ANNONS
Annons

Hjälp med ljussättning i fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

maadmax

Ny medlem
Hej!

Jag ska börja fotografera för ett företag som säljer kläder genom webben. Jag kommer fota modellerna mot en vit bakgrund. Kommer fota med en Canon 5D Mark II. Studion har en vit bakgrund och två blixtar. Några av mina funderingar är nu:

1. Behöver jag paraplyer eller softbox för bästa resultat? Alternativt; hur fotar jag bäst med endast två blixtar till förfogande?
2. Vad behöver jag mer? Exponeringsmätare? Reflektskärm eller något annat?
3. Hur gör jag lättast för att få ALLA bilder med exakt samma vita nyans på bakgrunden? Behöver jag frilägga?
4. Bästa tipset för att fota vita kläder mot en vit bakgrund?

Alla tips välkomnas! :)

Det är väldigt många omständigheter som styr resultatet. Storlek på rum, hur högt har du till tak, hur kraftiga blixtarna är du har? Är det blixtar du normalt har på kameran?

Generellt så är softbox bra för att där kan du styra styrkan på ljuset relativt enkelt. Självklart med hur hårt blixtarna slår men även genom att lägga ett eller flera lager med vit (lr annan färg) lakansduk på beroende på hur mycket ljus du vill "ha kvar av blixten".

Exponeringsmätare känns överkurs. Ta ett par extrabilder och gör lite justeringar beroende på resultat, har du möjlighet så ta med en dator med skaplig skärm så du snabbt kan se resultatet efter varje bild, lyx varianten är ju en bra tv.

Ska alla bilder ha exakt samma vita bakgrund är det nog friläggning som gäller. Men varför måste det vara så? Måste vara roligare med mer levande och varierande bilder, det är ju människor och kläder som ska visas, inte några döda ting.
Reflexskärm är bra mot oönskade skuggor men även om du vill ha ett varmare ljus beroende på färg på skärmen.

Vita kläder på vit bakgrund, ställ en liten blixt bakom modellen, vanlig kamera blixt räcker, slå blixten mot modellens ryggslut. Då blir bakgrunden "mörk" och konturerna på de vita kläderna bör framträda bättre. Modellen "lyser". Men även här bör du testa dig fram, mycket beror på vilket tyg det är på kläderna.

Beroende på budget så köp lite billigare saker och testa testa testa, det är underbart med den digitala världen! Ta med en kompis som får vara försökskanin så blir det enklare när det blir skarpt läge.

Lycka till med ditt jobb, hoppas det blir bra.
Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar