Annons

hjälp med några frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

flobiflabi

Ny medlem
Hejsan
Håller på plugga fotografi, har nyss börjat.

Jag har ett par frågor från ett papper som jag fått från min lärare som ska hjälpa oss elever att förstå sammanbanden mellan iso, slutartid och bländare.

Jag förstår vad de olika sakerna är men inte riktigt hur de hänger ihop. Om någon vänlig själ skulle vilja svara på mina frågor eller åtminstone hjälpa mig att förstå sammanbanden så skulle det vara guld värt!

Har förresten letat runt massa på internet och finns ju en del svar och hjälp men jag förstår ändå inte riktigt.. behöver riktigt grundligt förklarat.

Här är i alla fall mina frågor:

1. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ändra till en kortare slutartid på 1/125 men behålla ISO 200. Vilken bländare bör du använda?

2. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ändra till en större bländare på 2.8 men behålla ISO 200. Vilken slutartid bör du använda?

3. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill överexponera två steg och behöver både snabbare tid och mindre bländare. Hur ställer du in kameran?

4. Ljusmätning på ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ha ett stegs lägre ISO-tal och en ett stegs mindre bländare. Vilken slutartid bör du använda?

tacksam för hjälp, jag är alldeles vilsen!

Det är inte så svårt bara du lär dig bländarserien.

Mellan varje steg halveras den ljussamlande ytan, där högsta numret har den minsta ytan:

1.4, 2 , 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

Sedan finns det ytterligare bländare, men det här lär vara de vanligaste hela stegen. Vill du ha fler får du söka.

När det gäller slutartid och ISO så är förhållandet linjärt. Halverar du ISO så halveras den insamlade ljusmängden och tvärtom. Likadant med slutartiden.

Om vi tar följande som exempel på vad som ger samma exponering.

ISO100, 1 sek, bl 4
ISO100, 1/2 sek, bl 2,8
ISO100, 2 sek, bl 5,6

ISO100, 1 sek, bl 4
ISO50, 1 sek, bl 2,8
ISO200, 1 sek, bl 5,6

Svara på frågorna får du göra själv. Det är liksom hela idén. ;)

ahh tackar, hade inte sett fotoskolan.

Kan någon "rätta" mina svar, så att jag ser att jag är rätt ute i alla fall.

1) 11 2) ½ 3) vet ej 4) 1/500

Hoppas verkligen att jag har fattat rätt.. sista var lite mer av en gissning.
Hur som helst, nummer 3. Någon som kan förklara hur man överexponerar två steg från det som står? : (

1) Rätt

2) Du har räknat åt fel håll, slutartiden borde bli kortare

3) Överexponering är precis vad det låter som, du exponerar mer än nödvändigt. Om du har rätt exponering med ISO100, 1 sek, bl 5,6 så får du ett stegs överexponering om du väljer t ex ISO200, 1 sek, bl 5,6. Sedan går det ju att ändra de värden man finner lämpligt såklart.

Här får du nog göra ett antagande gällande hur mycket snabbare slutartid och hur mycket mindre bländare du väljer. Det framgår ju inte av uppgiften.

4) Du har räknat åt fel håll, slutartiden borde bli längre

Med förbehåll för eventuella tryckfel... :D

tack!

Alltså det går ju bara till 1/1000s, och det är ju fem steg från bl 16 till 2,8, hur gör man då? Eller har jag tänkt fel nu igen?

tack!

Alltså det går ju bara till 1/1000s, och det är ju fem steg från bl 16 till 2,8, hur gör man då? Eller har jag tänkt fel nu igen?

Varför går "det" bara till 1/1000 s? Har du en gammal kamera? Om så verkligen är fallet, hade du inte kunnat använda den blänadren, utan hade behövt blända ned ett steg (till 4).

Du har alltså tänkt rätt, svaret ska alltså bli 1/2000 s.

Per

3. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill överexponera två steg och behöver både snabbare tid och mindre bländare. Hur ställer du in kameran?

Konstig fråga.

Med snabbare tid och mindre bländare underexponerar man i det här fallet, om känsligheten hos filmen/sensorn är ISO 200.

Med ett steg mindre bländare (F:22) behövs 1/8s för att överexponera två steg. Med ett steg snabbare tid (1/125) behöver man bländare 4 för att överexponera två steg.

Hade du använt en film med känsligheten ISO 3200 så skulle du kunna använda ett steg mindre bländare (F:22) och ett steg snabbare slutartid (1/125) och därmed överexponera två steg. Men nu är ju "ISO 200" en premiss i frågeställningen.

En digital sensor har en viss grundkänslighet där den är som bäst, ofta kring ISO 100. För ISO-inställningar över det så förstärker kamerans inbyggda dator signalerna från det ljus som träffat sensorn, så allt över det optimala ISO-talet ger egentligen underexponerade bilder som är förstärkta (med sämre kvalitet, med brus m.m.).

I det här fallet kanske svaret man räknar med är att man ställer in ISO 3200 på kameran, men exponerar efter ISO 800 (F:22 och 1/125)

Men i själva verket är det fortfarande en underexponering, eftersom sensorns verkliga känslighet ligger på ISO 100/200, och ljussignalerna bara förstärkts elektroniskt i kameran. Ungefär som att pressa en svartvit film två steg och överframkalla ordentligt för att få det att se "överexponerat" ut.

Hejsan
Håller på plugga fotografi, har nyss börjat.

Jag har ett par frågor från ett papper som jag fått från min lärare som ska hjälpa oss elever att förstå sammanbanden mellan iso, slutartid och bländare.

Jag förstår vad de olika sakerna är men inte riktigt hur de hänger ihop. Om någon vänlig själ skulle vilja svara på mina frågor eller åtminstone hjälpa mig att förstå sammanbanden så skulle det vara guld värt!

Har förresten letat runt massa på internet och finns ju en del svar och hjälp men jag förstår ändå inte riktigt.. behöver riktigt grundligt förklarat.

Här är i alla fall mina frågor:

1. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ändra till en kortare slutartid på 1/125 men behålla ISO 200. Vilken bländare bör du använda?

2. ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ändra till en större bländare på 2.8 men behålla ISO 200. Vilken slutartid bör du använda?

4. Ljusmätning på ISO 200, F 16, 1/60s – du vill ha ett stegs lägre ISO-tal och en ett stegs mindre bländare. Vilken slutartid bör du använda?

tacksam för hjälp, jag är alldeles vilsen!

Hej. Följande länk till kamerasimulatorn hjälper dig. http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 Bara att flytta pilarna så ser du på bilden vad som händer. Tid, bländare osc ISO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar