Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp med speedlite 580xl II
- Trådstartare joanna81
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Om den står på TTL när den sitter på kameran har du antingen blixtens C.Fn-5-1, istället för C.Fn-5-0 som det ska vara, eller så är det dålig kontakt mellan blixt och kamera. Då kan man få samma fenomen.
apersson850
Aktiv medlem
Om det redan var C.Fn 05 0, så stod den rätt. Då är det kontaktproblem mellan kamera och blixt. Blixten tror att det sitter en äldre kamera för film under foten på den. De kamerorna hade inte stöd för E-TTL. Resultatet brukar bli att 580 EX II fortfarande blixtrar, men med full effekt varje gång.
joanna81
Aktiv medlem
Om det redan var C.Fn 05 0, så stod den rätt. Då är det kontaktproblem mellan kamera och blixt. Blixten tror att det sitter en äldre kamera för film under foten på den. De kamerorna hade inte stöd för E-TTL. Resultatet brukar bli att 580 EX II fortfarande blixtrar, men med full effekt varje gång.
Ja, det e precis det den gör...fullt effekt! =/
Jag har 2 hus och den är 5D och 5DMK2 och den funka inte på MKII så det e huset som inte funka ihop med den....vad gör man nu då?
wfrank
Aktiv medlem
Jo men här sitter jag med en 5D2 med 580EX II ovanpå och ETTL lyser i displayen...
Så jag tänkte nog att det kunde vara värt slippa krångla med Canon och åtminstone testa lite gnugg på kontakterna innan. Löser det sig så vet du dessutom vad som gäller till nästa gång, löser det sig inte så kan du göra som du tänkt, för nog f** ska det funka 8o)
Så jag tänkte nog att det kunde vara värt slippa krångla med Canon och åtminstone testa lite gnugg på kontakterna innan. Löser det sig så vet du dessutom vad som gäller till nästa gång, löser det sig inte så kan du göra som du tänkt, för nog f** ska det funka 8o)
apersson850
Aktiv medlem
Kolla om din 5D Mark II kan "prata" med blixten via kamerans menysystem. Går inte det är det typiskt kontaktproblem.
Tälj till ett suddgummi så du får en ände som du kommer åt kontakterna med. Sudda lite och blås sen bort "snafset" som bildas. Prova igen.
Tälj till ett suddgummi så du får en ände som du kommer åt kontakterna med. Sudda lite och blås sen bort "snafset" som bildas. Prova igen.
joanna81
Aktiv medlem
Jo men här sitter jag med en 5D2 med 580EX II ovanpå och ETTL lyser i displayen...
ja, då gjorde jag som du skrev och visst funka F**skapet
Men nu vet jag lite mer om min blixt än jag gjorde innan så tack för allt hjälp =)
Anders; tack du med för hjälp!
ha det gott!
apersson850
Aktiv medlem
Vi är såååå duktiga, Wilhelm och jag!
(När vi får säga det själva, i alla fall)
(När vi får säga det själva, i alla fall)