ANNONS
Annons

Hjälp med skolarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

Stern

Aktiv medlem
Hej!

Skriver ett reportage om foto i skolan. I uppgiften ingår det att man har med citat därför skulle det vara snällt ifall någon kunde svara på mina frågor.

Utrustning: Vad för utrustning tycker du är nödvändig och ungefär hur mycket pengar tror du att du lagt ner på fotoprylar?

Bild: Hur får man personer att se naturliga ut på porträtt?
Hur får du fram det där lilla extra i bilden som gör att den sticker ut från mängden?
Varför tror ni att bilder av samma objekt blir väldigt varierande i kvalité beroende på vem som står bakom kameran?
Kan vem som helst bli fotograf? Eller föds man till en?

Tack på förhand!

/Edvard

Jag försöker att se bortom utrustningen och försöker klara mig med det jag har. Den prylfrossan som råder tror jag är hämmande för mångas kreativitet. Jag har lagt ner ungefär 15 000 kr.

Att få folk att se naturliga ut kan man göra på ett par sätt. Antingen kan man fotografera dem när de inte ser eller är medvetna om att man tar bilder, alternativt att de är så vana att man tar bilder att de inte längre bryr sig. Ofta underlättar det om personen man fotograferar har förtroende för fotografen.

Att bilder av samma objekt ser olika ut beror helt och hållet på fotografernas bildseende. Alla fotografer tolkar omgivningen på olika sätt vilket påverkar hur motiven tolkas och framställs.

Alla kan lära sig att fotografera bra, men det märks tydligt vilka som har passion för det.

Utrustning: Man klarar sig väldigt långt med ett instegshus för 4000 och en normalzoom runt 3 000. Mer än så behövs ej om man fotar något annat än människor på "normala avstånd. Fast om man skall fota sport och sådant så får man räkna med att lägga en sjukt stor hög på grejerna särskilt om man vill fota vid dåligt ljus. Fast jag tror att med en D60 eller 1000D + ett sigma 18-50 kommer man riktigt långt. Jag har lagt på tok för mycket på min utrustning tror det ligger runt 60 000 kronor om man räknar med inköpskostnaden.

2. Att känna modellen gör en hel del för folk man känner och är vana att man har kamera bryr sig ej om kameran, de ser kameran som en del av dig. + vanligt kallprat kan göra väldigt mycket så att modellen blir avslappnad. Det bästa att göra är att få modellen att glömma att han har en kamera framför sig. Och man skall aldrig säja till när man tar bilden då får man naturliga utryck och använd gärna serietagningen på kameran för ansiktsutryck kan ändras väldigt mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar