Annons

hjälp med objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

Clumber

Aktiv medlem
Ska beställa min första digitala systemkamera det blir

Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4-5,6 VR Filterdiameter: 52mm
Eller
Nikon D5000 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR Filterdiameter: 67mm

Jag vet att det inte är dom bästa objektiven som finns ,men en försäljare sa att 18-105 är mycket bättre än dom andra objektiven,( är det därför att diametern är större )Priset för dom är ju lika

Det blir ju dyrare att köpa D5000 18-55VR samt att kompletera med ett beg obj.

Tacksam för svar o tips

Jag har faktiskt inte provat 18-105-objektivet, men jag har precis klarat av en semester med 18-55 och 55-200 som objektiv på min D90. Mekaniskt är det billiga objektiv med plastfäste, och "billig känsla", men bilderna tycker jag faktiskt blir helt OK!

http://www.flickr.com/photos/bjoele/sets/72157625322915313/

18-105 har fått ungefär samma kritik som 18-55: budgetlins som är prisvärd, men jag har inte sett nån recensent som framhåller den som mycket bättre än 18-55:an. Även 18-105 har plastfästet.

http://www.bythom.com/nikon.htm har vettiga recensioner tycker jag.

Tänk på att D5000 är en modell som verkar vara på väg ut: utomlands är den listad som "discontinued" och ingen av de stora postorderfirmorna har den på lager utan säger "leveransdatum okänt". Detta gör inte D5000 till en sämre kamera självklart, men det bör återspeglas i priset. :)

Använder själv en D5000 med kombinationen 18-55 och 55-200. Är helt nöjd med vad den presterar. Något som jag uppskattar är att det är samma filterdiameter på objektiven varför mina försättslinser passar på båda objektiven utan adapterring.
Att modellen är på väg ut gör den inte till en sämre kamera. Och kan man acceptera att det är en modell på utgående så anser jag att det är helt i sin ordning att satsa på den. Eventuella barnsjukdomar bör ju rimligen vara borta.

Istället för 5000d skulle det bli d3100 är den bättre fotomässigt förutom filmningen,för det är ju samma objektiv som levereras till dom( om jag inte köper separata delar )

Jag tycker att du borde gå med Kameran + 35mm f1.8 gluggen från nikon.

Om du inte verkligen vill ha zoomomfånget. Med 35mm gluggen så kan du ta kort i lite mörkare lägen än med dom man får med vanligtvis eftersom att den har en större bländare.

Jag tycker att du borde gå med Kameran + 35mm f1.8 gluggen från nikon.

Om du inte verkligen vill ha zoomomfånget. Med 35mm gluggen så kan du ta kort i lite mörkare lägen än med dom man får med vanligtvis eftersom att den har en större bländare.

Blir jag inte lite begränsad med bara en 35 objektiv,och jag måste titta i plånboken vad som jag får för mina Ca 6000kr

Blir jag inte lite begränsad med bara en 35 objektiv,och jag måste titta i plånboken vad som jag får för mina Ca 6000kr

Jovisst! Det är en jäkla skillnad på att ha en fast 35;a och ha tillgång till 18-200 (eller -105). De bilder du kan ta med den snabba fasta, men inte med zoomen/arna är få jämfört med tvärtom! Köp gärna an snabb fast 35:a (eller 50:a), men se till att ha lite omfång först, när det är så billigt!

Det korta skärpedjupet kan du få till rätt hyggligt med 200mm med bl 5.6.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar