Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv för nybörjare, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Delmar

Medlem
Hej!

Ny här på forumet och har precis köpt en Canon EOS 400D.

Nu behöver jag lite hjälp med ett lämpligt objektiv för att fota kitesurf (windsurfing med drake) bilder i sommar.

Har varit inne på Sigma 70-300 DG Macro APO.

Vad ska jag välja? Är helt ny på detta!!

Tack på förhand!

Paul
 
Om jag inte missminner mig finns det flera trådar från de senaste dagarna med ungefär samma ämne. Du skulle nog ha glädje av att läsa dem.

Jag skulle rekommendera dig ett objektiv med IS och kanske också USM. Det finns en Canon 70-300 med båda dessa närmast oumbärliga egenskaper för omkring 5000 kr.

Annars verkar den nya Canon 55-250 ganska trevlig.

I recensionsavdelningen (under menyn "produkter") kan du läsa mad andra mdlemmar på FS tycker om olika objektiv.
 
Tack!

Jo, jag har kollat under recensioner (tro mig jag försöker verkligen kolla runt på forumet men vet inte riktigt vad jag ska leta efter) och fastnade då lite för Sigmat jag nämnde ovan, det verkar ju framförallt prisvärt.

Skrev då inlägget ovan för att få lite kött på benen och även fakta om andra alternativ. Glömde kanske att tillägga att jag har inte världens fetaste budget, max 4000:-.

Hit me!
 
En fast 50mm/1:1,4 för porträtt och en fast 24mm/1:2,8 för lite mer vidvinkel.

Kolla efter begagnade!
 
Det är ju lite svårbedömt - har du möjlighet att komma relativt nära, eller kommer kitesurfarna att befinna sig väldigt långt bort?

IS skulle jag inte alls pynta extra för när det är rörliga objekt, då är ljusstyrka och snabb fokusering (USM) viktigare.

85/1,8 USM skulle jag vilja påstå är ett klockrent "budget-kort-tele-action-i-svenskt-normalväder-utan-sol-objektiv" - men det är för kort för actionsporter på längre avstånd.

/J
 
Delmar skrev:
Har varit inne på Sigma 70-300 DG Macro APO.

Tror att det kan vara ett ganska OK val. Brännviddsomfånget är bra för den typen av bilder. Det är visserligen ganska ljussvagt, men för utomhusfotografering sommartid i hyffsat väder borde det duga allderles ypperligt.

Upp till ca 250mm är det helt OK skärpa, särskillt om man har möjlighet att blända ner ett steg, vilket man ofta har om vädret är bra. Över 250mm är det visserligen lite mjukt, i alla fall på full öppning, men det duger om du inte ska göra jätteförstoringar.


Det finns naturligtvis väldigt många mycket bättre objektiv, men Sigmat ger väldigt mycket objektiv för pengarna och är dessutom gansla litet och lätt, så det är smidigt att hantera
 
Jag frågade för nån månad sen vilket jag skulle välja utav ett sigma eller en canon 70-300 och många sa att canon var bättre ..
 
SecretAgentMan skrev:
Det är ju lite svårbedömt - har du möjlighet att komma relativt nära, eller kommer kitesurfarna att befinna sig väldigt långt bort?

IS skulle jag inte alls pynta extra för när det är rörliga objekt, då är ljusstyrka och snabb fokusering (USM) viktigare.

85/1,8 USM skulle jag vilja påstå är ett klockrent "budget-kort-tele-action-i-svenskt-normalväder-utan-sol-objektiv" - men det är för kort för actionsporter på längre avstånd.

/J

Kommer nog inte så nära så lite tele måste jag nog ha.

Särskilt vid fotografering av vågridande kitesurfare, då vågorna ligger längre ut i vattnet.

Har också hittat ett Canon 70-300 EF för tusenlappen, hittar dock inga recensioner på det? Gammalt kanske?
 
Delmar skrev:


Har också hittat ett Canon 70-300 EF för tusenlappen, hittar dock inga recensioner på det? Gammalt kanske?
Kolla på fotosidans recesnionsbank, att en glugg e gammal betyder inte att den e skit.
 
Jodå det fanns med det var ett Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III, såg inte dem 3 sista I:en först.

Men ganska svala recensioner jämfört med Sigman...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.