Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med product fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

TooMpa

Medlem
Hej någon som kan säga vad jag ska göra bättre på våra product bilder..
Jobbar med att recensera hårdvara..

Ta en titt och ge mig kritik och hjälp sen..
Bilderna är tagna med en cybershot
www.hardreviews.com
 
Ett tips är att använda någon form av enfärgad bakgrund. På det sättet kommer det inte med massa saker i bakgrunden som stör.

Det finns lite artiklar om studifotografering här på sidan, kika där med!
 
Du skulle kunna använda någon form av ljustält för att få ett mjukt och jämnt ljus. Budgetvarianten är en 25-liters mäsk-/batterivattendunk som man skurit av en sida av samt gjort ett titthål för kameran. Den kan man sen slå en eller flera blixtar genom.

Här ser du en kommersiell variant.
 
jimh skrev:
Du skulle kunna använda någon form av ljustält för att få ett mjukt och jämnt ljus. Budgetvarianten är en 25-liters mäsk-/batterivattendunk som man skurit av en sida av samt gjort ett titthål för kameran. Den kan man sen slå en eller flera blixtar genom.

Här ser du en kommersiell variant.

Kan du förklara lite mer ingående hur en sån fungerar? Jag är helt ny på att ta bilder..
 
Här har du en lösning för 39kr (tvättkorg från ikea), plus belysning.

http://www.deviantart.com/view/15500215/

Belysningen jag har, är två 500W bygglampor från Harald Nyborg, 148kr/st inkl stativ :)

På min bild så ser du dels hur jag riggat upp det på mitt vardagsrumsbord, och dels resultatet längst ned. Det är kanske något sådant du ska köra med?
 
Jag glömde att skriva att om du kör med sådana bygglampor, så blir blilderna väldigt gula i ljuset, så innan du börjar fota, så ställ in vitbalansen på kameran mot det vita i tvättkorgen, så blir bilderna så vita och fina som den jag tog på nycklarna.
 
Okej ska försöka.. vi använder an cybershot från skolan att ta bilder för tillfället.. :S men det ska nog gå ändå.. eller?
 
TooMpa skrev:
Okej ska försöka.. vi använder an cybershot från skolan att ta bilder för tillfället.. :S men det ska nog gå ändå.. eller?

Digitalkompakter är snarare bättre än systemkameror för produktfotografering pga skärpedjupet.
 
Instämmer helt. Det blir ju ett bra ljus utan skarpa skuggor i den där tvättkorgen, sen spelar det ingen roll (nästan) vilken kamera man använder, speciellt inte till websidebilder.
 
En tvättkorg Jäll från Ikea är en billig ljuslåda att producera produktbilder av mindre produkter i. Belysning kan ske med hjälp av några glödlampor på lämpligt avstånd av blixtarrangemang inte kan anordnas. I min portfölj finns exempel på sådana bilder.
 
TooMpa skrev:
Shit.. ;) nu börjar jag inte fatta något.. :(
Principen är den att hårdheten hos en ljuskälla styrs av hur stor den är, relativt motivet.

En kamerablixt en bit från motivet är en hård källa.

En kamerablixt tryckt tätt mot ett litet motiv är en mjuk källa.

En kamerablixt långt från motivet är en stenhård källa.

En himmel är en mjuk källa.

Ljustältet sprider ljuset så att ljuskällorna utanför upplevs som stora för motivet. Skuggorna fylls och ljuset blir mjukt. Ungefär som en himmel, men bättre genom att man med ljuskällornas placering kan styra så att man får lite hårdare och riktat ljus från något håll om man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.