Annons

Hjälp med minolta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej!Kommer att gå över till Sony inom kort.Har idag Nikon men kommer att köpa en Sony A-550 när den släpps.Nu undrar jag om jag kunde få lite tips på bra minoltaobjektiv.Vill ha en vidvinkelzoom, normalzoom,telezoom samt ett längre tele på minst 400mm.Ev. ett macroobj. oxå.Vilka gamla minoltaobjektiv ska man leta efter om man vill ha bra bildkvalitet?
 
tyvärr har (Konica) Minolta inga bra vidvinkel/normalzoomar till APS-C kamerahus (DX på Nikon språk), det är ju klart att på den tiden fanns ju bara full-format

KM har 28-75/2.8 (normalzoom) som Tamron i princip har samma spec, lite udda brännvidd på APS-C sensor men ska vara skarp men i min mening aningen dyrt för det man får ut från objektivet

KM vidvinkel, 17-35/2.8-4, igen har Tamron samma spec, är egentligen inte någon vidare vidvinkel på en APS-C sensor

långzoomar har Minolta (ej KM) däremot rätt justa gluggar, 70-210/4(beercan), 75-300(BBC), 75-300RS
men allra bäst tycker jag faktiskt Sony's 70-300SSM, mycket prisvärd glugg beggat

om jag skulle nöja mig APS-C zoom-gluggar skulle jag nog välja:

* Tamron 10-24
* Sigma 24-70/2.8 EX DG alt HSM
* Minolta 75-300(BBC) alt Minolta 75-300RS

eller helt enkelt en Tamron 17-50/2.8 BIM
 
tyvärr har (Konica) Minolta inga bra vidvinkel/normalzoomar till APS-C kamerahus (DX på Nikon språk), det är ju klart att på den tiden fanns ju bara full-format

KM har 28-75/2.8 (normalzoom) som Tamron i princip har samma spec, lite udda brännvidd på APS-C sensor men ska vara skarp men i min mening aningen dyrt för det man får ut från objektivet

KM vidvinkel, 17-35/2.8-4, igen har Tamron samma spec, är egentligen inte någon vidare vidvinkel på en APS-C sensor

långzoomar har Minolta (ej KM) däremot rätt justa gluggar, 70-210/4(beercan), 75-300(BBC), 75-300RS
men allra bäst tycker jag faktiskt Sony's 70-300SSM, mycket prisvärd glugg beggat

om jag skulle nöja mig APS-C zoom-gluggar skulle jag nog välja:

* Tamron 10-24
* Sigma 24-70/2.8 EX DG alt HSM
* Minolta 75-300(BBC) alt Minolta 75-300RS

eller helt enkelt en Tamron 17-50/2.8 BIM

Ok.Tackar för det svaret.Fått för mig att minolta hade en massa gamla objektiv som var väldigt bra."Beercan" har man ju hört men trodde det fanns mera godis att hämta där.
 
Normal Sigmas nya 24-70/2.8 EX DG HSM eller eftersom det är crop kamera så Tamrons 17-50 f2.78 som är helt underbar.

Vidvinkel : satsa på Sonys egna 11-18mm (eller Tamron variant). Eller sigmas nya.

Tele : Sonys 70-400 G SSM ingen tvekan om saken.

//Calle Stahl
 
visste faktiskt inte att det fanns 11-20 från Tamron

Tjena, har testat igenom lite under åren, så jag tänkte dela med mig
:)

Det måste vara tamron 11-18 som menas? Har själv haft en som fungerade utmärkt. Bytte mot sigma 12-24 men det funkade sådär på APC (skitbra bildkvalité däremot) Köpte till slut ett sigma 10/2,8 istället för zoom. Jag kom fram till att när jag väl ville ha vidvinkel, så använde jag till 99% 11mm resp 12mm-läget, och då kändes zoom helt onödigt.

Har för övrigt en 17-35 som jag behållt genom åren, det är en av mina favvo-objektiv faktiskt. kompletterade med ett 28-75 -2,8 för ett tag sedan och det är lika bra det. Dessa två kan jag verkligen rekommendera.

50 1,4 resp 85 1,4 får vi inte glömma. Grymma porträttobjektiv. (finns i sony också)

Vad gäller zoom så finns det himla mycket att välja på, vad gäller Beercan så är de rätt tunga och klumpiga (men bra). Det finns också en hel del 70-210 4,5-5,6 begagnat. Finns även 70-210 3,5-4,5 som är bättre (har en som jag kan släppa om det finns intresse).

Vad gäller sigma vs tamron så är det väldigt olika. Ibland är tamron bättre, ibland sigma. Sigma har fler modeller med hsm (snabb fokusering), tamron är ibland bättre optiskt. Kolla på dyxum som länkades tidigare för detaljer.

Utöver dessa så finns ju minoltas G-optik i olika brännvidder. Svårt att få tag på idag, men det dyker upp då och då på tradera och blocket. Finns även i tyskland (ebay).

//Björn
 
Hej!Kommer att gå över till Sony inom kort.Har idag Nikon men kommer att köpa en Sony A-550 när den släpps.Nu undrar jag om jag kunde få lite tips på bra minoltaobjektiv.Vill ha en vidvinkelzoom, normalzoom,telezoom samt ett längre tele på minst 400mm.Ev. ett macroobj. oxå.Vilka gamla minoltaobjektiv ska man leta efter om man vill ha bra bildkvalitet?

Kom på en sak till. På www.kurtmunger.com finns det också lite tester på sony och km - även de nyaste sony. Lycka till

//Björn
 
Kort, baserat på surfande och egen belåtenhet (har inte resurser att jämföra, jag vet bara var jag läst och provat ;-)

Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Supernöjd. För APS-C kan det finnas bättre (mindre och billigare) alternativ. Crop-sensorn utnyttjar förstås den bästa delen av objektivet, så om storleken/priset inte stör... Favorit på FF, 12mm -läget mest utnyttjat.

Tamron 28-75mm f/2.8
Supernöjd, superprisvärd; drömmer ändå om Zeiss 24-70, som afaik är den bästa normalzoomen pengar kan köpa.
http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/Sju-normalzoomar-for-stora-sensorer-1.134330.html
Gamla Minolta 28-70 f/2.8 G är en klassiker, men är fortfarande rätt dyr, även som begagnad.

Tamron 90mm f/2.8
'The portrait macro' och den mest prisvärda macron, afaik. Legendarisk.
Minolta 100mm f/2.8 macro är säkert minst lika bra, men svår att få för samma pris...

Minolta 70-210 f/4 "beercan"

Billig begagnad i nyskick, och funkar som förväntat. Min är inte superskarp, speciellt på f/4 (blir märkbart bättre efter 5.6). Av nån anledning är 'oskärpan' och bokeh fantastisk för porträtt, dock. Observera att för fåglar och sånt skulle jag ändå skaffa nåt längre, snabbare och skarpare.
Jag har spanat på en Tamron 70-200 f/2.8, men den är ju kort också.

50mm
...måste man ju skaffa. Jag har en Minolta 50mm f/1.7 som optiskt är ett av dom bättre objektiven jag har, trots sin ålder (Tamron 90mm är kanske bättre, men den är ju en makro ffs ;-) Minolta 50mm f/1.4 borde vara ännu bättre, och sigma har en som sägs vara super också.

Observera att jag skaffat allt med tanke på full-frame; började med en 'analog' Minolta Dynax 5, hade en Minolta 7D länge, och nu en Sony a900. Mina objektiv funkar alltså bra på både APS-C och FF, men om det är ok att objektivet inte funkar på FF (för närvarande a900 och a850), så kan det finnas bättre alternativ.

Jag har förresten en 500mm Samyang spegeltele också - kul pryl, eftersom den var nästan gratis, men jag tror man får ett skarpare resultat genom att croppa t.ex Tamron 90mm... Minoltas spegeltele är väl den bästa spegeltelen som finns, men jag skulle nog ändå satsa på 'ett riktigt objektiv'...

En Lansbaby har jag också, men det blir nog för offtopic.

Minolta 85mm f/1.4 är också en klassiker (som jag inte har). Du ville ju ha zoomar, så meddela mig om du råkar hitta en billig sån här ;-)

Lycka till med objektiven!

Mvh,
Marc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.