Annons

Hjälp med pentax!

Produkter
(logga in för att koppla)

havsengeln

Medlem
Hej!
Jag har just köpt en Pentax K10d - som min första systemkamera.
Dock har jag stora problem med att lära mig den, och att läsa manualen gör mej bara ÄNNU mer förvirrad, än vad som behövs.

Jag undrar bland annat när det gäller slutartider osv. Bilderna blir ofta suddiga/skakiga, fastän att man har skakreducering.
Hur fixar man så att slutartiden blir 'kortare'.
Jag gillar att ta kort på hästar, men det går inte alls om jag ska ta på dom när det går lite fortare (ex i trav eller galopp). Då blir bilderna suddiga! I alla fall motivet.

Skulle verkligen behöva lite hjälp - annars vet jag inte vad jag tar mej till

Tack

Hej

Det kan vara en bra idé att köpa sig en bok om K10D.
http://www.bokus.com/b/9781600591853.html?pt=search_result

K10D är en kamera med väldigt många möjligheter och flera sätt att nå dessa möjligheter. Slutartider kan ställas på många olika sätt.

P läget - i P)rogramläget kan bländaren och slutaren ändras. Främre ratten ändrar slutaren, bakre ratten ändrar bländaren (detta går att programmera om).
Du ser värdena för slutaren i sökaren och på LCD skärmen ovanpå.

Tv läget - i läget bländarautomatik/tidsförval så kan du ändra slutaren, så ändrar kameran automatiskt bländaren så den matchar. Du ser värdena för slutaren i sökaren och på LCD skärmen ovanpå. Jag har för mig att det är främre ratten som ändrar slutaren, men detta går att programmera om.

TAv läget - i läget bländar- och tidsförval så kan du ställa in en bländare och en slutartid manuellt så väljer kameran själv en matchande ISO.

I menyn C - Specialinställningar, kan du ändra *programlinje* för automatiken till action/sport/snabb. I detta läge prioriterar kameran korta/snabba slutartider.

Det går inte att välja hur korta slutartider som helst, det beror på objektivet du har på kameran och den ISO som är vald. Du kan välja Auto-ISO så att kameran själv ställer en högre ISO när du väljer en snabbare slutare. Du kan välja ett intervall för den automatiska ISO funktionen, jag har rekommenderar ISO 100 - 800 inställt och skippa 1600, det är bättre att ställa 1600 manuellt eftersom det blir en kvalitetsförsämring jämförtt med ISO 800.

Skakreducering gör inte så att motiven rör sig mindre, den kompenserar bara för skaket från dina händer.

Tillse även så att autofokusen har ställt rätt skärpa, använd helst manuellt val av autofokuspunkt (vrid AF ratten till SEL-läget, välje AF punkt med 4-vägskontrollen). Om motivet rör sig kraftigt så kan det vara en fördel att växla till AF-C (kontinuerlig förutsägande autofokus).

Jag rekommenderar dig även att ladda hem senaste mjukvaran till kameran och uppdatera den, detta fixar några buggar samtidigt som det erbjuder fler möjligheter.
http://www.pentax.co.jp/english/support/digital/k10d_s.html
Hälsar
R

Senast ändrad:
Det kan vara lätt att missa men SR symbolen i sökaren nedre vänstar hörn måste lysa för att stabiliseringen skall fungera. Detta tar ca 1/2 s med avtryckaren halvt nertryckt.

Som Roland också föreslår prova att sätta kameran i P-läge och via menyn för specialinställningar väljer du programrad 2 (snabb slutartid).

Om det ändå inte räcker till, öka ISO:t i snabbmenyn via FN. Tex kan du prova att begränsa ISOt mellan 400-1600.

havsengeln skrev:
Hej! ....
Jag undrar bland annat när det gäller slutartider osv. Bilderna blir ofta suddiga/skakiga, fastän att man har skakreducering.
Jag gillar att ta kort på hästar, men det går inte alls om jag ska ta på dom när det går lite fortare (ex i trav eller galopp). Då blir bilderna suddiga! I alla fall motivet. ....
Tack
Jag har inte plåtat hästar så mycket, men tror att 1/125s räcker i många fall, men 1/250s och 1/500s kan nog behövas i vissa fall.
Det handlar om att frysa rörelser, och då måste vi tänka på hur stor/lång rörelse det blir på sensorn på en viss slutartid, kortare tid = kortare rörelse. Tänk dig en person som vinkar när du fotar en grupp jämfört med en person som du fotar i halvfigur, det blir skillnad i rörelse på sensorn.

Ett annat sätt är att "panorera" med kameran, att följa med i rörelsen av tex en häst. Då kan du få en ointressant bakgrund att suddas ut och få motivet ~skarpt samt att du kan använda tex en slutartid på 1/15s till 1/125s.
Läs gärna Fotoskolan om rörelse på:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

havsengeln skrev:
Hej!
Jag har just köpt en Pentax K10d - som min första systemkamera.
Dock har jag stora problem med att lära mig den, och att läsa manualen gör mej bara ÄNNU mer förvirrad, än vad som behövs.

Jag gillar att ta kort på hästar, men det går inte alls om jag ska ta på dom när det går lite fortare (ex i trav eller galopp). Då blir bilderna suddiga! I alla fall motivet.

Skulle verkligen behöva lite hjälp - annars vet jag inte vad jag tar mej till

Tack

För att få skarpa bilder gäller:

1) Stadig hand - tänk på att hålla kameran så stadigt som möjligt.
2) Tillräckligt kort slutartid. Förr fanns en tummregel att 1/brännvidden var minimum, d.v.s. med 100mm objektiv fick man inte ha längre tid än 1/100 sekund. Med digitalkamera behöver den tiden istället vara 1/150 s, alltså ännu kortare, p.g.a. alla skakningar förstoras upp.
3) SR Skakreducering - Tänk på att SR tar lite tid på sig att stälas in. Du måste alltså hålla in knapen halvvägs till symbolen syns i sökaren, först då kan du trycka av. Pentax har gjort så för att skareduceringen inte skall dra ström hela tiden, utan bara när du skall ta en bild.

Tänk också på att om motivet (hästen) rör på sig så gäller inget av ovanstående. DÅ är det istället eler också:
1) Slutartiden - men här finns inga regler. Vilken tid som krävs beror på hur mycket motivet rör sig och hur snabbt. Erfarenhet eller testbilder är den enda vägen.
2) Panorering - genom att panorera med motivet kan du få skarapre bilder med längre slutartid. Dess bilder kommer dock oftast att vara lite suddiga här och där, och med suddig bakgrund. Bra panoreringar kan ge väldigt fina bilder med mycket rörelse.

När det gäller att fota hästar så är det ju ok så här års. Jag har fotat mycket hästar höst och vinter, då är det tufft att få tillräckligt med ljus. Dessutom är oftast färgbalansen, framförallt i stallet, men ibland även i ridhuset riktigt svår. För den typen av fotografering kan jag bara rekommendera att skaffa ett bra gråkort avsett för vitbalansering. Innan du har ett sådant kan du testa att använda ett vanligt vitt skrivarpapper, det finns dock en risk att vissa färgkanaler överstyr och att färgbalansen inte blir helt riktig med att vitt papper. Att justera denna typ av färgbalanser i efterhand har jag alltid tyckt varit väldigt svårt, så jag rekommenderar att alanser i stallet. Och kom ihåg att den automatiska vitbalansen inte ens försöker balansera i stallet. Om du inte gör det manuellt kommer du att få mycket röda bilder, där vissa färgkanaler knappt innehåller någon information alls.

"Tänk också på att om motivet (hästen) rör på sig så gäller inget av ovanstående. DÅ är det istället eler också:
1) Slutartiden - men här finns inga regler. Vilken tid som krävs beror på hur mycket motivet rör sig och hur snabbt. Erfarenhet eller testbilder är den enda vägen.
2) Panorering - genom att panorera med motivet kan du få skarapre bilder med längre slutartid. Dess bilder kommer dock oftast att vara lite suddiga här och där, och med suddig bakgrund. Bra panoreringar kan ge väldigt fina bilder med mycket rörelse"

VERKLIGEN TUSEN TACK!
Ska verkligen tänka på det som du skrivit när jag fotar framöver! Väldigt behövlig information :)

Min syster och jag testade att fota när jag red idag - och bilderna blev i alla fall okej. Föreslog panorering till henne, men hon tyckte det verkade onödigt... Får ta och testa det nästa gång istället :)

mvh Sofie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar