Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med stativ... (är detta ett bra stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
jag har läst länge och långt om olika stativalternativ, men inte blivit så mycket klokare. jag behöver ett stativ som kan vara både högt och lågt (jag är 1.69), och som inte är vingligt eller har lätt att få böjda ben. däremot måste det inte vara kolfiber, det gör inte så mycket om stativet väger en del. kameran som ska monteras är en minolta a1, som väger ca ett halvkilo. med blixten på väger den några hekto till. stativet ska användas mest utomhus, men inte i alltför ruggigt väder. och såklart ska det vara så billigt som möjligt :)

jag har tittat lite på manfrotto men blir bara yr i huvudet av alla miljoner varianter som finns. tittade på gitzo också men det verkade vara väldigt dyrt. nu har jag hittat ett velbon-stativ som kanske är något:

http://www.scandinavianphoto.se/?44895
http://www.velbon-tripod.com/maxi.htm (343)

vad tror ni? någon som har erfarenhet av detta stativ? verkar det vara något dåligt med det eftersom det är så billigt?

tacksam för all hjälp jag kan få.

Till din A1:a funkar det nog helt okej om det inte blåser för mycket ute.

Vill du hålla dig i ungefär den prisklassen skulle jag hellre satsa på Manfrotto 724B eller 728B, som jag tycker har bättre byggkvalitet och är stabilare.

Inget av dessa går dock ner i spagat, vilket kan vara användbart om du fotar macro och sånt.

Kan du tänka dig att betala lite mer så finns det såklart fler alternativ, men... :)

Hej Anna!
Jag har ett sådant stativ (Velbon 343E) som jag använder när jag inte vill bära så mycket packning, som tex vid långa fjällvandringar. Men jag har ändå bytt ut huvudet mot en stabilare kulled.

Huvudet klarar en kompaktkamera, men knappst en systemkamera (jag har använt den till en Canon EOS30 som väger ca 1 kilo med objektiv).

För att få stabilitet på fjället har jag monterat en krok under stativet där jag hänger kameraväskan för ökad stabilitet.

Så min sammanfattning är att om du inte är i behov av ett extremt lätt stativ så är det bättre med ett något tyngre och mer stabilt stativ.

Gå gärna till en affär och testa och fingra på olika stativ innan du bestämmer dig.
mvh Mattias

tack för era snabba svar!

robert: tittade lite på manfrotto 724B, och det verkade helt ok. vad är det för andra alternativ som du tänker på som kan gå ner i spagat? jag fotar en del makro, men funderar på om det inte är bättre att köpa ett separat ministativ till de riktigt marknära bilderna... men jag kanske tänker fel? har du några bra förslag på spagatgående stativ?

mattias: vad är det för huvud du har bytt till på velbonstativet? fungerar stativet med 1kg kamera, om man byter huvud?

det är väldigt svårt det här, det finns alldeles för mycket att välja på :)

Jag har ett Manfrotto 486 RC2 på Velbonstativet. Om det fungerar bra? Ja, i nödfall. Det är bättre än att inte ha något stativ alls, men så fort det blåser lite skakar kameran om du inte sätter på en vikt under stativet.

Både Manfrotto 190 och 055 finns i varianter som kan riggas i spagat och med horisontell kamerabom.

Vi i Fotografiska Föreningen i Göteborg har bildverkstad på Studiefrämjandet vid Redbergsplatsen i morgon. Om du vill känna på några stativ kan vi ta med några olika typer dit. Men hör i så fall av dig på mailen innan mötet så vi inte släpar dit stativen i onödan.

Mer info om möteslokalen och oss hittar du på http://www.fotografiska.org

mvh Mattias

Ja det vore jättebra om jag kunde komma och titta! Om ni orkar släpa med er dem alltså... Är ni där hela dagen? Är det svårt att hitta?

Hej Anna!
Vi är där från 12:00 och ett par timmar framåt (monterar bilder till en utställningskollektion).

Det är lätt att finna dit. Kommer du med spårvagn och går av vid Redbergsplatsen så ser du Studieförbundets lokaler åt Gamlestadshållet på Ånäsvägen. Titta på FFG/Lokal på vår hemsida så ser du karta och bilder på lokalen.

Jag kan ta med Velbonstativet och ett Manfrotto 055. Jag ska kolla om en klubbkompis inte kan ta med sitt Manfrotto 144B också.

Skickar dig ett mail med mitt telefonnummer så du blir insläppt (ytterdörren är antagligen låst).
Välkommen,
mvh Mattias

Det är ju bra att ha ett stativ som går ner i spagat, för då slipper man ju ha två stativ att släpa på. ;-)

Jag tänkte främst på de två modeller som Mattias nämnde. Manfrotto 190 och 055. Kan du leva med ett lite kortare stativ är 190:t betydligt smidigare.
Kostar väl lite drygt 1000kr plus huvud, 055 är ett par hundralappar dyrare, lite högre, men rätt mycket större och klumpigare ihopfällt.

Själv köpte jag ett Feisol. Förhållandevis billigt kolfiberstativ. Litet, lätt och smidigt, men har man inte turen att slippa undan tull och moms (finns inte att få tag på i sverige) så går det på runt 2000kr plus huvud. Det är lättare och ungefär lika stort som 190:t ihopfällt, men blir högt som 055, när man fäller upp det.
Jag är blivande medlem (tror jag iaf :) i fotografiska föreningen, men måste nog jobba lite imorgon, men beroende på tiden och så, så kan det kanske gå att ordna så att du får klämma på det åxå. Men det är kanske mer pengar än du tänkt?

Hej!

Det vore intressant att klämma på lite stativ i morgon. Själv är jag ute efter ett som kan gå ner i spagat. Jag tar med stativet till bildverkstaden i morgon.

Robert Feisol har jag aldrog hört talas om kom gärna förbi en stund i morgon.

/Göran

mja, vid 2000 närmar det sig nog smärtgränsen för min budget, men det kunde ju vara kul att titta på lite olika varianter ändå. man har ju födelsedag snart, då kanske man kan få lite bidrag :)

vilken tid passar dig bäst då robert?

Feisol stativ

Hej Anna,

Jag har liksom mång andra här sökt igenom diverse forum för att hitta ett bra stativ utan att behöva byta. Har lärt mig igenom andra affärer att det ofta lönar sig att välja det ngt bättre även om det är dyrare för stunden .... brukar annars slå tilbaka och det blir en dyr affär för att köpanytt/uppgradera senare.

Jag har förstått av många att jag borde söka efter ett stativ som var både stabilt, tillräckligt högt för en (171 cm själv) samt att det skall vara lätt för att inte bli liggandes kvar hemma. Vidare hade jag inte lust att lägga ut en hel förmögenhet utan ungefärligen max 2000, men kunde tänka mig att snåla in på ngt under ngn månad...

Jag hittade tack vara Robert o några andra fabrikatet Feisol (www.feisol.com) o gillade vad jag läste/såg.

Sjäv hade jag turen att bli nedskickad till Taiwan förra helgen av jobbet, så jag passade på att köpa deras 3 bensstativ (3401) med ett Manfrotto 488 huvud samt medans jag ändå handlade ett Feisol's monopod.

Jag är enormt nöjd med vad jag fick och det är stabilt, smidigt och lätt!! (2.02 Kg enligt köksvågen, stativ +huvud.) Har bara varit ute lite snabbt och använt det men erfarenhetern hittils är en klar rekommendation.

Det mest otroliga var nog affären, taxichaffören som hjälpte mig att leta upp affären både gick in i förväg och prutade (kinesiska) samt lånade ut kontanter till hela affären 2200 SEK så betalade jag igen dagen efter, hittar vi sådana chafförer här i Sverige?

Mvh Stefan

Hej!
Trevligt att du kunde komma på vår bildverkstad och hoppas att vår "miniutställning" hjälpte dig något, Anna.
Här är ett sammanfattande foto av de stativ vi hade med oss.

bakre raden från vänster:
-Okänt stålstativ
-Velbon Maxi 343E
-Feisol FE 3401 med huvud Kirk BH3
-Manfrotto 144B med huvud 168 Heavy Duty
-Manfrotto 055 PROB med huvud 141 RC

främre raden från vänster:
-Cullmann 50002 Piccolo SK
-Cullmann 1005 Holzschraube (trädfäste)
-Cullmann 1006 Erdspiess (tältpinne)
-Manfrotto huvud 486 RC
-Manfrotto 679B med huvud 234 RC
-Manfrotto 680B med huvud 234 RC
-"Gevärskolv", okänt märke

mvh Mattias

Bilagor

• _mg_5323_ut.jpg
    _mg_5323_ut.jpg
    36.9 KB · Visningar: 850
ja, det var mycket att tänka över där! det lutar nog åt ett manfrotto 055 eller 190, jag ska försöka ta mig till scandinavian photo i veckan nån gång och klämma lite till :)

Hej Anna

Jag har både 055 och 190. Även om 055 tveklöst är det mest stabila av de två, har jag inte haft det med mig under hela det senaste året. 190 är väldigt mycket smidigare och stabilt om man inte behöver dra upp mittpelaren helt, så det blir det stativet som följer med ut. 055 är numera nästan enbart till för tubkikaren.

Ok, nu kommer den självklara följdfrågan...

Vad ska man tänka på när man väljer huvud till stativet (förmodligen ett 055 eller 190)? Det lutar åt en kula, tror jag, men när jag tittade på Manfrottos hemsida fanns det ungefär hundratusen olika att välja bland. :/ Det är fortfarande 1-2kg kamera som ska monteras. Nån som är bra på huvud? :)

Ju större/kraftigare desto bättre. :)
Sen får man ju sätta det i relation till vad man ska hänga på.
Till din A1 funkar säkert en 484RC2 utmärkt, men 486RC2 är ju vare sig mycket dyrare eller tyngre, men är kraftigare. Om du någon gång i framtiden skaffar systemkamera så kommer den åxå att vara bättre rustad för det.
Väljer man en allt för klen kulled så finns det risk att kulan "kryper" lite även efter det att man låst den. Så även om 482, enl. specarna, klarar 2kg så är det inget jag skulle rekomendera tex.
Bättre att ta i lite i överkant än i underkant alltså.
486 var väl, om jag inte minns fel, det huvud som du klämde på på "stativdemodagen".

Snabbfäste är ju guld värt, men det har du nog redan koll på. :)

En sak som kan vara användbart om man tar panoraman är att ha en separat låsning för panoreringen, men det är ofta bara de lite större/dyrare kullederna som har detta och det är absolut ingen NÖDVÄNDIGHET för att ta panoraman, men det underlättar lite.

Anna, jag kan verkligen rek ett Velbon El Carmagne 540 om man vill ha nåt som är smidigt, lätt att ta med sig men ändå stabilt. Går att hänga på extra tyngd + kan gå ner i spakat.

Inte det billigaste dock men jag är supernöjd m mitt. Har kulledsfäste m snabbplatta till mitt. Def ett stativ som säkert hänger med längre än nuvarande kamerahus.

Gaaah!!!

Tack för en intressant och förvirrande diskussion kring stativ och huvuden. Kände nog innan jag läste igenom tråden att Manfrottos 055 var det som gällde, men nu kanske det är 190 som gäller..? eller Velbon...?

Min beslutsångest kommer att skicka mig i en för tidig grav!

Tack! :eek:)

Re: Gaaah!!!

Paddlare skrev:
Kände nog innan jag läste igenom tråden att Manfrottos 055 var det som gällde, men nu kanske det är 190 som gäller..? eller Velbon...?

Min beslutsångest kommer att skicka mig i en för tidig grav!

Tack! :eek:)

Ta du ett 055 och en 486RC2.

Jag tänker själv skaffa ett 055 Pro och en 486RC2 efter att jag kommit fram till att det verkar vara ett bra stativ till ett vettigt pris

Re: Re: Gaaah!!!

Segeson skrev:
Ta du ett 055 och en 486RC2.

Jag tänker själv skaffa ett 055 Pro och en 486RC2 efter att jag kommit fram till att det verkar vara ett bra stativ till ett vettigt pris

Peter: Tvivlar inte ett ögonblick på att 055:an är ett bra stativ, däremot verkade det lite avskräckande att Bent inte längre drar med sig sitt eftersom det är för tungt och klumpigt. Man vill ju inte lägga pengarna på ett stativ som bara samlar damm hemma för att det är för bökigt att få med sig.

Fast å andra sidan måste man ju känna att det är tillräckligt stabilt och bra, eftersom det ju annars ligger hemma lik förb-t.

Får snart sluta vela och köpa ett. På det här viset har jag ju faktiskt inte ett enda stativ som jag kan lämna hemma av en eller annan anledning! ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar