Kort, baserat på surfande och egen belåtenhet (har inte resurser att jämföra, jag vet bara var jag läst och provat ;-)
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Supernöjd. För APS-C kan det finnas bättre (mindre och billigare) alternativ. Crop-sensorn utnyttjar förstås den bästa delen av objektivet, så om storleken/priset inte stör... Favorit på FF, 12mm -läget mest utnyttjat.
Tamron 28-75mm f/2.8
Supernöjd, superprisvärd; drömmer ändå om Zeiss 24-70, som afaik är den bästa normalzoomen pengar kan köpa.
http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/Sju-normalzoomar-for-stora-sensorer-1.134330.html
Gamla
Minolta 28-70 f/2.8 G är en klassiker, men är fortfarande rätt dyr, även som begagnad.
Tamron 90mm f/2.8
'The portrait macro' och den mest prisvärda macron, afaik. Legendarisk.
Minolta 100mm f/2.8 macro är säkert minst lika bra, men svår att få för samma pris...
Minolta 70-210 f/4 "beercan"
Billig begagnad i nyskick, och funkar som förväntat. Min är inte superskarp, speciellt på f/4 (blir märkbart bättre efter 5.6). Av nån anledning är 'oskärpan' och bokeh fantastisk för porträtt, dock. Observera att för fåglar och sånt skulle jag ändå skaffa nåt längre, snabbare och skarpare.
Jag har spanat på en
Tamron 70-200 f/2.8, men den är ju kort också.
50mm
...måste man ju skaffa. Jag har en
Minolta 50mm f/1.7 som optiskt är ett av dom bättre objektiven jag har, trots sin ålder (Tamron 90mm är kanske bättre, men den är ju en makro ffs ;-)
Minolta 50mm f/1.4 borde vara ännu bättre, och sigma har en som sägs vara super också.
Observera att jag skaffat allt med tanke på full-frame; började med en 'analog' Minolta Dynax 5, hade en Minolta 7D länge, och nu en Sony a900. Mina objektiv funkar alltså bra på både APS-C och FF, men om det är ok att objektivet inte funkar på FF (för närvarande a900 och a850), så kan det finnas bättre alternativ.
Jag har förresten en
500mm Samyang spegeltele också - kul pryl, eftersom den var nästan gratis, men jag tror man får ett skarpare resultat genom att croppa t.ex Tamron 90mm... Minoltas spegeltele är väl den bästa spegeltelen som finns, men jag skulle nog ändå satsa på 'ett riktigt objektiv'...
En Lansbaby har jag också, men det blir nog för offtopic.
Minolta 85mm f/1.4 är också en klassiker (som jag inte har). Du ville ju ha zoomar, så meddela mig om du råkar hitta en billig sån här ;-)
Lycka till med objektiven!
Mvh,
Marc