Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektivval till NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Idagsläget har jag 50mm och 18-55mm objektiv till min NEX-7, båda är Sonys egna gjorda för E-mount.

Jag skall om ett par veckor ut och resa till London och New York och vill ta med mig kameran men känner att jag begränsar mig för mycket med 50mm och 18-55mm tycker jag inte håller riktigt måttet i vissa lägen.

Tyvärr så är det ju stört omöjligt att få tag i ett Sony Zeiss 24mm så mitt alternativ är ett 18-200 om nu det är bättre än 18-55?

Jag har ju en D800 och bl.a. ett 24-70 men jag vill helst inte ta med den kombon.

Tror ni att Nikon 24-70 med adapter på NEX-7 är ett bra alternativ?

Eller skall jag kanske köpa ett fast Sony A-Mount objektiv och adapter?

Om det nu är så att du har råd med en Zeiss 24 mm, så kanske den finns i New York, och då kanske priset till och med blir lite lägre än i Europa.

Sigma 19 och 30 mm ger mycket för pengarna (särskilt 30 mm). Kolla gärna min blogg här på FS för exempel.

Det är sant, problemet är att jag sjävklart skall dit sist :(

Det finns fotoaffärer på andra håll i USA också, och stora varuhuskedjor som kan ha såna saker. En av kedjorna som brukar ha mycket är Best Buy, men det finns fler. Kruxet är väl närmast att det ofta behövs en viss lokalkännedom för att hitta rätt, men man kan ju fråga sig fram.

Köpte ett Sigma 30mm idag samt en adapter för Nikon-objektiv.

Mitt Nikon 24-70 på NEX-7an ger faktiskt riktigt bra bilder, just nu känns det lite bakvänt med det manuella hanterandet men man lär sig nog det ganska snabbt!

Får jag fråga varför du inte vill ta med d800? Jag försöker alltid ta med bästa möjliga utrustning då jag är på resa eftersom man ofta har så mycket trevliga fototillfällen då. Nex 7 och 24-70 kommer ju också bli en skapligt stor och värdefull klump...

Får jag fråga varför du inte vill ta med d800? Jag försöker alltid ta med bästa möjliga utrustning då jag är på resa eftersom man ofta har så mycket trevliga fototillfällen då. Nex 7 och 24-70 kommer ju också bli en skapligt stor och värdefull klump...

Jag vill inte ha med så mycket prylar, tanken är att jag egentligen bara tänkte ha med mig NEX-7 och Sony Zeiss 24 mm. Som det ser ut nu så tar jag med mig NEX-7 och Nikon 24-70, kanske Sigma 30 mm och sedan försöker jag köpa 24 mm om det går att hitta i någon butik.

En annan orsak är ju också att jag känner mig mer bekväm med en mindre kamera när det handlar om gatufotografering, även om 24-70 är ganska stort blir det inte lika mastodont som att ta fram D800+batterigrepp.

Jag vill inte ha med så mycket prylar, tanken är att jag egentligen bara tänkte ha med mig NEX-7 och Sony Zeiss 24 mm. Som det ser ut nu så tar jag med mig NEX-7 och Nikon 24-70, kanske Sigma 30 mm och sedan försöker jag köpa 24 mm om det går att hitta i någon butik.

En annan orsak är ju också att jag känner mig mer bekväm med en mindre kamera när det handlar om gatufotografering, även om 24-70 är ganska stort blir det inte lika mastodont som att ta fram D800+batterigrepp.

Batterigrepp hade jag nog också lämnat hemma. Jag kan rekommendera nikons 28 2,8 ais och nikon 50 1,2 istället för 24-70 2,8. Du kan få låna dem av mig om jag får låna din d800 medan du är borta ;)

Jag använder nu för tiden en NEX-7 som min huvudsakliga kamera, och de objektiv jag alltid har med mig är Sigma 19 och 30 mm och Sony 50/1,8. Det täcker in det mesta och objektiven tillsammans kostar mindre än Zeiss 24:an :)

Ibland kompletterar jag med en gammal manuell Nikon 105/2,8 och Canon 200/2,8, och har ändå en hyfsat lättburen utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar