Annons

Hjälp med Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

ssilva

Aktiv medlem
Hej!

Har provat Neat Image 5.0 Pro+ edition med några konsert bilder där det finns mycket rök. Jag kör Neat Image program och inte som Adobe CS plugin.

Tyvärr har jag fått en konstig bild med flera färglager istället för en jämn bild utan brus. Har kört olika inställningar och får alltid samma resultat. Undantaget sker när jag sparar med "low resolution" men det vill jag inte göra.

Är det någonting jag gör fel? Kan någon hjälpa mig snälla?

Sofia
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    57.5 KB · Visningar: 862
Hej!
Ser visserligen en väldigt liten bild (surfar med en handdator), men det ser ut som det är jpg-komprimeringen som ställer till det för dig.
Kan du styra den så du sparar i högsta kvalitet, alternativt spara som tif?
mvh Mattias
 
Hej!
Ser visserligen en väldigt liten bild (surfar med en handdator), men det ser ut som det är jpg-komprimeringen som ställer till det för dig.
Kan du styra den så du sparar i högsta kvalitet, alternativt spara som tif?
mvh Mattias
 
Hej

Tror den fria versionen har vissa begränsingar här.

Den är prisvärd, har köpt pro och är helt nöjd då plugin:en ger ett kalrt mervärde


Roine
 
Ursäkta dubbelpostningen, vet inte vad som hände när jag uppdaterade sidan i handdatorn...

Jag testade en liknande bild med en grå himmel. Jag får samma resultat som dig när jag sparar filen med låg kvalitet, sparar jag med högsta kvalitet blir det bra.

Att du får bra resultat med "low resolution" kan bero på att röken då fortfarande är relativt grovkorning. Då ser inte komprimeringsalgoritmen ytan som en enhetlig färg utan som en gradient.


Va händer om du kör programmet som en plugin i Photoshop? Får du samma resultat?

mvh Matias

PSJag kör också Net Image 5.0 Pro+ edition i fristående läge. DS
 
Har du körta bästa jpg-kvalité från början? Har du kört kraftiga justeringar i nivåer eller kurvor?

Jag har svårt att tro att detta är enbart NI-s fel. Gratisversionen ger inte sämre resultat inom sina ramar, än vad betalversionerna gör.

Sedan kan du ju prova noiseware (rekommenderas!) eller picture-cooler som brusreduceringsprogram och se om samma problem dyker upp då.
 
Magnus Wahlgren skrev:
Har du körta bästa jpg-kvalité från början? Har du kört kraftiga justeringar i nivåer eller kurvor?

Jag har svårt att tro att detta är enbart NI-s fel. Gratisversionen ger inte sämre resultat inom sina ramar, än vad betalversionerna gör.

Sedan kan du ju prova noiseware (rekommenderas!) eller picture-cooler som brusreduceringsprogram och se om samma problem dyker upp då.

Jo, det har jag gjort, köst bäst på allting. Det är därför jag tror att jag gör någonting fel.
Ska försöka prova alla förslag och dem program som du föreslår.

Tack allihopa!

Sofia
 
Är det inte så att man ska "kalibrera" brusnivån i bilden på en jämn yta utan toning. Kanske är rökens olika toner och slingor som ställt till det?
 
Jag har precis samma problem som trådskaparen. Märkte det första gången för någon dag sedan. Problemet har ingenting med filformat och komprimering att göra, fenomenet uppstod direkt efter att jag kört NI, innan jag ens sparat bilden. Även i mitt fall syntes de konstiga "tonövergångarna i steg" i en del av bilden där det fanns något väldigt blurrat, soft, dim-likt.
 
Hej Sofia!

Vet inte om det är bra eller dåliga nyheter, men jag lyckas inte återskapa "felet".

Den här bilden har jag kört genom NeatImage med Autoprofilering. Har också använt defaultvärdet på filtreringen. Jag har inte skärpt bilden efter filtreringen.

Jag behöver nog lite mer ledtrådar: Skärper du före eller efter brusreduceringen? Vilken del av bilden använder du för att skapa profilen?

mvh Mattias
 

Bilagor

  • neat_liten_max.jpg
    neat_liten_max.jpg
    49.5 KB · Visningar: 555
kattla skrev:
Märkte det första gången för någon dag sedan. Problemet har ingenting med filformat och komprimering att göra...

Jag är inte så säker. Måste kolla bättre med det verkar att det uppstår bara med dem filerna som jag konverterade direkt från RAW till JPEG och inte med dem som jag fotade direkt på JGPEG.

kattla skrev:
fenomenet uppstod direkt efter att jag kört NI, innan jag ens sparat bilden.

Jag bara ser detta resultat när jag stänger bilden och öppnar den båda i Neat Image eller någon annan program.

/Sofia
 
Mattias Lundkvist skrev:
Jag behöver nog lite mer ledtrådar: Skärper du före eller efter brusreduceringen? Vilken del av bilden använder du för att skapa profilen?

mvh Mattias

Hej Mattias,

Din bild ser helt ok ut

Jag kör Auto profile först. Sen kör Filter and Sharpen Strongly (eller Slightly) Out of Focus Image. Men har nämligen prövat med default filter och har fått samma resultat.

Neat Image tycker inte om mig.

/Sofia
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.