Annons

Hjälp med kamera val!

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusKling

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har tidigare fotat en del med en vanlig digitalkamera och tycker det är väldigt roligt, och har under en längre tid funderat på att köpa en riktig systemkamera som jag kan fota skidåkning med bland annat.

Det är dessa två systemkameror jag kar kollat lite extra mycket på, vilken av dessa kameror skulle ni rekommendera

Framför allt ska jag ha kameran för att fota skidåkning men även lite annat smått och gott.


NIKON D80 + OPTIK 18-135 MM + 1 GB MINNESKORT + VÄSKA/BOK
http://www.dustinhome.se/pd_5010106202.aspx
9 990 kr

CANON EOS 400D + 18-55/55-200 MM + BATTERIGREPP + 1 GB + VÄSKA + STATIV
http://www.dustinhome.se/pd_5010116086.aspx
9 395 kr


Eftersom att jag inte är så kunnig om vad man ska ha för system kamera så vänder jag mej till er.

Vilken kamera tror ni är bäst för mig?

Mvh/ Pontus
 
Du får visa vilka typer av bilder du vill ta, alltså länka till bilder på flickr pbase mfl. Då blir det enklare att hjälpa dig.


Rent spontant tycker jag att du ska köpa en beggad 350D med Sigma 10-20 eller motsvarande och komplettera med beggad tele, exemplevis 70-200/4L. Då har du top of the line grejer för att ta bra skidbilder.
 
jag säger som flera har sagt till mig: gå till butiken, känn på kameran, prova och plåta etc välj den som känns bäst!
Om du kan, låna en kamera och prova.
testa gärna Pentax K10D oxå, det ser ut som du ska plåta sport, pentaxen är vädertätad, vilket dom du tänkte på inte är.
Och pentaxen kostar ungefär det samma.


Lycka till
Magnus Nygren
 
Magnus_C_N skrev:
jag säger som flera har sagt till mig: gå till butiken, känn på kameran, prova och plåta etc välj den som känns bäst!
Om du kan, låna en kamera och prova.
testa gärna Pentax K10D oxå, det ser ut som du ska plåta sport, pentaxen är vädertätad, vilket dom du tänkte på inte är.
Och pentaxen kostar ungefär det samma.


Lycka till
Magnus Nygren

Instämmer. Pentax K10D ger avsevärt mer kamera för pengarna än de andra alternativen.
 
PontusKling skrev:
jo den värkar intressan, men de finns vell inte lika mycke objektiv till en pentax som de finns till canon ?

stämmer,
men du behöver inte så väldigt många gluggar faktist.
förutom bilderna du visade, vad hade du tänkt och fotta ? bara vinter sport under rörelse?
tänk på att kolla ochså beg. marknaden efter gluggar, dessutom, kan du köpa speciella 'ringar' som tillåter dig och använda gluggar från andra tillverkare..

fins många ryss tillverkade gluggar oxå.

Men med tanke på vad du ska syssla med, antingen en ny pentax k10d eller ev. köp en begangnad Nikon d200 det fins hur många som helst nu.för mellan 8000 - 10000. om jag mins rätt så ska d200 vara vädertätad och desutom ett hårdare skal.

föresten har oxå Pentax k10D en antiskaksak (glömmer vad det kallas), vilket Cannon och Nikkon inte har.



Lycka till
 
va och klämde lite på Pentax K10D idag, känndes väldigt bra.
lite större och skönare än canons 400d, så de lutar åt pentax nu.
 
Vill du ha någorlunda andrahandsvärde så ska du nog satsa på nån av märkesledarna dvs Nikon och Canon!
Dom är lättare att sälja när du vill byta upp dig.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Vill du ha någorlunda andrahandsvärde så ska du nog satsa på nån av märkesledarna dvs Nikon och Canon!
Dom är lättare att sälja när du vill byta upp dig.

Skitsnack rent ut sagt. Pentax grejer har en väldigt stor efterfråga. Det är kul att du gillar ditt eget märke men sprid inte ut lögner.
 
Du kanske noterade att jag också rekade Canon.
Och jag har ingen Canon själv.
Men det ligger ju i sakens natur att det är enklare att sälja och få bättre pris för en marknadsledare än ett mindre märke.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Vill du ha någorlunda andrahandsvärde så ska du nog satsa på nån av märkesledarna dvs Nikon och Canon!
Dom är lättare att sälja när du vill byta upp dig.

för mig spelar inte andra hands värdet så stor roll, om jag köper en kamera så ska jag använda den så mycket som möjlig, sedan om några år eller liknande kanske jag byter upp mig, men NU inriktar jag mig mer på en kamera jag ska ha och inte den efter mig, om jag nu kommer att sälja den.
 
Låter som en bra slutledning.
det viktigaste är hur du tycker kameran känns.

lägg lite stålar på ett stativ, plus extra batteri. eftersom batteri töms snabbare när det är kallt ute
ha extra batteriet nära kroppen,
fins ett bra inlägg någonstans om just vinterfoto.

God 'jakt' lycka.

Magnus N
 
ifall jag köper de så tänkte jag köpa ett "paket":

Pentax K10D + 18-55mm
Extra Batteri
Batterigrepp
PENTAX OBJEKTIV SMC-DA 50-200/4,0-5,6 ED
och ett minne på 2Gb till att börja med.

nån som vet om de är bra grejer ?
 
Jäpp!
Men du kan lika gärna köpa samsungvarianten av 50-200/4,0-5,6 till halva priset.

Hadet
Hälsningar Micke.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.