Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnaBe

Medlem
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en Nikon D5100 som jag än så länge är väldigt nöjd med. Igår när jag satt och pillade inställningarna när jag läste manualen så kom jag åt någon knapp.
När jag fotade med de förinställda "sceenealternativen" så ska ju slutartid och bländare ändras automatiskt, men det ändrade jag plötsligt själv nu. Kan inte ändra tillbaka det. Jag tror det måste haft något med liveknappen att göra för plötsligt såg jag den kommande bilden genom skärmen, vilket jag inte gjort tidigare.
Eftersom klockan var sent när jag höll på med detta så tänkte jag ta tag i problemet idag. Men döm om min förvåning när jag idag inte ens kan se bilderna jag har lagrade, på skärmen. Har försökt googla runt för att återställa kameran men det har än så länge inte funkat. Har gått in i menyn och provat det mesta tycker jag.

Är det någon som har tips på hur jag ska göra, vore jag otroligt tacksam!
 
Man kan ju alltid återställa till hur den var inställt från början, lete efter något typ av återställning, restet. Brukar vara att man ska trycka på två knappar samtidigt .

Vet inte vad du gjort, det kan ju vara allt möjligt ;).
 
satt och kollade lite i min nikon d5100, prova att gå in i huvudmeny (knappen till vänster) och kolla fliken längst ner som heter inställningshistorik, kan kanske hjälpa lite.
 
du har också i samma meny en flik som heter fotograferingsmeny och där kan man återställa fotograferingsmenyn, vet inte om det hjälper men tryck på ? så kommer en förklaring upp
 
hittade detta på nikons hemsida:

Det är möjligt att återställa många av kamerainställningarna till standardvärden genom att hålla ner två knappar samtidigt i cirka två sekunder (båda knapparna är markerade med en grön prick). Vilka knappar som används för återställningen beror på kameramodellen. Alternativet "Tvåknappsåterställning" återställer inte alla menyalternativ till standardvärdena och i vissa fall kan det vara nödvändigt att göra en menyåterställning direkt i kameran. Beroende på kameramodell kan en fullständig återställning göras i både Fotograferingsmenyn och menyn Anpassade inställningar.

Mer information finns i kamerans användarhandbok
 
Tack för tipsen. Det sista stycket har jag också hittat när jag googlade runt, men hittade inte exakt vilka knappar som gällde för Nikon 5100, men provade flera olika varianter som fanns till andra modeller utan att det hjälpte.

DOCK har problemet nog löst sig själv. Efter att jag skrev detta satte jag batteriet på laddning då det blinkade (vilket det gjorde redan igår) och satte tillbaka batteriet i kameran efter kanske bara en timmes laddning. Nu helt plötsligt funkar det! Kameran ställer även in bländare och slutare automatiskt till de förinställda valen nu. Kan båda dessa problemen berott på att kameran ville spara batteri? Det är enda slutsatsen jag kan dra av det :)
 
skönt att det har löst sig:) låter som att det skulle kunna vara batteriet, men har ingen aning, men om du tittar på din kamera så har du två knapper med en grön prick vid sidan, den första är meny knappen och den andra är info knappen, kan kanske hjälpa dig en annan gång:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.