Annons

Hjälp med Speedlite 300TL!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Garyv

Avslutat medlemskap
Jag har bytt till mig en Canon Speedlite 300TL men jag vet inget om den. Min förhoppning är att den ska fungera ihop med min 300D.

#1. Den är helt oanvänd så jag har ingen aning om hur gammal den kan vara. Någon som vet när den tillverkades?

#2. Ska den fungera ihop med min 300D?

Tar gärna emot era erfarenheter kring denna blixt.
 
300TL tillverkades på 80-talet (85-86) har jag för mig och var avsedd för canons T90 kamera.

Manualen till den hittar du här .

Antar att den kan användas på din 300D i det manuella läget. Kolla dock spänningen som blixten genererar så du inte bränner sönder blixtkontakten på kameran.
 
Tackar.... om nån vill köpa en näst intill oanvänd 300TL för en billig peng är det bara att messa ;o)
 
Den blixten funkar inte tillsammans med Canons digitalkamror. Du kan använda deras nya blixt 580EX eller den äldre 420EX. Jag har gjort misslyckade försökt att använda gamla blixtagg. ...men numera har jag köpt en ny 580EX och en begagnad 420EX som jag använder som slavblixt. På www.blocket.se finns det ofta 420EX att köpa för en billig peng!
(Jag har 350D, men det är samma förutsättningar för alla Canons digitala kameror)
 
jupp, 300TL kom med Canon T90 1986. T90 har samma TTL-syetem som de äldre Eos-modellerna och fungerar med alla analoga Eos-hus.

Kuriosa. T90 och 300TL hade så avancerade funktioner att de ansåga för svåra och återkom först i Eos 3 hela 12 år senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.