Annons

Hjälp med stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

toidoi

Medlem
Jag vill ha ett bra, robust stativ för ett vettigt pris. Känns lite overkill med ett för 3000 men visst det kanske lönar sig i längden. erfarenheter och tips välkomnas.
 
Jag köpte ett manfrotto 055 pro b som jag är riktigt nöjd med. Det är billigare än 3000 inklusive kulled, men det är en hel värld ifrån det gamla Velbon Ve-3 jag hade innan.

/Andreas
 
BulletBreath skrev:
Jag köpte ett manfrotto 055 pro b som jag är riktigt nöjd med. Det är billigare än 3000 inklusive kulled, men det är en hel värld ifrån det gamla Velbon Ve-3 jag hade innan.

/Andreas

På vilket sätt är det bättre då?
 
toidoi skrev:
Men det tillkommer dyr frakt till sverige om jag fattar rätt? och man måste köpa 2 auktioner om jag fattar rätt, ett stativ och ett "huvud" eller vad man nu kallar det?
Köper man från USA så tillkommer även 25% moms, glöm för fasen inte det.
 
sitter och kikar på feisols hemsida. Om jag fattar det rätt så måste man välja ett stativ, en centerpinne (om man vill ha en), en snabbplatta samt ett kulhuvud? tycker det är dåligt beskrivet vilka grejor som passar med vilket. typ vilka snabbplattor som passar med vilka kulhuvuden.
 
hej

Jag kan varmt rekomendera manfrotto 055 PROB stativ med Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled.
Går att köpa för en bra bit under 3000kr på t.ex cyberfoto.
Stativet är mycket mångsidigt, har en bra höjd, det går att fälla i spagat, man kan sätta centrum pinnen upp och ned och vertikalt. Centrum pinnen går även att ta bort (jag har den aldrig där, tycker mest den är i vägen när jag är ute i naturen). stativet väger relativt lite.
Det finns även ett Manfrotto 190 PROB som är lite mindre och lättare (och lite billigare) som också kan vara intressant.

hoppas mina tips kan hjälpa dej

H/Fredrik Törnroos
 
toidoi skrev:
sitter och kikar på feisols hemsida. Om jag fattar det rätt så måste man välja ett stativ, en centerpinne (om man vill ha en), en snabbplatta samt ett kulhuvud? tycker det är dåligt beskrivet vilka grejor som passar med vilket. typ vilka snabbplattor som passar med vilka kulhuvuden.

Jag köpte ett CT 3401 som jag är mycket nöjd med. Mittpelare ingår, huvud köpte jag ett begagnat via annons här på fotosidan. Snabbplatta har jag ännu ingen.
//A
 
toidoi skrev:
sitter och kikar på feisols hemsida. Om jag fattar det rätt så måste man välja ett stativ, en centerpinne (om man vill ha en), en snabbplatta samt ett kulhuvud? tycker det är dåligt beskrivet vilka grejor som passar med vilket. typ vilka snabbplattor som passar med vilka kulhuvuden.

Båda snabbplattorna passar till huvudet, de är bara olika långa. Stativgängan är standard så det går också att använda ett huvud från en annan tillverkare, t. ex. Manfrotto. Jag använder ett Manfrotto 488 RC2 till mitt Feisol.
 
Hej

Lite mer om Benro

"Recently, there are some complaints from many customers all around the world that the Benro products they bought on Ebay has incomplete parts, and even defective or repaired products. Therefore, we kindly draw your attention that we did not appointed any resellers on Ebay sell Benro products. All Benro products bought from Ebay has no guarantee. Each piece of Benro products bought from our appointed dealers or distributors has 5 years guarantee service.
"



http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=14659


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1018&message=17891120&changemode=1

http://www.photomalaysia.com/forums/printthread.php?t=18193

MVH

Omar
 
Om du beställer från Ebay så kan du säkert göra upp med säljaren om frakten när du köper flera olika grejor samtidigt.

photax.se har fina stativ, bl.a ett prisvärt kolfiber.
 
Det finns olika typer av trebensstativ, tex stativ med stabilseringsstag som ger ett stabilare stativ för priset, men inte kan användas i låg position. Ett tungt stativ blir stabilare och är bra i blåst. Kolfiberstativ är lätta att bära och dyra. Vissa stativ har anordning för att hänga en tyngd i som ger ett mera stabilt stativ. Det finns stativ som är låga och höga, gorda i trä eller metall. På metallstativ finns ibland "benvärmare" som gör dom skönare i kyla.
På stativet monterar man en kula eller ett videohuvud, dom är avsedda för en viss maxvikt. Fördelen med kula är att du kan öppna låsspaken och vrida kameran i alla riktningar och har ibland en "panorama" skruv oxå. Videohuvudet är nog billigare men man har en låsspak för varje rikning (horisontalt, vertikalt och åt sidorna).
Kända märken är Manfrotto, Benbo, Slik, Velbon och Stabil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.