Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med Sony a300

Produkter
(logga in för att koppla)

jamtlandsstårs

Ny medlem
jag har en Sony a300 som fungerat super bra tills för ett par dagar sedan, det som hänt är att kameran inte längre kan "hitta" någon skärpa, om jag zoomat ut helt med mitt objektiv går det att trycka av men bilderna blir mörka och oskarpa.... men att ta närbilder är omöjligt... någon som vet vad det är för fel??

jag har en Sony a300 som fungerat super bra tills för ett par dagar sedan, det som hänt är att kameran inte längre kan "hitta" någon skärpa, om jag zoomat ut helt med mitt objektiv går det att trycka av men bilderna blir mörka och oskarpa.... men att ta närbilder är omöjligt... någon som vet vad det är för fel??

Kan inte hitta fokus skriver du.
Är det alltså så att kameran försöker, men inte lyckas sätta fokus, eller försöker den inte ens?

Eftersom du kan ta bilden så verkar AF vara avstängt, annars ska du inte kunna trycka av o minte kameran låst fokus.

Vilket objektiv har du? Om det är ett objektiv med inbyggd fokusmotor, t.ex. 18-55 SAM, så är det AF/MF-omkopplaren på objektivet som ska användas, inte den som sitter på kameran.

Kan det vara så att objektivets knapp står på MF medans kamerans på AF?
I så fall är alltså AF avstängt.

Kan du beskriva lite mer detaljerat precis vad som händer och vilket objektiv det är så är det lättare att hjälpa dig.

Att bilden blir mörk har inget med skärpan att göra, utan med exponeringsmätningen. Vilka inställningar har du på kameran? Tagningsläge, P/A/S/M, ISO-tal, bländare, slutartid osv. Vilket mätområde använder du, spot/wide/centrumvägt? Hur ser motivet ut?

Alltså, om du t.ex. har centrumvägd exponering och en del av motivet är ljust, t.ex. ett fönster, så exponerar kameran efter det och strikt tekniskt är det korrekt, men du kanske inte vill att det ljusa fönstret ska vara rätt exponerat, utan hellre vill att förgrunden ska vara det. Ett bra sätt är att ställa in spot-mätning, rikta kameran på det ställe i motivet du vill exponera efter och hålla in AEL-knappen, sedan komponera om bilden som du vill ha den och ta bilden.

Ladda upp ett exempel på en bild vetja, räcker med en liten 400 pixel här i forumtråden.

Vilda gissningar från min sida, men din beskrivning är inte så utförlig. Återkom med lite mer info

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar