Annons

Hjälp med stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)
DanielWestman skrev:
Tar och lånar den här tråden lite.
Jag är totalt nybörjare på stativ, har kollat på detta på dustin home:
VELBON KAMERASTATIV SHERPA 600 R/F
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101995
Måste jag köpa till fler delar för att kunna använda stativet? Kulhuvud och snabbplatta? Har jag fattat det rätt? :p
Nej, snabbplatta ser ut att sitta i och spaken på panoramahuvudet ser ut att kunna användas för rotation också förutom vertikal justering. När du trycker på förstoringsglaset får du en bättre bild där man också ser att det går att luta kameran med en annan skruv.
Tror det är ett bra köp och Velbon är ett känt märke,
men jag rekomenderar i och för sig en riktig fotohandlare.
 
Vad jag tycker du skall göra är att försöka åka till en välsorterad Fotoaffär och titta lite på olika stativ..

Jag personligen gilla t ex inte den där spaken eller handtaget på stativhuvudet.. det känns bara ivägen. Utan föredrar en kulled på stativhuvudet.

Tänk också på att ett bra stativ måste ha lite tyngd, just för att fylla sitt syfte att stå stabilt..

Fundera också vad du skall använda ditt stativ till.

T ex vill du kunna komma ner på marken och t ex fotografera macro.. då skall du absolut inte ha en mittpelare.. den kommer bara vara ivägen.

Du skall även kunna låsa varje ben i olika lägen.. för tänk om du är ute i ganska ojämn terräng då måste du kunna ha stativet stadigt stående.

Ytterligare en anledning att ett stativ behöver lite vikt är just stabiliteten.. tänk på att det skall stå stadigt med kameran och objektivet på.. Det får absolut inte falla omkul
 
Jo, det är sant.
215 gram är nog inte särskilt stadigt.

Då är ju frågan.
Nån här som vet om det finns nån Fotoaffär i närheten av Örnsköldsvik?
 
hej deltat väger 2,15kg så dete felskrivet på hemsidan, sherpa 600 verkar vara en direkt efterföljare till deltat men skillnaden är att på sherpan kan man lägag benen i spagat samt köra det lite högre.
Deltat är ett riktigt stabilt stativ med tanke på vad det kostar, och väger inte för mycket så det går att gå lite längre sträckor med det på axeln utan att bli trött, dock e benvärmare att rekomendera.
 
Makten skrev:
Köper man från USA så tillkommer även 25% moms, glöm för fasen inte det.

Beställer man från USA går det ofta att komma överens med försäljaren om att skriva "Gift" på förpackningen. Då är det en gåva & moms behöver ej betalas.
Har inte gjort så själv men har kompisar som gjort det.
 
Kan annars rekomendera ett Velben El Carmagne 540. Kolfiberstativ. ca 4000 kr har jag för mig men jag ångrar def INTE det köpet för fem öre. Lätt, kompakt, smidigt och stabilt. Finns högre också. Bra snabbfästen och lätt att jobba med till skillnad från Feisol som har andra typer av fästen på bena, krångligare att höja sänka etc, tycker min kompis som har ett sånt.
 
Uttryck skrev:
Kan annars rekomendera ett Velben El Carmagne 540. Kolfiberstativ. ca 4000 kr har jag för mig men jag ångrar def INTE det köpet för fem öre. Lätt, kompakt, smidigt och stabilt. Finns högre också. Bra snabbfästen och lätt att jobba med till skillnad från Feisol som har andra typer av fästen på bena, krångligare att höja sänka etc, tycker min kompis som har ett sånt.

Kan bara hålla med, skaffade 630-varianten. Väger in på 2kg inkl. kulled. Det sitter en krok under där jag hänger fotoväskan vilket gör att stativet väger 6-7kg när jag fotar men jag behöver bara släpa 2kg extra packning. Efterföljaren går att få tag på i paket med Velbons stora kulled för 3190:- hos hegethorns.se
 
Gift

DayDreameR skrev:
Beställer man från USA går det ofta att komma överens med försäljaren om att skriva "Gift" på förpackningen. Då är det en gåva & moms behöver ej betalas.Har inte gjort så själv men har kompisar som gjort det.
Då blir väl kemikalieinspektionen inkopplad......
Skämt åsido tullen luras väl inte av sånt, en gåva kostar väl inte pengar.
 
Jag står i valet och kvalet: Manfrotto 055 MF4 eller Velbon Sherpa Pro CF-635. Manfrottot verkar vara ett "säkert kort" som många är nöjda med, men hur står sig Velbon-stativet i förhållande till det. Fördelarna med Velbon som jag ser det skulle vara att det blir kortare ihopfällt, och väger mindre. Finns någon som har erfarenheter av Velbon-stativet?

Och så funderar jag vad man ska sätta för typ av huvud på stativet. Rekommendationer? Vill försöka komma under 4000 kr för stativ och huvud totalt.

Kan ju nämna att det jag vill använda stativet till är allt mellan makro (vet ännu inte vilket objektiv jag kommer att köpa), och tele (ifall man skulle behöva ge extra stöd åt IS:en i Canon 100-400 L IS någon gång). Kameran som jag använder är en Canon 20D.
 
Tobias skrev:
Jag står i valet och kvalet: Manfrotto 055 MF4 eller Velbon Sherpa Pro CF-635. Manfrottot verkar vara ett "säkert kort" som många är nöjda med, men hur står sig Velbon-stativet i förhållande till det. Fördelarna med Velbon som jag ser det skulle vara att det blir kortare ihopfällt, och väger mindre. Finns någon som har erfarenheter av Velbon-stativet?

Och så funderar jag vad man ska sätta för typ av huvud på stativet. Rekommendationer? Vill försöka komma under 4000 kr för stativ och huvud totalt.

Kan ju nämna att det jag vill använda stativet till är allt mellan makro (vet ännu inte vilket objektiv jag kommer att köpa), och tele (ifall man skulle behöva ge extra stöd åt IS:en i Canon 100-400 L IS någon gång). Kameran som jag använder är en Canon 20D.

Om jag har förstått det hela rätt så är Velbon 635 en något uppdaterad version av mitt 630 (andra fötter). Har ännu inget att klaga på med det stativet. Det är en skillnad i materalkänsla mot mitt Manfrotto enbenare, men inget som stör mig.

Velbonstativet är trevligt för både macro och tele eftersom det kan gå ner i spagat samt går att tynga ner om du ska köra långa telen.

Har Velbons stora huvud som ingår i paketet från Hegethorns och det har ännu inte sviktat det minsta, men jag har inte något tungt tele att montera på kameran men det kanske finns någon annan här som provat? Den kulleden har dessutom snabbplatta och två vattenpass vilket gör det enkelt att jobba med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.