Annons

Hjälp med objektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

GamleTrashberg

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven. Tänkte köpa ett objektiv som present till min far. Han äger en Canon 20D med tillhörande 17-85, och han är toppennöjd med den kombinationen. Han är en sådan som blir förbannad när man testat kameran och ändrat inställningar (Dvs rattat från grönt läge till Av eller ställt om ISOn)... Alltså inte så insatt i hur man använder kameran optimalt.

Tänkte försöka få honom att utnyttja utrustningen lite mer i sommar, och således ge honom ytterligare en glugg, ca 2-3000 kr kan jag tänka mig att lägga. Då jag själv kör Pentax är jag dåligt insatt i Canon-världen, därför hoppas jag på er. Går i tre tankebanor:

1: Köpa en superzoom. Typ Sigmas 18-200 (Tamrons verkar inte hålla måttet riktigt).Verkar ju vettigt som reseoptik, men risken är ju att den inte håller samma kvalitet som hans 17-85. Och lite i dyraste laget om man ska OS inbyggt.

2: Köpa en vanlig telezoom. Här är jag förvirrad av valmöjligheterna och vad som passar 20D. Men det skulle ju komplettera hans nuvarande optik bra. Sigmas 70-300 DG APO har jag spanat in. Sigma 50-200 med OS finns ju med. Och Tamron har en 70-300.

3: Köpa en ljusstark fast glugg, typ 50mm. Skulle vara för att få honom mer intresserad av att manuellt ändra bländare och se vilken skillnad det ger. Canons 50mm 1.8 verkar ju toppen (bortser från att alla säger den är plastig).

Jag har ingen personlig erfarenhet av ovanstående objektiv, och jag kommer ge mig ut i trådar och hitta jämförelser som gjorts tidigare.

Men i första hand skulle jag vilja ha hjälp av er att välja alternativ 1, 2 eller 3.

Vad tror ni?
 
Beror ju på vad han gillar fotografera,

för 3000 kr så hade jag köpt antingen

* Canon 55-250/4-5.6 IS USM
eller
* Sigma EX 50/2.8 Macro


Båda är knivskarpa och telet har IS.
Men Makroobjektivet passar ju för både porträtt och makrobilder samt är ljusstark.

Båda kostar lika mycket.

Skiter han i bildkvalité så köper du en Sigma 18-200.

/Stefan
 
Ett makro öppnar till en hel del roligt fotande,det hadde jag köpt,finns en del begagnade så blir det inte så dyrt,tamron,sigma,canon,m.m
 
köp ett 50/1,8 och något billigt macro. Inte insatt i macrovärlden, men ett 50/1,8 kan ju få honom att bli mer intresserad och villig att lära sig varför det blir som det blir. Otroligt prisvärt. Om han har ett 17-85 så har han ju nästan både vidvinkel och lite minitele. Därför tror jag främst på 50/1,8!
 
Jag håller med om Canons EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.
De flesta som expanderar sin utrustning tycker det är kul att de kan "komma närmare" utan att faktiskt gå dit.
 
Tack för alla svar. Får suga lite på karamellen, och om jag blir för villrådig får jag väl krypa till korset och faktiskt fråga farsan vad han skulle bli mest nöjd med.

Trist, men kanske det vettigaste sättet att ge nåt som han kommer använda och som inte står och dammar bort i ett hörn.

Tack igen!

/Danne
 
Ville bara meddela att jag nu köpt ett 55-250. Måste dock vänta tre veckor innan jag träffar farsgubben och kan överlämna det hela, får hoppas att han blir nöjd.

Tack för er hjälp, hade jag inte startat tråden hade jag nog köpt ett något annat. Bra, bra.

/Danne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.