Annons

Hjälp med kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiaengvall

Avslutat medlemskap
Hej! :)

Jag är ny här på fotosidan. Jag kom in här för att jag håller på att väjla min första systemkamera. Jag har läst en massa forumtrådar och kanske kommit lite närmare gåtans lösning... men jag behöver mer hjälp.

Situationen är den att jag haft en Casio QV-5700 i fem år och vill upgradera till en systemkamera nu när vi snart ska ha tillökning i familjen (beräknat till 27/12). Jag har egentligen letat kamera i två år men inte kommit till skott. Nu har jag en deadline.

Jag klurar på modellerna Canon EOS 400D, 40D, Nikon D200 och D300. Kanske också Nikon D80 men jag har fått för mig att jag vill ha CF minneskort så D80n tar emot lite.

Jag var nere till Expert och kände på 400D och D80. Resultatet blev att jag i stort sett strök 400D då den var så ful och hade pilknappar som får mig att tänka på hur svårt det är att spela dataspel på mobilen... D80 kändes däremot både bättre i handen och gedignare. Jag skulle vilja känna på de andra modellerna också men vet inte var. Någon som har tips på var i Stockholmsområdet (gärna utanför trängselskatten, jag bor i Sollentuna och jobbar i Älvsjö) man kan göra detta?

Jag som aldrig haft en systemkamera har väldigt svårt att bedömma hur stort och tungt som är ok. Jag vill ju inte att det ska sluta med att jag lämnar kameran hemma för att den är för tung. :/

Nu när det bara är tre månader kvar till beräknad förlossning skulle jag vilja hinna köpa kameran och lära mig den tillräckligt bra för att ta bilder på vår lilla bebis när den kommer. Jag börjar känna mig stressad att bestämma mig. Det känns också jobbigt att 40D och D300 inte kommit ännu.

Förutom barn, killens syrras ungar är motiven för tillfället, så tar jag mycket makrobilder på blommor, insekter, sniglar mm och andra naturbilder på allt från träd till de större djur jag lyckas fånga på bild. Tyvärr blir de flesta större djur bara en liten prick mitt på bilderna med min nuvarande kamera. Mina motivval kommer säkert att förändras en del med ny kamera och nya möjligheter.

Jag gissar att jag får köpa något objektiv till att börja med och sedan utöka samlingen. Iom det blir väl egentligen huvudproblemet om jag ska välja Canon eller Nikon (de är de två märken jag blivit tipsad om). Objektiven är väl oftast kompatibla med andra kameror av samma märke men inte från andra tillverkare?

Just nu lutar jag faktiskt mot Nikon D300. Anledningarna är många men bl a att autofokus verkar mindre bra i Canon kamerorna och att den har möjlighet att använda displayen som sökare. Den stora nackdelen är ju priset. Det är ju bra att ha råd att köpa objektiv också. ;)

Jag har läst en massa senaste veckorna. Bland annat att man bör ha en ljuskänsligt fast objektiv för att fota barn och att de objektiv som följer med i kamerakit inte är något vidare. Vad ska jag satsa på?

Jag är mycket tacksam för tips om vilken kamera och vilka tillbehör (objektiv...) du tror skulle passa mig.

För mer om mig, kolla i min profil.

Tusen tack för att du tar dig tid och svarar på mitt inlägg!!! :)

/Sofia
 
Det var många frågor och tankar! :)

1. Varför föredrar du Compact Flash? Visserligen använder jag det själv (Canon 40D och 400D) och ser inga nackdelar i det men så länge man inte har en hög med gamla kort man vill använda är det väl tämligen egalt.

2. Pilknapparna på 400D är jättebra! :)

3. När jag skulle köpa min första systemkamera tyckte jag låg vikt var viktigt. Det tycker jag inte idag. Något hekto hit eller dit spelar inte så stor roll. Visst finns det situationer när systemkameran får stanna hemma och kompakten åker med i fickan, men det beror inte på om kameran väger 600 eller 800 gram.

4. 40D har redan kommit ut på marknaden. Kan dock vara tillfälligt slutsåld.

5. Objektiven är inte kompatibla mellan systemen. Notera att det finns det tredjepartstillverkar som Sigma, Tokina och Tamron. De tillverkar objektiv för Canon, Nikon mfl. Det är dock olika versioner för respektive system. Alltså, om utbudet av objektiv är viktigt så gäller det att välja rätt nu (för min del var utbudet av objektiv ett skäl till att jag valde Canon). Du kommer att vara "fast" i det system du väljer.

6. Jag vet inte hur bra autofokusen i Nikon är men att Canon skulle ha problem på den punkten håller jag inte med om. De skillnader som eventuellt finns kan knappast vara avgörande för ditt val. Dina motiv (barn, natur, makro) klarar alla dagens systemkameror av utan problem.

7. Visst är det bra med ett ljuskänsligt objektiv, speciellt om du vill fota bebben inomhus utan blixt. Du får antagligen bättre och fler lyckade bilder med ett dyrt objektiv och ett enklare kamerahus än med ett dyrt hus och billigt objektiv.

8. Att använda displayen som sökare kan du även göra på 40D. Personligen tycker jag inte det är så användbart. Vid "vanlig" fotografering som natur, sport, familj och vänner är det MYCKET lättare att använda den vanliga sökaren, den är så mycket tydligare och bättre än vad den är på en kompakt. LiveView kan säkert vara användbart i vissa special situationer.

Har du råd och tid att vänta på en D300 är det helt säkert en fantastisk kamera! Canons 40D är bra. Du kan också titta på Sonys nya A700 och Pentax K10D, dessa två har fördelen av att bildstabilisering inbyggt i kamerahuset.

Lyckat till!

Mvh
Anders
 
Har inga konkreta svar på dina frågor, Anders har svarat bra där.

Canon eller Nikon...en klassiker. Omöjlig att svara på antar jag - tror det handlar mycket om känsla och vilket märke som råkar ha den hetaste modellen vid köptillfället. Det känns som att det går i vågor.

Oavsett märke - satsa på ett rejält hus som ligger bra i handen. Du nämner ljusstarka gluggar och det innebär ofta stort och tungt (och dyrt!!) - ialla fall zoomarna. Då behövs ett stadigt hus för att skapa balans.
 
Instämmer om rådet att strunta i typ av minneskort. Köp det som passar till kameran, bara.

Sedan vill jag varna för skräcken för kit-optiken, i alla fall på Nikon. Den är inte bara något billigt skräp som skickas med! Flera undersökningar har visat detta, t.ex. denna: http://www.digitalreview.ca/content/Nikon_Lens_comparison_intro.shtml

Nikon har dessutom en både billig och bra liten blixt, SB400, som borde kunna passa för ändamålet, om du köper en Nikon. Ken Rockwell, en Nikon-fan, gillar att fota bäbisen med hjälp av SB400, se bara: http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm .

Nikon D80/18-70/SB400 vore ett utmärkt kit! Canon har säkert något liknande.

Per.

PS. Centrala stan ligger väl halvvägs på linjen mellan Älvsjö
och Sollentuna och borde kunna erbjuda någon affär som passar. DS
 
Hej och tack för svaren! :)

Jag har i stort sett minskat mitt urval till 40D, D80 och D300 (http://www.dpreview.com/reviews/com...as=canon_eos40d,nikon_d80,nikon_d300&show=all).

Gillade inte feelingen när jag testade 400D och prisskillnaden mellan D200 och D300 är för liten för att D200 ska vara ett alternativ.

D80s möjligheter har ökat då SD var grundorsaken till att jag strök den i början av mitt urval men minneskort är ju extremt mycket billigare än objektiv så det är lätt att köpa nya vid kamerabyte.

1. Jag kör ju CF nu. De känns rejälare än SD, mindre ömtåliga. Det känns som om man skulle kunna bryta av ett CF kort av misstag, speciellt vid kontakterna. Sen har ju CF dubbelt så hög maximal hastighet.

Jag har inte sett någon information om hur snabbt olika kameror kan spara ner bilder på minneskort om man bortser från minneskortets hastighet. Kanske är den hastigheten under 20MB/s i alla fall?

2. Ok, tror du/ni det gäller även för en liten tjejtumme som min? :)

Hur fungerar 40Ds "pilknapp"? På bild ser den nästan ut som den ska snurras på med alla räfflor. Eller är det kanske den mindre knappen högre upp som är en joy-pinne? Kameran jag har nu har en joy-pinne som ser ut så. Ah, jag behöver känna på kamerorna...

3. Ok, jag tror också att jag kommer att vänja mig vid vikt och storlek. Det är nog bara en vanesak.

5. Jag har läst att Canon tidigare var bättre på objektiv men att de nu är ganska lika i utbud. Har också läst att Nikons objektiv är dyrare men att deras kit-objektiv är bättre än de som kommer med Canon. Stämmer det?

Ska man alls köpa ett kit eller är det bättre att lägga pengarna på "lösa" objektiv?

(Ah, såg att jag fått fler svar när jag tog Förhandsgranska.) Jag har inte satt mig in i objektiv ännu utan tänkte börja med de detaljerna när jag valt Conon vs Nikon. Fler frågor på området kommer. ;)

6. Jag har läst att Nikon D80 och D300 har focus tracking. Vet ni om 40D också har det?

7. Ok, brukar ni sakna zoom-möjligheten när ni kör med ett fast objektiv? Blir väl mer spring fram och tillbaka antar jag? Hur kommer det sig att fasta objektiv är ljuskänsligare? Hur ljuskänsligt behöver man egentligen för att fota utan blixt innomhus (t ex kvällstid eller en molnig dag som idag)?

8. Jag ser det bara som en liten fördel. Med barn har jag märkt att de ofta inte ens märker kameran om man inte håller upp den framför ansiktet. Kan vara trevligt ibland. :)

Sen är det ju också bra om man vill ta bild från en position där man inte själv kan vara bakom kameran.

9. Har inte 40D och D300 auto-ISO? Saknar man det isf?

10. Har inte D80 något self cleaning system? Det ser jag att 400D, 40D och D300 har. Hur viktigt är detta?

11. D80 har CCD sensor. Vad innebär detta jämfört med CMOS?

Jag lutar nästan mer mot D300 nu än när jag skrev sist. Bl a http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200708/24/20070824010530_ADF744/20070824010530_ADF744.dbp.asp.

Råd men 300D har jag väl. Frågan är ju vad man vill lägga pengarna på. Min tänkta ursprungsbudgetgräns var 20' men om det blir en 300D kommer jag att gå över den gränsen. Inte hela värden om det bara är rätt val. Jag känner att jag inte vill köpa en kamera som "är över huvudet" på mig som systemkamera-nybörjare men inte heller en som jag får byta ut efter några månader.

Det känns också synd att låta stressen välja kamera åt mig. Vore ju bara typixt om kameran och bebisen kom samtidigt. Min prio blir nog inte på kameran då direkt. ;)

Jag tror jag håller mig till Canon och Nikon, fler alternativ och det går två år till innan jag bestämmer mig. ;)

Tusen tack! :)

/Sofia
 
1. Jag har SD i en av kompakterna, Det är mest 11-åringen som använder den. Hittills har han inte lyckats bryta av kortet! :) Alltså, släpp detta som kriterium.

2. Ja! :) (Har själv små händer). 40D har mycket riktigt ett "hjul" som funkar bra. Hanteringen är ganska olika mellan 400D och 40D. Alla experter gillar 40D - vi som har sett ljuset föredrar 400D ! :)

5. Skillnaden är inte så stor men jag tro i alla fall att utbudet av objektiv till Canons system är något större och något billigare. Eftersom Canon har varit marknadsledande ett tag är utbudet av begagnar större men det lär knappast vara avgörande. Att välja mellan Canon och Nikon är lite som Expressen vs. Aftonbldaet, Volvo vs. Saab, Coke vs Pepsi, etc.

6. Pass.

7. Jag gillar zoom-objektiv. Har ett par fasta objektiv men de använder jag mest för specifika syften. Familje- och festbilder tar jag oftast med zoom. En bländare på 2.8 tycker jag är trevligt vid inomhusfotografterin utan blixt.

8. Om du inte kan vara bakom kameran själv har du ingen nytta av LiveView - skärmarna är inte vinklingsbara på 40D eller D300. Släpp liveview som kriterium - jag tror inte du kommer att tycka det är viktigt.

9. Båda har auto-ISO, jag tycker dock det verkar som Nikons implementering är bättre. Jag använder det själv inte på min 40D. Personligen skulle jag inte lägga så stor vikt vid detta som kriterium.

10. Inte så viktigt.

11. Pass.

Du verkar vara inne på en D300 och kan tänka dig att lägga pengarna - köp! Om du blir besviken lovar jag att köpa den billigt av dig! :)

När det gäller risken att köpa för avancerad kamera så tror jag inte den finns, förutsatt att man har ett fotointresse. I början är givetvis allt nytt och komplicerat men efter några månader blir man varm i klädern. Ingen (?) fotograf använder alla finesser på någon kamera. Man använder helt enkelt det man behöver och struntar i resten.

Mvh

Anders
 
Senast ändrad:
Måste till'ga att hjulet på 40D är underbart att navigera bland bilderna med och i menyer.
 
1. En så länge finns inga kameror som utnyttjar Extreme IV kortens 40 MB/s hastighet. Det har du bara nytta av om du har en snabb minneskortsläsare i datorn. Dock är ju CF som du säger rejälare och framförallt billigare.

5. När man säger att Canon har billigare objektiv menar man oftast fastan telen för många tiotusentals kronor. Det är inget som gemene hobbyfotograf bryr sig om.

7. Exakt varför vet jag inte men det är lättare att bygga ett objektiv med fast brännvidd. Det blir mindre glas och rörliga delar att bry sig om. Om man jämför skillnadne på till exempel ett fast 50mm f1,8 och ett kitobjektiv som brukar ha f3,5 som lägsta bländarvärde så ger det två hela bländarsteg. Det betyder att om du får 1/8 med kitobjektivets f3.5 så får du 1/60 med det snabba 50mm.

9. Båda borde ha auto iso.

10. Nej Nikon har inget sensorrengöringssystem. Vad jag har läst så är Canons system inte så jätte effektivt ändå och man får ändå rengöra själv.

11. Annan karaktär på bruset. Man brukar säga att Nikon brusar mer än Canon men att Nikons brus är mer likt den kornighet man får i film medan Canon ger mer färgbrus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.