Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grunduppsättning för proffesionell fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
dunberg skrev:
Precis min tanke. 20D säljs för inte så mycket mer än 350D begagnad och jag har redan en 350D (som för tillfället är på lagning sedan flera veckor). Även om jag inte fotar profesionellt vill jag kuna åta mig uppdrag åt föreningar och vänner i så stor utsträckning som möjligt utan att hindras av att ett hus har havererat. (Jag inbillar mig att husen krånglar oftare än objektiven.)

Tanken med tråden var att få lite inspiration att lägga pengar på rätt saker för att få en så "bred" utrustning som möjligt (inte att köpa en profesionell karriär som har antytts). Jag vill helst prova all sorts foto men utan att ruinera mig mer än nödvändigt och fastnade i stort sett för förslaget med 20D och två objektiv.

Hur står sig föresten Sigmas 70-200 mot Canons? Jag har läst att någon har varit missnöjd med Sigmans skärpa på 2.8. Är det en känd svaghet?

mvh

Johnnie
Du och jag verkar ofta vara ute efter samma prylar och ha samma planer... ;-)

Nja, Sigmat verkar vara ok även på f2.8 i alla fall på de exempel jag sett...

Uttryck skrev:
Du och jag verkar ofta vara ute efter samma prylar och ha samma planer... ;-)

Nja, Sigmat verkar vara ok även på f2.8 i alla fall på de exempel jag sett...

Haha... ja, det stämmer. Vi tycks ofta intressera oss för samma saker.

Fick precis ett samtal och jag tror att jag har fått tag på ett 70-200/2.8 med IS begagnad för 14.000. Två månader gammalt. Jag tror inte att jag kommer kunna stå emot det....

mvh

Johnnie

Uttryck skrev:
Kan inte en 350D vara ett lämpligt reservhus till ovan ev?

Jag känner mig lite "oproffsig" för att ta på mig fotouppdrag då man bara har ett hus faktiskt. Tänk om den strejkar precis just DÅ av nån jäkla anledning?! Inte så lyckat...

Eos 350D funkar givetvis utmärkt. Kanske bör man ha batterigreppet med teleobjektivet.

Reservhus tycker jag inte att man ska behöva för att ta uppdrag.

När det gäller skärpan på f/2.8 så får man också ha i åtanke att man kanske ofta(st) använder den bländaren i dåligt ljus, i situationer när man kanske har så pass risiga slutartider att den där superskärpan ändå inte vill infinna sig eller till porträttbilder som kanske gärna får vara iaf. lite mjuka(re).

dunberg skrev:
Haha... ja, det stämmer. Vi tycks ofta intressera oss för samma saker.

Fick precis ett samtal och jag tror att jag har fått tag på ett 70-200/2.8 med IS begagnad för 14.000. Två månader gammalt. Jag tror inte att jag kommer kunna stå emot det....

mvh

Johnnie

Oj, 14' pix! Det var en fin julklapp! :)

Det måste ju vara ett väldigt trevligt objektiv men också dyrt o stort/tungt förstås... Lillebror 350D blir nog lite framtung bara?

Uttryck skrev:
Oj, 14' pix! Det var en fin julklapp! :)

Det måste ju vara ett väldigt trevligt objektiv men också dyrt o stort/tungt förstås... Lillebror 350D blir nog lite framtung bara?

Jo, trevligt är det med all säkerhet och dyrt så att man nästan skäms. =)

Om jag förstår det där med IS rätt så behövs den inte vid sport då man ändå är tvungen att ha så korta tider att det inte är aktuellt med någon skakningsoskärpa. (1/500 sek nämndes som minimum i en tråd om hockey). Det är väl först när motivet i sig inte orsakar någon oskärpa som man bör använda IS?

mvh

Johnnie

Till Johnny

Nä, vid sportfoto spelar det nog ingen roll m eller utan IS, men ska du fota nåt annat (ej rörliga motiv) handhållet måste ju f2.8 OCH IS vara en dröm... Lite avis blir jag faktiskt. Men inbillar mig att den är stor o klumpig på 350D också. Bara för att det ska kännas lite bättre att jag inte har en likadan.

Hmm, skämms redan när jag pratar m nån icke intresserad ang detta m vad fotoprylar kostar.

dunberg skrev:
Om jag förstår det där med IS rätt så behövs den inte vid sport då man ändå är tvungen att ha så korta tider att det inte är aktuellt med någon skakningsoskärpa. (1/500 sek nämndes som minimum i en tråd om hockey). Det är väl först när motivet i sig inte orsakar någon oskärpa som man bör använda IS?
Stabilisering behövs kanske inte vid sport, men jag ser fram emot att skaffa en stabiliserad glugg för att kunna arbeta mer kreativt inom just sportfoto, t.ex. rörelseoskärpa på kastarmen hos en i övrigt stilla quarterback i amerikansk fotboll, eller kanske rörelseoskärpa på klubban och överkroppen hos en i övrigt fryst straffskytt i hockey. Finns nog bättre saker för aspirerande proffsfotografer att spendera pengarna på dock :)

Nu plåtar jag genom eget företag och plåtar inte så mycket för tidningar men jag har:
1d mk2 primärt, en 10d som reserv och en eos 3:a i reserv.

sigma 14mm 2,8 (inte så nödvändigt till reportage med mindre man har tid och stilla motiv och vill ha mycket vidvinkel, annars går 16-35 före pågrund av smidigheten)

Canon 16-35 2,8 Den är skarp, ljusstark och har en bra zoomomfång vid trånga utrymmen.

Canon 50mm 1,4 standard vid porträttfoto

Tamron 28-75 2,8 (Tar den om det inte kommer vara möjligt att ställa upp folk/motiv och det gäller mest att få tagit den där bilden som ska till, kommer nog uppgradera den till en canon 24-70 2,8 inom kort)

Canon 85 1,8 (porträttglugg)

Canon 70-200 2,8 IS (Användes till sport och konserter, IS är guld värt vid konserter ska tilläggas)

Canon 400mm 2,8 IS står på inköpslistan till sport och naturfoto men då snackar vi något som få behöver ha och där det redan finns många etablerade fotografer som redan har de möjligheterna så att det kommer öka mina chanser att få sålt bilder till tidningar dramatiskt vore lögn.

Har en 550ex och en 580ex som jag oftast använder tillsammans med sändare st-e2

Dock tycker jag att 70-200:an blir för tung om man ska ha den i ena handen och blixten i andra under lång tid så då sätter jag blixten direkt på kameran.

dunberg skrev:
Jasså... du gör anspråk på att vara proffs att avgöra det?
Bara för att man inte själv är framgånsrik Rolexbärande företagsledare tycker jag ändå att man kan dra slutsatsen att en Rolex inte är det mest akuta inköpet för den som vill starta företag...

De flesta proffsportbilder använder trots allt inte kreativ rörelseoskärpa och många proffsfotografer som jag sett vid de matcher jag plåtat har använt någon form av stativ som gett samma effekt som IS till en bråkdel av priset.

Jag kan alltså fortfarande kalla mig proffs trots att jag inte har ett enda IS-objektiv? Eller ska jag byta jobb?

:)

froderberg skrev:
Jag kan alltså fortfarande kalla mig proffs trots att jag inte har ett enda IS-objektiv? Eller ska jag byta jobb?
Nej, byt till Nikon! ;-)

Skämt åsido, även om 16-35mm f/2,8 + 70-200mm f/2,8 på två proffshus är standardutrustning skulle jag funderat på två 20D utan batterigrepp, med 17-40mm f/4 och 135mm f/2 för att spara ryggen, om jag gick mycket med utrustningen. Ljusstarka zoomar väger.

/Pontus

froderberg skrev:

I ditt fall ska jag låta frågan vara obesvarad. :) Men rent allmänt, oavsett yrke, är man proffs om man har utrustningen som de yrkesutövande använder? Om inte, är man proffs bara för att man utövar det som sitt yrke? Jag tror inte något av dessa två alternativ automatiskt gör en till ett proffs.

Som jämförelse, en hobbyelektriker blir inte proffs bara för att han köper samma utrustning som yrkesutövande elektriker använder. Men en yrkesutövande elektriker behöver inte heller automatiskt vara ett proffs, bara för att det är hans yrke att vara en elektriker. Istället är det ett idogt utövande av yrket och den med tiden kommande erfarenheten som så småningom kan göra en till ett proffs. Möjligtvis, om man har tur.

Sen finns det ju undantag, vissa föds till proffsfotografer, kan det kännas som. Men då är det istället fråga om talang. Talang och proffsighet är inte synonymer. Även en talangfull fotograf behöver mycket praktisk träning innan han/hon kan bli ett proffs.

-Eero

P.S. Jag svarar ändå delvis på din fråga, Magnus. Bara för att man inte är ett proffs betyder det inte man ska byta yrke. Därmed ingenting sagt om du är ett proffs eller inte. :)

froderberg skrev:

Byt inte jobb, jag måste säga att jag tyckte väldigt mycket om din artikel om Canon 5D i senaste numret av...öh, vad var det nu de bytte namnet till på den fototidningen? I alla fall, ett väldigt proffsigt reportage, det gav verkligen ett trovärdigt intryck och du belyste både positiva och negativa egenskaper. Och det viktigaste, att du försökte betrakta alla egenskaper från en så objektiv position som möjligt, utan förutfattade meningar innan du testat den egenskapen.

Det enda jag saknar vid jämförelser av bildkvalitét vid jämförande tester, är att få även se jämförande bilder som inte croppats så förfärligt. Ok, vissa invänder att då kan man inte se skillnader mellan bildkvalitén på två olika fabrikörer om man inte croppar 100% eller 200% eller vad det nu är.

So what? Måste man se en skillnad? Är det inte viktigare att se hur bilderna skulle se ut när man normalt betraktar dem till exempel i tryck, än att lyfta fram skillnader som man till vardags ändå aldrig märker av? Visst, det finns alltid folk som är intresserade av detaljskillnaden i 100% crop, men jag vill i framtiden hellre se jämförelser mellan t.ex. 10x15 cm bilder i naturlig storlek när objektiv, kameror, skrivare m.m. jämförs.

-Eero, som varken är proffs på fotografering eller på journalistik, men som vill göra sin röst hörd ändå.

PeterLj2 skrev:
Proffs = Nån som lever på det?
Kommer väl från proffesionell eller?

Jag har inte tittat hur NE definierar ordet proffs, men jag själv skulle inte definiera ordet proffs automatiskt med personer som lever på sitt yrke. Man kan i vissa fall till och med vara en klantskalle inom sitt yrke, men fortfarande leva av det. Är man ändå ett proffs?

Eeros skrev:
Jag har inte tittat hur NE definierar ordet proffs, men jag själv skulle inte definiera ordet proffs automatiskt med personer som lever på sitt yrke. Man kan i vissa fall till och med vara en klantskalle inom sitt yrke, men fortfarande leva av det. Är man ändå ett proffs?

Ja för mig så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar