Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med skärpning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag har fått en beställning nu på bilder i orginalstorlek. Men jag tycker att det är så sjukt svårt det här med att skärpa bilder i orginalstorlek... Ska det se ok ut i 1:1 så ser det ju suddigt ut när man krymper ner den! Hur gör ni?? Hur pass pixlig får en bild vara?

Jag har såklart läst artikeln "så skärper du dina bilder" av Stefan Ohlsson här på fotosidan. Och följer jag hans råd så blir min bild skala 1:1 så här, se första bilden.

Andra bilden är så som jag kommer göra... Tror jag? Är den ok??

Sista bilden är orginalbilden. (Inte denna bild jag fått beställning på, men denna ska sättas upp i studion, storlek 50x70 cm.)
Tacksam för all hjälp!

Bilagor

• IMG_4660-11.jpg
    IMG_4660-11.jpg
    91.8 KB · Visningar: 467
  • IMG_4660-12.jpg
    IMG_4660-12.jpg
    82.9 KB · Visningar: 465
  • IMG_4660-13.jpg
    IMG_4660-13.jpg
    96.2 KB · Visningar: 467
Jag har fått en beställning nu på bilder i orginalstorlek. Men jag tycker att det är så sjukt svårt det här med att skärpa bilder i orginalstorlek... Ska det se ok ut i 1:1 så ser det ju suddigt ut när man krymper ner den! Hur gör ni?? Hur pass pixlig får en bild vara?

Jag har såklart läst artikeln "så skärper du dina bilder" av Stefan Ohlsson här på fotosidan. Och följer jag hans råd så blir min bild skala 1:1 så här, se första bilden.

Andra bilden är så som jag kommer göra... Tror jag? Är den ok??

Sista bilden är orginalbilden. (Inte denna bild jag fått beställning på, men denna ska sättas upp i studion, storlek 50x70 cm.)
Tacksam för all hjälp!

Kul att du följer serien. Men än så länge har jag inte kommit fram till slutskärpningen, utskriftsskärpningen. Det är ju där som den kraftigaste skärpningen sker. I den tredje artikeln i denna serie tar jag upp detta och den bör komma snart.

Men ett grundtips kan jag väl släppa redan nu, titta på bilden vid 50% visning istället för vid 100%. Då får du en någorlunda realistisk jämförelse mellan skärm och utskrift.

Sedan är ju skärpningen något som måste relateras till det motiv man arbetar med. Tror inte dina bilder skulle vara bra om de har en alltför kraftig skärpning, du ska bevara det mjuka och nyanserade som finns i dem.

Stefan

Tack så jättemycket! Svar från Stefan Ohlsson själv! :)

Jag ska fortsätta följa din serie, det här är viktigt att man kan om man vill starta eget som fotograf som jag vill. =) Därför jag ber om hjälp.

Jag ska fortsätta mixtra med skärpningen under dagen idag och ta till mig allt alla har att säga, men tack för tipset om skala 1:2 istället! Ska se till att det blir riktigt bra! Det måse bli riktigt bra om jag ska kunna sova på natten sen... ;)

Tack så jättemycket! Svar från Stefan Ohlsson själv! :)

Jag ska fortsätta följa din serie, det här är viktigt att man kan om man vill starta eget som fotograf som jag vill. =) Därför jag ber om hjälp.
.
Jag ska fortsätta mixtra med skärpningen under dagen idag och ta till mig allt alla har att säga, men tack för tipset om skala 1:2 istället! Ska se till att det blir riktigt bra! Det måse bli riktigt bra om jag ska kunna sova på natten sen... ;)

Två tips, jag använder ett tilläggsprogram till Photoshop som heter Photokit Sharpener. Gör arbetet med skärpning bra mycket enklare. Sedan finns en bra pdf som följer med programmet som handlar om skärpningens olika moment som är bra läsning även om du inte köper programmet.

Tips nr 2 är min bok om digital bild, som jag skrev till den kurs jag har på Mittuniversitetet. I den har jag ett kapitel som handlar just om skärpning.

Tack för tipsen, ska kolla upp Photokit Sharpener!

Men jag använder till största delen Lightroom. Finns det bra tips där också? =)

Tack för tipsen, ska kolla upp Photokit Sharpener!

Men jag använder till största delen Lightroom. Finns det bra tips där också? =)

Om du gör utskrifter via Lightroom är det Photokit Sharpener du använder. När du gör en inställning för Lightrooms utskrifter kan du ju välja mellan olika skärpningsinställningar. Fungerar bra i de tester jag gjort. Eftersom jag inte använder LR för utskrifter så har jag inte testat så mycket, men tillräckligt för att se att de är OK.

Om du gör utskrifter via Lightroom är det Photokit Sharpener du använder. När du gör en inställning för Lightrooms utskrifter kan du ju välja mellan olika skärpningsinställningar. Fungerar bra i de tester jag gjort. Eftersom jag inte använder LR för utskrifter så har jag inte testat så mycket, men tillräckligt för att se att de är OK.

Aha, tack, vad bra att veta! :)

ANNONS