Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med stativ... (är detta ett bra stativ)

Produkter
(logga in för att koppla)
190:t är åxå stabilt och bra. Inte RIKTIGT lika stabilt som 055, men inte långt ifrån.
Nackdelen, som jag ser det, är att det inte blir så högt, men står man inte hela tiden/långa stunder och tittar i sökaren så gör det inte så mycket.
 
Jag är också i stavitköpartagen.

Det som ska hängas på är som mest en Canon 10D med batterigrepp och ett Sigma 70-200/2.8 + 1,4x-konverter.

Funkar ett Manfrotto 190 PRO B + 468RC2 bra till detta bör jag ta ett 055 PRO? Håller kulan måttet? Ovanstående är som sagt var det tyngsta som ska användas men i de flesta fallen kommer det vara betyligt lättare objektiv som sitter på kameran.

Jag kommer använda funktionen att ta bort mittpelaren och istället montera den horisontellt för att fota saker rakt uppifrån, ganska mycket. Är det något av stativen som tar hem en klar seger på den punkten?
 
Hej!

Känner att det även börjar bli dags för mig att uppgradera mig på stativsidan.

Önskemål: stabilare i högsta läget än mitt nuvarande stativ Manfrotto 144, lite rattande (få bensektioner), bra höjd (minst 160 cm), ingen mittpelare, möjlighet att gå ner i spagat (saknas helt på 144:an), inbyggt vattenpass, möjlighet att panorera, bättre kulled än den hackiga Manfrotto 168 jag har i dag, snabbfäste.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till följande kombination. Någon som har synpunkter/erfarenheter t.ex.om stativets inbyggda kula eller alternativa lösningar.

Berlebach 4032/P med inbyggd kula
Kirk Quick release platform QR1
Kirk Big L för att klara höjdformat
Kirk LP-5 snabbplatta till telet


Berlebach
QR1
Big L
LP-5

/Göran
 
Manfrotto Stativ-Set (190 WNB, 486 RC 2)

Det här har jag köpt och också tipsat om tidigare. Ett mycket bra stativ och till ett oslagbart pris (144 Euro=1300 kr inkl kula!). Att köpa från Technikdirekt fungerar utmärkt. Stativet är lite mindre och smidigare än 055.

Samma stativ kostar på Cyberphoto 1363+623=1986 kr.

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={BBC869D1-4F0A-4782-9FD7-6EDBF1DEE635}&SESSIONID=214174235239&DS=2&TS=2310152290&type=focus&doctype=article&focus=638685&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.