Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp [med min svartvitteknik]!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hjälp!

Har nu fotat svartvitt i ca 6 år och börjar ärligt talat att tröttna.. Det är väldigt sällan bilderna blir lyckade. Kompositionen är inget problem utan gråskalan blir väldigt sällan snygg, oftast matt och trist, oavsett om jag över, under eller normalexponerar. Jag får lustiga prickar på bilderna som antagligen beror på luftbubblor på negativet vid framkallningen..-vilket inte verkar vilja låta sig påverkas av en försiktig och nogrann framkallning..

Varför är det så ytterst få bilder som gråskalan blir godkänd i? Vad är det jag gör för fel!? Inte ens min fotolärare kan förklara vad det är som är fel.. *suck*

Snälla, om någon bara kan ge mig svaret på hur jag ska få gråskalan att bli proffsigare, fylligare och kraftfullare eller ge mig en ordentlig lektion i exponeringslära och vilka filmer som passar till vilket ljus så skulle jag bli ytterst tacksam..

/Danne
 
Sitter i delvis samma situation som du, inte med framkallningen utan med gråa, kontrastlösa exponeringar.
Men för att ta det där med framkallningen först så får du kanske luftbubblor för att du är för försiktig. När man agiterar dosan ska man ju dunka densamma i golv eller bänk för att få bort bubblorna på filmen, prova att ta i lite mer nästa gång.

Jag "kämpar" också med att få till en bra gråskala numera. En bra regel är ju att exponera efter skuggorna (lågdagrarna) i bilden, och sedan göra förstoringar efter de ljusa partierna.högdagrarna. Förut var exponeringen efter skuggorna något jag gjorde "naturligt", eftersom jag ville ha bilderna på det sättet. Men efter de senaste åren när jag fotat mycket digitalt har jag istället börjat fotografera svartvitt på samma sätt som vid digitalfoto, alltså exponering efter högdagrar. Och då blir det inte bra.

Vet inte om exemplet med "digitalsjukan" är tillämpligt på dig, men i vilket fall tror jag du får prova att ta ut svängarna lite i ditt exponerande.

En annat tips kan ju vara att kolla så att du inte underframkallar filmen, eller rättare sagt kontrollera att du har rätt tid och temperatur till rätt framkallare och film.

Lycka till!
 
Re: Hjälp!

Danlo skrev:
Har nu fotat svartvitt i ca 6 år och börjar ärligt talat att tröttna.. Det är väldigt sällan bilderna blir lyckade. Kompositionen är inget problem utan gråskalan blir väldigt sällan snygg, oftast matt och trist, oavsett om jag över, under eller normalexponerar. Jag får lustiga prickar på bilderna som antagligen beror på luftbubblor på negativet vid framkallningen..-vilket inte verkar vilja låta sig påverkas av en försiktig och nogrann framkallning..

Varför är det så ytterst få bilder som gråskalan blir godkänd i? Vad är det jag gör för fel!? Inte ens min fotolärare kan förklara vad det är som är fel.. *suck*

Snälla, om någon bara kan ge mig svaret på hur jag ska få gråskalan att bli proffsigare, fylligare och kraftfullare eller ge mig en ordentlig lektion i exponeringslära och vilka filmer som passar till vilket ljus så skulle jag bli ytterst tacksam..

/Danne

Punkt nummer ett om du vill ha en lång snygg men ändå kontrastrik gråskala, använd aldrig den på filmkartongen uppgivna iso-hastigheten.
För bästa resultat, överexponera 1/3-2/3 steg och underframkalla lite lagom så att du kan använda normala till hårda fotopapper till neggen.
Då har du en mycket bra grund att stå på!!

Det går kanske åt lite film o kemi att testa sig fram, men det är det garanterat värt.

/Janne
 
Om det alltid blir grått oavsett hur du exponerar bör det nog vara framkallningen som är fel (för kort).

Men du kanske slarvar vid kopieringen också?

Om du framkallar för kort tid i pappersframkallaren eller använder gammal kemi eller mörkrummet är för kallt kommer du inte få någon svärta i bilderna.

Om du vill kan jag titta på dina negativ Och några kopior) för att göra en bedömning.
Men du måste förstås skicka dem med bifogat returporto...

Bara ett förslag.
 
Är ingen expert men vad använder du för film och framkallare hur aggiterar du och vilka tider avnänder du vid framkallning.

lästtips är
Mörkrumsteknik Pär Lundquist
Foto min hobbyupplaga 1994 från sidan 205 och frammåt De 9 negativen exponerings och framkallningstest.

mina små tips, skriv ner vad och hur du gör samt vad för resultat du uppnår.TMAX 100 brukar jag få filtrera HÅRT men jag älskar den filmen

MVH Joakim
 
Jag började fotografera och kopiera svartvitt vid början till mitten av 1970-talet och jag måste erkänna att det tog nog ca 10 år innan jag började få kontroll på det hela så att jag något så när kunde styra resultatet dit jag ville. Ibland blev negativen gråa och kontrastlösa, för täta eller för tunna och fläckar från luftblåsor fick jag ofta. Så ge inte upp hoppet, det är bara att öva, öva och öva och att lära av erfarenheter samt att läsa de bästa och mest informativa böckerna. Ett råd: Använd alltid färsk och oanvänd framkallare. Agitera per halvminut istället för per minut och var noga med temperaturer och tider. Skaka dosan lätt i underlaget efter varje agiteringstillfälle och använd vätmedel (några droppar i sista sköljvattnet bara) innan tork. Häng på dammfri plats. Badrum funkar bra och vifta inte omkring med klädesplagg och annat när filmen torkar.
 
Att exponera lite rikligare kan ge bättre kontraster, men personligen gillar jag lite "mjukare" negativ för att sedan justera kontrast efter scanning eller i kopieringen.

Går ju att styra rätt mycket vid själva kopieringen, strävar man efter hård kontrast på negativen riskerar man även att tappa teckning i lågdagrar och högdagrar.
 
Oj, tack för alla svar o tips. Det där med att det angivna iso-talet inte stämmer har jag hört förut men kanske inte riktigt tagit till mig.. ska börja tänka på det nu.

Men jag tänkte.. För i tiden hade man ju inga ljusmätare, så det måste väl funnits något fast EV-värde för en korrekt exponering en solig/molnig sommardag (solig/molnig vinterdag med/utan snö) för olika filmer/Iso? Eller? Någon som vet vilka dessa värden är eller var de kan finnas nedskrivna?
 
Danlo skrev:
Oj, tack för alla svar o tips. Det där med att det angivna iso-talet inte stämmer har jag hört förut men kanske inte riktigt tagit till mig.. ska börja tänka på det nu.

Men jag tänkte.. För i tiden hade man ju inga ljusmätare, så det måste väl funnits något fast EV-värde för en korrekt exponering en solig/molnig sommardag (solig/molnig vinterdag med/utan snö) för olika filmer/Iso? Eller? Någon som vet vilka dessa värden är eller var de kan finnas nedskrivna?

Brukar stå på insidan i kartongen som filmrullen kommer i. Typisk sommarvärde är väl bl:16 och s:1/250 om jag minns rätt.

Ett annant tips som är relaterat till detta är att använda en ljusmätare eller att göra en spotmätning i handflatan och sedan använda dessa värden. Problemet med dagens kameror är deras ljusmätning som många gånger är bra att ha men är betydligt sämre än att göra det själv.

T ex så ger en kamera olika värden beroende på om du riktar den mot en vit eller svart vägg. Det kan ju tyckas naturligt att det är så, men samtidigt kan man konstatera att det finns ju inte mer ljus på den ena jämfört med den andra om de står bredvid varandra. Kameran mäter ju utfallande ljus men jag tycker det blir bättre om man mäter det infallande ljuset istället. Fast det kan inte kameror göra. Vissa modeller sägs ta hänsyn till infallande ljus men jag vet inte vilka det är, antagligen olika proffskameror.

Mvh
Maverick
(som dammat av mörkrummet precis)
 
Sunnie sixteen :)

Danlo skrev:


Men jag tänkte.. För i tiden hade man ju inga ljusmätare, så det måste väl funnits något fast EV-värde för en korrekt exponering en solig/molnig sommardag (solig/molnig vinterdag med/utan snö) för olika filmer/Iso? Eller? Någon som vet vilka dessa värden är eller var de kan finnas nedskrivna?

Solig sommardag = f 16 och isotalet som exponeringstid. Kör du 100 isofilm så blir det 1/100 s f 16 eller motsvarande exponering.
 
Reflekterat ljus!

Kameran mäter ju utfallande ljus men jag tycker det blir bättre om man mäter det infallande ljuset istället. Fast det kan inte kameror göra. Vissa modeller sägs ta hänsyn till infallande ljus men jag vet inte vilka det är, antagligen olika proffskameror.

Mvh
Maverick
(som dammat av mörkrummet precis) [/B]


Mätare inbyggda i kameror kan bara mäta reflekterat ljus, inget annat!

Om det går så ger en mätning av det infallande ljuset, med lös mätare, alltid en bättre exponering. Såvida man inte mäter reflekterat ljus mot ett för ändamålet avsett gråkort med 18% reflektion.

Mvh.

/Elakabesservisserjanne
 
Senast ändrad:
Stabil temperatur viktigt!!

Kijana skrev:
Kan du utveckla det där lite mer?

Gamla kemikalier tappar sin kraft efter en tid eller om de använts mycket, framkallaren oxiderar.
Alla kemiska reaktioner är temperaturberoende.
Kalla kemikalier tappar oxå kraft, vissa upphör nästan att verka under 12-15 C°. Har du för varma kemikalier riskerar du flammiga neg och att de blir överframkallade.
För optimalt resultat med normala sv/v kemikalier bör en temperatur på 20-24C° användas.

Se oxå till att du använder samma temperatur varje gång!!
 
Re: Reflekterat ljus!

Janne H skrev:
Mätare inbyggda i kameror kan bara mäta reflekterat ljus, inget annat! ... /Elakabesservisserjanne
Fast Fredrik har ju rätt i att det finns yrkeskameror som mäter infallande ljus också. Hasselblad med PME45-sökare.

//Detskallintelönasigattwisserwassra ;-)
 
Bestäm dig för en film (Fp4), en framkallare (D-76).
Lär dig hur dessa fungerar och håll inte på att byta. Det tar tid att lära sig. Själv trodde jag alltid att lösningen fanns i ny film eller ny soppa, men så är det inte. Den kombination jag föreslår ger suverän gråskala rätt använd. Exponera enligt mätaren och framkalla 8 minuter i 20 grader. Som grundrecept.
 
Re: Re: Reflekterat ljus!

jimh skrev:
Fast Fredrik har ju rätt i att det finns yrkeskameror som mäter infallande ljus också. Hasselblad med PME45-sökare.

//Detskallintelönasigattwisserwassra ;-)

Hur funkar det?
Håller du kameran framför motivet o riktar den mot ljuset eller mot kamerans tänkta fotograferingsposition??

/Jannenyfikentvivlare!
 
Ingen aning, men jag utgår från att man tar en promenad till motivet. Jag sa aldrig att det var bra eller användbart, men det finns! ;-)
 
Promenad till motivet!

jimh skrev:
Ingen aning, men jag utgår från att man tar en promenad till motivet. Jag sa aldrig att det var bra eller användbart, men det finns! ;-)

Man lär sig någe nytt varje dag.
Kollade på hasselblad.se ang PME 45.

Its built-in exposure meter offers TTL spot metering, center-weighted TTL integral metering, and incident light metering via a dome sensor.

Promenad till motivet var det!

Erkänner gärna att jag hade fel, men dummare lösning får man vällan leta efter?!
Om jag fäster en lös mätare med kardborre på min 1Ds så kan den kameran oxå mäta infallande....?

/JH
 
Danlo skrev:
Men jag tänkte.. Förr i tiden hade man ju inga ljusmätare, så det måste väl funnits något fast EV-värde för en korrekt exponering en solig/molnig sommardag (solig/molnig vinterdag med/utan snö) för olika filmer/Iso? Eller? Någon som vet vilka dessa värden är eller var de kan finnas nedskrivna?

"Förr i tiden..." ;)

Allså, ett antal år på 60-talet så höftade jag exponeringen! :)
Visst fanns det exponeringsmätare, men jag "tyckte" att det gick bra ändå...
Sen vet jag inte vad andra tyckte! ;)
(Såklart en del ojämna neg!)

Men, använde en typ av film hela tiden. (Och en framkallare, osv).
Och tyckte jag lärde mig ljuset hyffsat!?

Och ibland blev det alternativexponeringar där det gick..
Och sannolikt är det lättare att höfta med en känsligare film, typ Tri-X, som jag använder.
Här e två "exponeringshöftade" bilder, från "förr i tiden!";)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/575338.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/293633.htm


Ps. Går faktiskt ut utan exponeringmätare ibland,
för att "stärka självförtroendet"....
 
Re: Hjälp!

Danlo skrev:
Har nu fotat svartvitt i ca 6 år och börjar ärligt talat att tröttna.. Det är väldigt sällan bilderna blir lyckade. Kompositionen är inget problem utan gråskalan blir väldigt sällan snygg, oftast matt och trist, oavsett om jag över, under eller normalexponerar.
/Danne

Tittade på dina bilder och tycker att de är bra. Däremot verkar de alla ha hög kontrast tycker jag. Är du möjligen ute efter mjukare bilder med mera gråtoner i? Du kunde ju i så fall prova med att göra mjukare kopior, eller att framkalla filmen kortare tid. Längre framkallning ger högre kontrast och brantare svärtningskurva. Fast det borde ju din fotolärare kommit på? Det finns en bok som heter Avancerad svartvitteknik tror jag, men den kanske kan ge en del insikt i hur det hela fungerar. Ge inte upp bara!

Angående att exponera: Jag minns att när jag var kanske 13 hade jag bara en enkel kamera och svartvit 25 eller 50 ASA-film. Man körde med typ 1/50 och bl 8 när det var bra ljus, ett steg eller två mer exponering när det blev mörkare och tvärtom när man kom ut i solen, och det blev oftast alldeles utmärkta bilder... Läste väl på filmkartongen vad där stod...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.