ANNONS
Annons

Hjälp med speedlite 580xl II

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om jag på rätt ställe men ska vi se om någon kan hjälpa mig med min Canon Speedlite 580EXII och inställningar på den.

Hur byte jag till ETTL???? just nu stå den på TTL. Eller kan man nollställa den?
HJÄLP!! Någon!!

//Joanna

Om den står på TTL när den sitter på kameran har du antingen blixtens C.Fn-5-1, istället för C.Fn-5-0 som det ska vara, eller så är det dålig kontakt mellan blixt och kamera. Då kan man få samma fenomen.

Ståg faktisk på Fn 00 0 men byte nu till Fn 05 0 och stängde av den, när jag tryckte på ON så ståg det faktisk ETTL en liten stund men sen försvann den och tillbax kom TTL =/

Om det redan var C.Fn 05 0, så stod den rätt. Då är det kontaktproblem mellan kamera och blixt. Blixten tror att det sitter en äldre kamera för film under foten på den. De kamerorna hade inte stöd för E-TTL. Resultatet brukar bli att 580 EX II fortfarande blixtrar, men med full effekt varje gång.

Om det redan var C.Fn 05 0, så stod den rätt. Då är det kontaktproblem mellan kamera och blixt. Blixten tror att det sitter en äldre kamera för film under foten på den. De kamerorna hade inte stöd för E-TTL. Resultatet brukar bli att 580 EX II fortfarande blixtrar, men med full effekt varje gång.

Ja, det e precis det den gör...fullt effekt! =/
Jag har 2 hus och den är 5D och 5DMK2 och den funka inte på MKII så det e huset som inte funka ihop med den....vad gör man nu då?

5D2 och 580EX II funkar med ETTL, kanske kontakter som Persson föreslog. Börja med en hård tandborste e.dyl och gnugga lite på kontaktytorna på både blixt och hus. Funkar inte det, skrapa försiktigt med något lite hårdare.

tack för alla tips men jag få nog ringa canon imån och kolla vad e frågan....det ska f** funka tänker jag ;) *morr*

Jo men här sitter jag med en 5D2 med 580EX II ovanpå och ETTL lyser i displayen...

Så jag tänkte nog att det kunde vara värt slippa krångla med Canon och åtminstone testa lite gnugg på kontakterna innan. Löser det sig så vet du dessutom vad som gäller till nästa gång, löser det sig inte så kan du göra som du tänkt, för nog f** ska det funka 8o)

Kolla om din 5D Mark II kan "prata" med blixten via kamerans menysystem. Går inte det är det typiskt kontaktproblem.
Tälj till ett suddgummi så du får en ände som du kommer åt kontakterna med. Sudda lite och blås sen bort "snafset" som bildas. Prova igen.

Jo men här sitter jag med en 5D2 med 580EX II ovanpå och ETTL lyser i displayen...

Så jag tänkte nog att det kunde vara värt slippa krångla med Canon och åtminstone testa lite gnugg på kontakterna innan. Löser det sig så vet du dessutom vad som gäller till nästa gång, löser det sig inte så kan du göra som du tänkt, för nog f** ska det funka 8o)

ja, då gjorde jag som du skrev och visst funka F**skapet ;)
Men nu vet jag lite mer om min blixt än jag gjorde innan så tack för allt hjälp =)

Anders; tack du med för hjälp!

ha det gott!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar