Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kapten mike

Medlem
Eftrsom Jag är relativ grön med detta om fotografering så har Jag en del
frågor. Jag fick en Nikon D 3100 hösten 2011. Med "normaloptik" 18-55.Jag
skulle vilja komplettera med fler objektiv, gärna tele och Macro.
Jag är inne på Blocket Tradera och företag i fotobranschen och kollar.
Eftersom det finns objektiv i alla prisklasser, så med skral kassa så
söker Jag inte objektiv i de dyra klasserna. Min fråga är följande;
Hur skall man av beteckningen av objektivet veta att just det passar till
just Min kamera? Vad betyder beteckningarna? Framför allt
bokstavs-kombinationerna
Ex f3,5-5,6 vet jag är bländare
Se ex.
Nikon AF-S Nikkor DX 18-135mm f3,5-5,6 G ED
Nikon Nikkor objektiv AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6 ED VR II
Nikon Objektiv 55-200mm DX VR
Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5,6 D ED
Har Ni nåt tips på vettiga objektiv utan att de kostar "skjorrtan"
Tack på förhand
 
Om du vill ha autofokus, vilket du vill, får det inte heta AF, det måste heta AF-S. Alla som heter AF-S fungerar på din kamera.
 
Som sagt AF-S ska de heta om de är från Nikon. Från Sigma, Tokina, Tamron får du se upp för där kan samma objektiv finnas med eller utan motor, tex Tamrons 90/2,8 makro

Makro billigast nytt är Nikkor 40/2,8 riktigt bra till det priset, men man måste vara väldigt nära med den korta brännvidden så därför kan något runt 90mm vara bättre. Du kanske kan hitta något begagnat

För telezoom så är nikons 70-300vr bland det bästa, försök du hitta ett begagnat.

Kolla på ScandinavienPhotos hemsida, på begagnat, du får 6 mån garanti på deras.
 
Cyberphoto.se
välj objektiv
välj Nikon
Klicka i: Har inbyggd motor

Nu ser du alla modeller som ger AF på din kamera.
 
Objektivbeteckningar

Om du vill ha autofokus, vilket du vill, får det inte heta AF, det måste heta AF-S. Alla som heter AF-S fungerar på din kamera.

Hej Rickard och tack så väldigt mycket för svaret. Det är en djungel av bokstavskombinationer när det gäller objektiv.om Jag får fråga om några stycken så vore jag tacksam om Du kan svara på dem.Vad står S för i AF-S och vad betyder G respective ED, ED ,VR, VR II ?

Tack på förhand
Mike
 
Beteckningar och objektiv

Som sagt AF-S ska de heta om de är från Nikon. Från Sigma, Tokina, Tamron får du se upp för där kan samma objektiv finnas med eller utan motor, tex Tamrons 90/2,8 makro

Makro billigast nytt är Nikkor 40/2,8 riktigt bra till det priset, men man måste vara väldigt nära med den korta brännvidden så därför kan något runt 90mm vara bättre. Du kanske kan hitta något begagnat

För telezoom så är nikons 70-300vr bland det bästa, försök du hitta ett begagnat.

Kolla på ScandinavienPhotos hemsida, på begagnat, du får 6 mån garanti på deras.

Tack för svaret Peter. Det var vänligt att Du ville ta Dig tid att svara på mina frågor. för Mig är det en djungel när det gäller kameror och objektiv och dess beteckningar. Du nämner Nikon 70-300 vr. Är det fler beteckningar på detta objekiv eler räcker det bara med detta?
Vad är skillnader på NIKKOR och NIKON?
tack på förhand
Mike
 
Hej Rickard och tack så väldigt mycket för svaret. Det är en djungel av bokstavskombinationer när det gäller objektiv.om Jag får fråga om några stycken så vore jag tacksam om Du kan svara på dem.Vad står S för i AF-S och vad betyder G respective ED, ED ,VR, VR II ?

Tack på förhand
Mike

S-et i AF-S indikerar att objektivet har egen fokusmotor, vilket du behöver eftersom det inte sitter nån fokuseringsmotor i kamerahuset. För att du ska få autofokus med objektiv med beteckningen AF måste en sådan finnas, och det finns bara i de lite mer avancerade kameramodellerna. Men man klarar sig idag utmärkt med en kamera som bara accepterar AF-S objektiv. Värre var det för två-tre år sedan, då var man rätt begränsad i objektivutbudet men det är man alltså inte längre idag.

G betyder att objektivet inte har någon bländarring utan bländaren styrs alltid från kameran. G objektiv är därför i princip oanvändbara på många äldre filmkameror. Eftersom man på alla moderna digitala systemkameror styr bländaren via kameran är en bländarring helt överlopps på objektiven man använder på en sån kamera.

ED betyder att objektivet har någon eller några linser med ED-glas (extra-low dispersion) vilket ger bättre bildkvalitet.

VR och VRII är vibration reduction, som hos Nikon och Canon alltid sitter i objektiven. Det är bra att ha, speciellt på teleobjektiv, då man fotograferar på fri hand. Minskar kraftigt risken för skakoskärpa som annars lätt uppkommer då man använder lite längre slutartider.
 
Tack för svaret Peter. Det var vänligt att Du ville ta Dig tid att svara på mina frågor. för Mig är det en djungel när det gäller kameror och objektiv och dess beteckningar. Du nämner Nikon 70-300 vr. Är det fler beteckningar på detta objekiv eler räcker det bara med detta?
Vad är skillnader på NIKKOR och NIKON?
tack på förhand
Mike

Det är detta: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/5296628/nikon-objektiv-af-70-300-4-5-5-6g-af-s-ed-vr

Tycker du det är för mycket så finns även detta: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11179179/nikon-objektiv-af-55-300-4-5-5-6g-dx-ed-vr-af-s

det sista är helt OK, kanske en aning sämre AF, men helt OK att börja med. Då det första har funnit ute betydligt längre så finns det gott om dessa begagnade.

Nikkor heter Nikon's objektiv, troligen enbart för att röra till det :)
 
Tack för svaret Peter. Det var vänligt att Du ville ta Dig tid att svara på mina frågor. för Mig är det en djungel när det gäller kameror och objektiv och dess beteckningar. Du nämner Nikon 70-300 vr. Är det fler beteckningar på detta objekiv eler räcker det bara med detta?
Vad är skillnader på NIKKOR och NIKON?
tack på förhand
Mike

Nikkor är namnet på Nikons objektiv, inget att bry sig om.

AF-S (objektiv med autofokusmotor i objektivet) behöver du som sagt till din D3100, många andra kameror som har autofokusmotor inbygd i kameran (vilket D3100 inte har) får även autofokus med AF-objektiv.

Fullständiga namnet är nog AF-S 70-300/4.5-5.6 G IF-ED VR, men i detta fallet finns det bara ett 70-300 med bildstabilisering (VR) därför brukar många skriva 70-300VR.

Här hittar du en lista på fler förkortningar som kan vara praktiska när man skall leta objektiv
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

/Karl
 
AF-S innebär att det har inbyggd motor, som du måste ha till din D3100. De som bara heter AF saknar motor och kräver att det sitter en motor i kamerahuset, det har bara de dyrare modellerna.

VR betyder optiskt vibrationsreducering, VR 2 (eller VR II) är en modernare variant helt enkelt. Hos Tamron heter det VC och hos Sigma heter det OS, men det är i stort sett samma sak.


Resten av bokstäverna kan du i stort sett strunta i, förutom dem jag nämnt här är det bara siffrorna som verkligen talar om något. Om man verkligen grottar ned sig i dem har de såklart en mening, men när det gäller att välja ett objektiv framför ett annat är det andra saker som är viktigare att bry sig om.
 
VR betyder optiskt vibrationsreducering, VR 2 (eller VR II) är en modernare variant helt enkelt. Hos Tamron heter det VC och hos Sigma heter det OS, men det är i stort sett samma sak.

Nu rör du till det. VR2 skrivs inte ut på objektiven, det måste man veta själv. Står det II på objektivet betyder det att det är andra generationen av samma objektiv.
T.ex. DX AF-S 18-200/3.5-5.6 G IF-ED VR finns med och utan II efteråt. Bägge har VR2 men det andra är andra generationen av objektivet.

/Karl
 
Förkortningar i och omkring objektiv och kameror.

S-et i AF-S indikerar att objektivet har egen fokusmotor, vilket du behöver eftersom det inte sitter nån fokuseringsmotor i kamerahuset. För att du ska få autofokus med objektiv med beteckningen AF måste en sådan finnas, och det finns bara i de lite mer avancerade kameramodellerna. Men man klarar sig idag utmärkt med en kamera som bara accepterar AF-S objektiv. Värre var det för två-tre år sedan, då var man rätt begränsad i objektivutbudet men det är man alltså inte längre idag.

G betyder att objektivet inte har någon bländarring utan bländaren styrs alltid från kameran. G objektiv är därför i princip oanvändbara på många äldre filmkameror. Eftersom man på alla moderna digitala systemkameror styr bländaren via kameran är en bländarring helt överlopps på objektiven man använder på en sån kamera.

ED betyder att objektivet har någon eller några linser med ED-glas (extra-low dispersion) vilket ger bättre bildkvalitet.

VR och VRII är vibration reduction, som hos Nikon och Canon alltid sitter i objektiven. Det är bra att ha, speciellt på teleobjektiv, då man fotograferar på fri hand. Minskar kraftigt risken för skakoskärpa som annars lätt uppkommer då man använder lite längre slutartider.

Tack snälla Du JazzBazz så mycket för att Du gjorde dig besväret med att hjälpa Mig med alla dessa fökortningar, somjag tidigare inte haft en aning om vad de betydde. Nu känns det bättre på den punkten. så Jag bugar och bockar och säger stort tack till Dig och alla som hjälpt mig en bit på vägen
 
Hej Rickard och tack så väldigt mycket för svaret. Det är en djungel av bokstavskombinationer när det gäller objektiv.om Jag får fråga om några stycken så vore jag tacksam om Du kan svara på dem.Vad står S för i AF-S och vad betyder G respective ED, ED ,VR, VR II ?

Tack på förhand
Mike

Här är en sida med alla betäckningar på alla objektiv. Jag är också nybörjare och helt vilsen i objektivdjungeln men här finns mycket matnyttigt.

http://www.objektivguiden.se/school_dict.asp

Där kan för att förkorta litstan söka på respektive objketivmärke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.