ANNONS
Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
Hej jag behöver hjälp med val av objektiv.
Jag var och tittade på en canon 50D.
Kameran var då utrustad med EF_S 17-85/4,0-5,6 IS USM
Fick också förslag på att köpa till
EF 70-300/4-5,6 IS USM New
Är detta ett bra val eller har ni några andra förslag.
Jag fotar mestadels Stad Natur lite portträt.
Nuvarande kamera Canon Powershot S3
Tacksam för tips

Med vänlig hälsning Lars
 
Båda objektiven går bort om du inte fotar i bra dagsljus när du fotar städer och natur.

När det gäller normalzoomen så tycker jag du ska titta på ett ljusstarkare alternativ som Sigma 18-50 2.8 (macro) eller Canons 18-55 2.8 (om budgeten tillåter).
OM du nu inte ska fota i dagsljus hela tiden.
 
Instämmer med Daniel, men skulle vilja tillägga att Sigmas nya

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS till Canon, nu med stabilisering

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osC

Är både billigare och som det verkar väl så bra.


Båda objektiven går bort om du inte fotar i bra dagsljus när du fotar städer och natur.

När det gäller normalzoomen så tycker jag du ska titta på ett ljusstarkare alternativ som Sigma 18-50 2.8 (macro) eller Canons 18-55 2.8 (om budgeten tillåter).
OM du nu inte ska fota i dagsljus hela tiden.
 
Hjälp med objektiv

Båda objektiven går bort om du inte fotar i bra dagsljus när du fotar städer och natur.

När det gäller normalzoomen så tycker jag du ska titta på ett ljusstarkare alternativ som Sigma 18-50 2.8 (macro) eller Canons 18-55 2.8 (om budgeten tillåter).
OM du nu inte ska fota i dagsljus hela tiden.

Tackar för detta.
Ja ljuskänsliga objektiv vill jag nog ha
Fotar gärna kvällar, och ibland inomhus.

Hälsningar lars
 
EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM
EF 70-300/4-5,6 IS USM New

Båda dessa objektiv har bildstabilisering så att de skulle vara så dåliga i "dåligt" ljus behöver inte vara sant, det beror lite på vad för motiv man tänkt sig. Om man tar 17-85:an, tex, så har den bländare 5.6 i teleläget. Bildstabiliseringen gör iaf 2-3 steg, räknar man 2 steg från 5.6 landar man på motsvarande 2.8 (om man ser till vad man klarar att handhålla, vilket är vad de föreslagna ljusstarkare zoomarna har. Är det däremot rörliga motiv, eller om det är så att man behöver ett kort skärpedjup så hjälper ju inte bildstabiliseringen, eftersom man inte får vare sig kortare slutartider eller kortare skärpedjup.
Fotar man ute på kvällen är i regel ett stativ nödvändigt (iaf efter solen försvunnit bakom horisonten) och då är man inte så mycket hjälpt av ljusstyrka eller IS.
Inomhus kan det vara svårt att få tillräckligt korta slutartider även med f/2.8, beroende på hur ljuset är såklart, så för sånt skulle jag fundera på något fast objektiv med ännu bättre ljusstyrka och/eller en blixt istället.

Sen är det klart att objektiven ifråga har andra egenskaper är just ljusstyrkan. 17-85:an är okej, men inte det bästa som kan köpas för pengar... 70-300:an är mycket bra och jämförs av många med 70-200/4L, rent skärpemässigt. Hur sigmas motsvarighet är vet jag inte riktigt, men det skiljer väl inte så enormt mycket pengar, om jag minns rätt.

Vad jag vill säga är att f/2.8 är inte svaret på allt (även om många verkar tro det), utan ibland kan IS vara till lika mycket hjälp, och ibland till och med vara att föredra. Det beror helt på vad man fotar huvudsakligen.
 
Hjälp med objektiv

Tack (dumbo) Har du något förslag på bättre objektiv än 17-85
Ps tror att jag läst för mycket tester! Börjar bli villrådig:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.