Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp [med min svartvitteknik]!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fan vad jag älskar er allihopa! Ni är så hjälpsamma och intresserade oavsett vad man frågar!


Förresten fick ett svar på en annan tråd om "The ultimate exposure-meter" Och när jag kollade på den så fick jag en chock.
ISO-100 en solig dag: 1/125 f:16
ISO-400 en solig dag: 1/500 f:16

Herregud, jag fotade en solig dag för ett tag sen inne i Jönköping med Tri-x. Iofs mätte jag ljuset i handen +2 steg (1 steg för att få huden i zon 6 och ett steg till för att jag fotade i skuggan bakom höga hus)
Men då fick jag EV: 1/60 f:2,8
Neggen blev ändå aningen tunna, färsk framkallare och allt.. förklara det!?

Kanske skulle jag överframkallat för att höja kontrasten? Men tror inte att det var det... Går det överhuvudtaget någonsin få någon kontroll? Har lusläst det mesta om zonsystemet och exponeringslära. Använt olika kameror, testat olika agitering och framkallare, filmer och framkallningstider.. Kanske är jag för kräsen för min kunskap i ämnet?

Kanske det är dags att konvertera till digitalt??
 
Digitalt är genialt!!

Danlo skrev:
Fan vad jag älskar er allihopa! Ni är så hjälpsamma och intresserade oavsett vad man frågar!


Förresten fick ett svar på en annan tråd om "The ultimate exposure-meter" Och när jag kollade på den så fick jag en chock.
ISO-100 en solig dag: 1/125 f:16
ISO-400 en solig dag: 1/500 f:16



Kanske det är dags att konvertera till digitalt??

Solig sommardag är inte samma som solig vinterdag.

Sa jag inte 1/100 f 16 tidigare ;-)

mvh.

/JH
Heldigital sedan -96
 
Re: Reflekterat ljus!

Janne H skrev:
Mätare inbyggda i kameror kan bara mäta reflekterat ljus, inget annat!

Om det går så ger en mätning av det infallande ljuset, med lös mätare, alltid en bättre exponering. Såvida man inte mäter reflekterat ljus mot ett för ändamålet avsett gråkort med 18% reflektion.

Mvh.

/Elakabesservisserjanne

Vet inte om du ordmärker på utfallande kontra reflekterat eller om det är det med infallande du reagerar på.

Nikon D2X mäter också infallande fast den används inte på det viset. Den mäter allmänljuset för att ta hänsyn till det vid exponeringen. En av skillnaderna till D200. Titta högst upp på prismaschaktet så ser ni den vita opalskivan.

Mvh
Maverick
 
Tja Daniel kan inte Örjan hjälpa dig då är det nog svårt för ngn annan.

Annars kan vi väl träffas och jämföra våra negativ och göra några bilder.

/Erik
 
Kombinationen film/papper är också viktig när det gäller att få en bra kopia. Om du t ex använder TriX, som har hög kontrast i skuggorna, bör du använda ett papper med hög kontrast i högdagrarna. Exakt vilka papper som har vilka egenskaper är jag inte så säker på, men kombinationer som jag har fått till subjektivt bra är:
TriX på AGFA (fiber)
Neopan 1600 på detsamma
PanF på FinePrint
FP4 på FinePrint
TriX på Ilford Portfolio
Tmax 400 på Ilford Multigrade (har jag för mig...)

Man får prova sig fram lite.

Angående infallande ljusmätning på kamera, så var det väl nån här på fotosidan som löst det genom att montera en halv pingisboll på ett uppborrat objektivlock? Snyggt!
 
Re: Hjälp!

Danlo skrev:
Har nu fotat svartvitt i ca 6 år och börjar ärligt talat att tröttna.. Det är väldigt sällan bilderna blir lyckade. Kompositionen är inget problem utan gråskalan blir väldigt sällan snygg, oftast matt och trist, oavsett om jag över, under eller normalexponerar. Jag får lustiga prickar på bilderna som antagligen beror på luftbubblor på negativet vid framkallningen..-vilket inte verkar vilja låta sig påverkas av en försiktig och nogrann framkallning..

Varför är det så ytterst få bilder som gråskalan blir godkänd i? Vad är det jag gör för fel!? Inte ens min fotolärare kan förklara vad det är som är fel.. *suck*

Snälla, om någon bara kan ge mig svaret på hur jag ska få gråskalan att bli proffsigare, fylligare och kraftfullare eller ge mig en ordentlig lektion i exponeringslära och vilka filmer som passar till vilket ljus så skulle jag bli ytterst tacksam..

/Danne

Aahhh! Välkommen till zon-systemet. Du behöver en dos Ansel Adams, helt enkelt, eller varför inte "The Practical Zone System" av Chris Johnson - utmärkt bok som inte är dyr. Jag vill absolut inte skriva dig på näsan, men du behöver läsa på hur man exponera och framkallar svartvit film. Du kommer inte att ångra lite studier - det hjälper inte att byta kamera eller film. Jag talat ur egen erfarenhet: mina bilder blav bara murriga, utan den stuns man ser i många bilder tagna av kunniga fotografer, så jag satte mig ner och läste Ansel Adams (och Fotos utmärkta artikelserie Mörkrumsskolan - kostar 85 bagis) och såg ljuset. Zonsystemet ger dig alltid rätt exponerade bilder, jag lovar. Du kommer att gå från "Jävla skit" eller "Hoppsan den blev bra (förvånad)" till "Klart den blev bra - jag såg ju till att den skulle bli så" Testa - du kommer vara igång på en vecka!!!

//Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.