jag använder mycket. Men att lägga mkt på något jag använder ett fåtal gånger om året känns suboptimalt.. Själv ger mig mitt sämre objektiv möjligheten att nu lära ungefär vad jag letar efter, samt att jag inte står utan möjligheten att ta bilder trots att jag inte har de grejer jag kanske önskar. Skulle dock hitta något bra erbjudande eller ett begagnat objektiv till rätt pris så är bara att slå till..
Min syn på saken - rätt eller fel - upp till var och en..