Annons

Hjälp med köp av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gatito91

Medlem
Hej

Jag är ny här på hemsidan , och har nyligen köpt en canon eos 400d och har tagit en del foton , märkte ganska fort att 18-55mm linsen inte var mycket att hurra för. så jag köpte ett canon 55-250mm is objektiv som jag är allmänt nöjd med färg återgivningen, men den höga start brännviden gör att jag behöver byta till 18-55 linsen om jag inte vill ta ett porträtt från andra sidan av rummet . så jag såg denna Tamron AF 18-250 DI II LD och blev nyfiken då den har ett sådant brett val av brännvider, men frågar er som kan om denna passar till min canon 400d ?

mvh

Tamronet passar till din kamera så länge du köper ett med Canon-fattning. Det är dock en zoom med stort brännviddsomfång vilket innebär en del kompromisser på bildkvaliteten. Jag kan dock inte säga något om just detta objektiv, men du kan ju även kolla i recensionsdatabasen här på Fotosidan.

Vilken version av kitzoomen hade du? (med eller utan IS)

Den med IS tyckte jag själv var ganska bra när jag hade den och har även hört bra om den från andra. Vad var det som gjorde dig missnöjd med den? Jag har haft både 18-55 och 55-250 och tyckte inte det var någon större skillnad mellan dem (förutom då brännvidderna).

kitt linsen är den versionen som inte har is. eftersöker ett objektiv med brett brännvid omfång , så jag inte behöver byta lins varje gång , har du några förslag?

tycker 18-55mm( inte is) har en dålig färgåtergivning och bliderna blir lätt , grå och tappar personligheten.

Är du missnöjd med din 18-55 på grund av optiken är det inte en 18-270 du ska ha istället. Du kommer att bli lika missnöjd med den.

Kika på ett Tamron 17-50/2,8 eller något liknande från Sigma, då får du i stort sett samma omfång som på det du har men bättre optisk prestanda och bättre ljusstyrka.

men problematiken kvarstår då , eftersom en tamron 17-50 eller ´liknande funkar bra på nära håll , men jag söker ett objektiv som funkar lika bra för närporträtt , som för fågelskådning om det går utan tappa allt för mycket skärpa och ljusstyrka?

kitt linsen är den versionen som inte har is. eftersöker ett objektiv med brett brännvid omfång , så jag inte behöver byta lins varje gång , har du några förslag?

tycker 18-55mm( inte is) har en dålig färgåtergivning och bliderna blir lätt , grå och tappar personligheten.

Om du inte vill byta objektiv, så har du nog fel sorts kamera. En mycket stor anledning till att köap en systemkamera är just att kunna byta objektiv, för att få den att passa till olika motiv.

Men till din fråga: jag tror att Canon 18-55 med IS är precis vad du behöver! Du måste visserligen byta objektiv då och då, men det hör liksom till!

Per.

Håller med Per här. 18-55 IS borde du nästan kunna få för en femhundring på blocket. 17-50 från Tamron har jag själv och den tycker jag är kanonbra. Rätt rejält byggd också för de pengarna.

Att försöka hitta ett objektiv som funkar både för närporträtt och fågelfoto tror jag du ska ge upp sökandet efter (om du har några som helst krav på bildkvalitet).

men problematiken kvarstår då , eftersom en tamron 17-50 eller ´liknande funkar bra på nära håll , men jag söker ett objektiv som funkar lika bra för närporträtt , som för fågelskådning om det går utan tappa allt för mycket skärpa och ljusstyrka?

Ett objektiv fungerar inte optimalt om det har så långt zoomomfång jämfört med två objektiv med samma omfång tillsammans, så enkelt är det.

Det blir dyrare, sämre optiskt och ljussvagare, ska du förbättra en av dem får du betala dyrt med de två andra.

Köper du ett 18-270 kommer du att bli besviken, den enda fördelen jämfört med idag är att du inte behöver byta objektiv lika ofta.

Det låter inte helt galet det ni säger , så kan inte göra annat än att hålla med !

så om jag förstår er rätt så ska man ha ett objektiv för varje sak macro , poträtt , fågelskådning?

Jag har inte allt för tung plånbok , och mitt foto intresse ökar dag för dag , så tipsen är att satsa på en bra 17-50 för poträtt , och dyl?

som tele har jag en 55-250mm is för att komplettera

något annat som kan vara bra att veta ? ;)

Exakt, 17-50/2,8 plus 55-250 IS är en bra början, så kan du bygga på med macro och vidvinklar och vad du nu vill ha senare. Det är hela syftet med en systemkamera :)

Det behöver inte bli fruktansvärt dyrt heller om du inte vill det, bara du letar och funderar innan du köper.

Exakt, 17-50/2,8 plus 55-250 IS är en bra början, så kan du bygga på med macro och vidvinklar och vad du nu vill ha senare. Det är hela syftet med en systemkamera :)

Det behöver inte bli fruktansvärt dyrt heller om du inte vill det, bara du letar och funderar innan du köper.

OK , tack då vet jag var jag kan börja någonstans , då har jag något att göra.

tack för hjäpen grabbar !! ;P

mvh

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto