Annons

Hjälp med prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej.
Har fått en beställning på 50 bilder av ett stort svenskt företag. Bilderna skall användas som reklam och de vill ha ensamrätt till bilderna, d v s jag kan inte sälja dem till någon annan.
Bilderna skall vara i 24 Mb.
Kan jag få ett prisförslag av er?

Ha det gott!
//
Nina
 
om exklusivitet

finns 2 typer

den ena är när man talar om jobb

den andra är när man talar om verk

vill företaget ha exklusivitet på dina bilder på så sätt att de helt enkelt köper rättigheterna till dom? i så fall ska det kosta en rejäl slant - beror förstås lite på vilket företag och hur bilderna kommer att användas

men å andra sidan tappar du all kontroll & intäksmöjlighet från dom

45 - 50.000:- kanske är en bra startpunkt
--- edit --

såg just att det handlade om 50 bilder... 100.000:- börjar kännas bättre
 
tack för svaret. jag har gjort följande: 1250 kr/ bild för de jag redan har i min bildbank och 2500 kr/bild för de jag plåtar på deras beställda teman. (exkl. moms) jag har kikat på några bildbyråers prislistor och jag är inte dyr.
ha det gott!
//
Nina
 
Jag själv är lite av den uppfattningen att alla dessa prislistor på foton är ofta av ondo. De passiverar prisnivåerna för foton. Ett fotografi är oftast ett konstverk (exlusive passfoton o dyl.). Andra konstverk, som exempelvis oljemålningar, prissätts inte heller de via någon fackets prislista.

Fastän du själv skulle måla av samma motiv som Zorn gjorde, skulle du inte få samma pris ändå. Istället är prissättningen inom andra konstformer högst individuellt, baserad mycket på konstnärens kunnighet eller populäritet. I vissa fall på bådadera.

-Oljemålningar säljes, 30*40cm, pris 1500kr.
-Kan jag få två stycken målade av Anders Zorn, tack!

Med denna inlägg menar jag absolut inte att förringa Ninas eller någon annans fotografier. Tvärtom, vad jag vill säga är att stå på er, kräv det pris ni tycker att fotona är värda, istället för det pris ni hittar på någon lista.
 
Synd att ni inte svarade tidigare... då hade jag kanske vågat ta ett högre pris. Jag vet dock att jag kan få mycket jobb från dem framöver och jag vill inte sumpa den chansen med att vara dyr. Idag köper de bilderna från Matton så jag lade mig på ungefärlig prisnivå med dem.

Jag håller med om att det här med prissättning av bilder inte är rättvist idag, och svårt.
En fråga: Ska man gå in lågt med risken att inte kunna höja sen eller ska man öppna marknadsmässigt och riskera att inte få uppdraget? Jag försöker med den första varianten men det kan vara ett felaktigt drag, jag vet inte. Vad tycker ni?

Ha det gott!
//
Nina
 
Att ligga "rätt" vid anbud är en svår konst och det finns många variabler att försöka väga in. Är det bilder som du kommer kunna sälja senare? Vad är de värda för dig som upphovsrättsinnehavare etc. Ger försäljningen/uppdraget mervärde i form av ytterligare uppdrag/nya kunder etc.

Med marknadsmässiga och schyssta priser är det omöjligt att konkurrera med Matton och annat royaltyfritt. Dessvärre är det idag allt för många bilköpare som väljer att köpa "billigaste bilden" och samtidigt de som väljer att sälja sina verk och sitt kunnande till underpriser. Jag vet att det funnits ett antal trådar som kretsat kring bildförsäljning och prissättning här på fotosidan som under stundom spårat ur och jag hoppas att denna tråd nu inte går samma öde till mötes.

Däremot är det jättekul att du fått in en stor bildförsäljning!


Ett litet förtydligande om "prislistorna" kanske behövs.
Prislistorna är ju som SFF också skriver (jag drar mig till minnes) att riktprislistorna (åtminstonde SFF:s) baserar sig på vad som kan anses vara en miniminivå för att fotografen skall kunna leva på sitt hantverk. Prissättningen är alltså fri.


mvh
Johan


Edit: meningsbyggnad
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Prislistorna är ju som SFF också skriver (jag drar mig till minnes) att riktprislistorna (åtminstonde SFF:s) baserar sig på vad som kan anses vara en miniminivå för att fotografen skall kunna leva på sitt hantverk. Prissättningen är alltså fri.

SFF har ingen prislista egentligen. Det är en prisenkät, alltså man har frågat ett antal fotografer vad de får för olika typer av bildförsäljningar. Så det ger mer ett grepp om hur prisbilden ser ut.

Sedan tycker jag att det var ett billigt pris för exklusiv rätt till bilden. Om man tittar på vad royaltyfria bilder kostar måste man ju tänka på att där har köparen ingen som helst koll på hur bilderna används för övrigt. Det innebär att fotografen kan sälja användningsrätten flera gånger om.

Stefan
 
"Jag kunde ändra bildpriset en tusenlapp uppåt, kunden tyckte att jag var för billig. Bra va?"

Kalas! :)

Men, kan någon förklara, varför gör en kund så?

/Gårdis
 
Gårdis skrev:
"Jag kunde ändra bildpriset en tusenlapp uppåt, kunden tyckte att jag var för billig. Bra va?"

Kalas! :)

Men, kan någon förklara, varför gör en kund så?

/Gårdis

De är nöjda med fotografen och vill försäkra sig om att han tar deras uppdrag i fortsättningen också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.