Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har upptäckt precis samma problem, med samma typ av artefakter vid max. jpeg kvalité.
Min lösning fick bli att ta ut bilderna från NI som 16bit TIFF.
Verkar funka.
 
freka586 skrev:
Jag har upptäckt precis samma problem, med samma typ av artefakter vid max. jpeg kvalité.
Min lösning fick bli att ta ut bilderna från NI som 16bit TIFF.
Verkar funka.

Jag läste genom Neat Image forum och det verkar vara en "bug" med själva program när man sparar 24-bit bilder vilket inte finns i versionen 4.0.

/Sofia
 
ssilva skrev:
Jag läste genom Neat Image forum och det verkar vara en "bug" med själva program när man sparar 24-bit bilder vilket inte finns i versionen 4.0.

/Sofia

Ja! Det skulle ju förklara saken... Själv tycker jag nog att det mer ser ut som ett fel som uppkommer vid fotograferigen och kanske syns först efter att bruset skalats bort?

Så nu undrar jag: Hade du polarisationsfilter på kameran när du tog bilden?

//Eric
 
Numeric skrev:

Så nu undrar jag: Hade du polarisationsfilter på kameran när du tog bilden?

//Eric

Nej, det hade jag inte.
Jag gjorde som Fredrik föreslog och sparade bilderna i TIFF format istället för i JPEG. Man får 40Mb per bild, men fungerar utmärkt nu. Jag kan inte säga "problem solved" men åtminstone kan jag bearbeta dem.

/Sofia
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.